کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

تاریخچه کوتاهی از کاشت مو و پیشرفت‌های آن

کاشت مو یکی از خدماتی است که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است، روشی که برای ترمیم انواع الگوهای ریزش مو و برای بسیاری از افراد انجام‌پذیر است. همه ما در اطرافیان خود کسانی را داریم که موهای کاشته شده دارند. اما این تکنیک‌ها نخستین بار کی و توسط چه کسانی ابداع شده‌اند؟ این مطلب، شرح مختصری در این باره است.

تکنیکی که در جنگ جهانی دوم مخفی نگه داشته شد

مبدأ روش‌های مدرن کاشت مو، به دهه 1930 در ژاپن بازمی‌گردد. پزشکان ژاپنی نخستین کسانی بودند که موفق به کسب دستاوردهایی در این زمینه شدند. دکتر آکودا که یک درماتولوژیست تجربی بود تکنیکی برای کمک به قربانیان حملات جنگی و موارد سوختگی پوست سر ابداع کرد. او موفق شد نوارهایی گِرد از پوست سر همراه با مو بردارد و به بخش‌های دارای سوختگی منتقل کند. در آنجا موها ریشه گرفته و با گذشت زمان شروع به روییدن کردند.

در سال‌های 1940 این تکنیک توسط یک پزشک ژاپنی دیگر به نام دکتر تامورا ارتقا یافت. او نوارهایی از بافت پوست را بر‌می‌داشت و آنها را به چند گرفت (graft) جدا می‌کرد و در نواحی آسیب‌دیده سر می‌کاشت.

اگر این تکنیک‌ها در برهه دیگری در تاریخ ابداع می‌شد، احتمالا بلافاصله تبدیل به صنعت جدیدی در کشورهای مختلف می‌شد. اما به دلیل جنگ و نقش ژاپن در آن، این پیشرفت‌ها تا یک دهه پس از آن برای پزشکی غرب ناشناخته ماند.

کشف موهای «اهدا کننده غالب»

در سال 1952 یک پزشک آمریکایی برای نخستین بار موفق به کاشت مو برای رفع ریزش موی با الگوی مردانه شد. دکتر اورنتریچ اولین کسی بود که دریافت همه موهای سر در مورد کاشت مو کیفیت یکسانی ندارند و موی برخی از بخش‌های سر، اهدا کننده بهتری در مقایسه با بقیه قسمت‌ها هستند. تا پیش از آن مشخص نبود آیا موی کاشته شده، مشخصه‌های خود در ناحیه مبدأ را حفظ خواهد کرد و به رشد در ناحیه جدید ادامه خواهد داد یا خیر. احتمال می‌رفت موی کاشته‌شده نیز به سرنوشت موهای اولیه در ناحیه مقصد دچار شود و تدریجاً دچار ریزش شود.

اما مشخص شد این‌گونه نیست، و موهای کاشته شده قربانی طاسی نمی‌شوند. این تجربه، موفقیتی بزرگ در ادامه این راه بود.

ایده‌ی «اهداکننده‌ی غالب» باعث می‌شود موهای کاشته شده تقریباً دائمی شوند. به دلیل مقاومت موهای کاشته شده در مقابل ریزش مو، به ندرت لازم می‌شد یک ناحیه از پوست سر بیش از یک بار مورد کاشت مو قرار گیرد.

جهشی بزرگ با جداسازی واحد فولیکول

اگر ژاپن به دلیل نقش خود در طی جنگ جهانی دوم منزوی نمی‌شد، احتمالا روش کاشت مو در پزشکی غرب بسیار خوشنام‌تر از سال‌های اولیه‌ی خود می‌شد، زیرا روش دکتر اورنتریچ به دقتِ روش دکتر تامورا نبود. اگرچه اکثراً دکتر اورنتریچ را به عنوان پدر علم کاشت مو می‌شناسند، و به خاطر یافتن موهای اهدا شونده تا حدودی لایق این عنوان است، اما روش نه‌چندان ظریف او در برش دادن کامل بخش‌هایی از پوست سر، موجب شد خروجی این کار به‌لحاظ ظرافت مورد انتقاد باشد.

اگر به موهای روی سر یک عروسک به دقت نگاه کنید، موهایش برخلاف موهای طبیعی به‌صورت دسته‌های چند تایی در کنار هم هستند. این مسئله یکی از موارد مورد انتقاد در روش مورد استفاده توسط دکتر اورنتریچ نیز بود.

مطالعه بیشتر

بازیابی موهای دائمی و طبیعی با کاشت مو

با پیشرفت‌های به‌دست‌آمده در اواخر دهه 1980 و اوایل 1990، این معضل رفع شد. کاشت موی امروزی به‌مراتب بهتر از نمونه‌های 20 سال قبل از آن هستند. از ابداع روش FUE یا «استخراج واحدهای فولیکولی» در سال 2003، انتقال فولیکول‌ها به‌صورت هزاران برش کوچک امکان‌پذیر است. اگر گرفت (graft)‌های مو به دقت کاشته شوند و خط موی پیشانی به درستی شکل داده شود، تشخیص موی کاشته شده از موی طبیعی تقریباً غیرممکن است. و این همان چیزی است که بسیاری از آقایان و خانم‌های دارای ریزش موی سر به دنبالش هستند.

کاشت مو در ارومیه

همگام با دیگر کشورها، تکنیک‌های نوین کاشت مو در ایران نیز ارائه می‌شود و در کلینیک‌های معتبر، با کیفیت بالا در حد استانداردهای جهانی انجام می‌پذیرد.

کلینیک تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر رشیدی یکی از معتبرترین مراکز تخصصی کاشت مو به روش‌های FIT و FUT در ارومیه است. تلفیق تجربه 15 ساله و استفاده از دستگاه‌ها و تکنیک‌های روز باعث بازگرداندن موهای سر هزاران مراجعه کننده به این کلینیک با حداقل درد و بدون برجای ماندن اثر جراحی شده است. برخلاف روش‌های سنتی، انجام این روش‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌گیرد و نیازی به نگهداری‌های پیچیده پس از انجام آنها نخواهید داشت.

کلینیک تخصصی دکتر رشیدی در ارومیه سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

توجه

کلیه عکس‌های نمایش داده شده در این بخش، بدون هرگونه روتوش و تغییرات، از نمونه‌های کاشت شده در کلینیک دکتر رشیدی تهیه شده و صرفاً به‌منظور ارائه کیفیت کاشت مو در این کلینیک، و با کسب اجازه از صاحبان آنها در این سایت به نمایش درآمده است.

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید