کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

توصیه‌های یک متخصص پوست درباره موی درون‌روییده یا زیرپوستی

موی درون‌روئیده یا زیرپوستی، یکی از مشکلات آزاردهنده‌ای است که ممکن است پس از اصلاح، کندن موها، واکس مو، و بند انداختن به‌وجود آید. مشکلی که گاه با عنوان جوش اصلاح صورت مطرح می‌شود و ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن که موهای آن برداشته شده رخ بدهد: صورت، گردن، زیربغل، پاها و غیره. ممکن است این عارضه که با نام علمی Pseudofolliculitis barbae شناخته می‌شود را در نقاط تاشدگی پوست و بر روی اسکارها نیز ببینید.

چه چیزی باعث ایجاد موی درون‌روییده می‌شود؟

این مشکل زمانی رخ می‌دهد که موی بریده شده شروع به رویش مجدد می‌کند و انحنای ساختار آن، پوست اطراف خود را سوراخ می‌کند. به جای رشد کردن به سمت بیرون، مو به درون سوراخِ ایجاد شده رشد می‌کند. بدن واکنشی التهابی به این مسئله بروز می‌دهد، مشابه همان واکنشی که در فرو رفتن اجسام خارجی مثل تراشه چوب به پوست رخ می‌دهد.

این مسئله برای چه کسانی ممکن است پیش بیاید؟

موی درون‌روییده در افراد با موی فر بیشتر دیده می‌شود زیرا انحنای این نوع مو، احتمال ورود آن به پوست را افزایش می‌دهد. در آقایان نژاد آفریقایی این مسئله بیشتر گزارش شده است. در خانم‌ها برای همه افراد این عارضه ممکن است اتفاق بیافتد.

 

ظاهر موی درون‌روییده چگونه است؟

معمولا این نوع موها در ناحیه ریش آقایان به شکل جوش‌مانند قرمز همراه با حس خارش و یا درد دیده می‌شود. این برجستگی‌ها شباهت زیادی به آکنه دارند و در حین اصلاح به راحتی دچار خون‌ریزی می‌شوند از آنجا که مو و ناحیه اطرافش دچار التهاب می‌شود، این بخش از پوست در معرض عفونت قرار می‌گیرد و ممکن است منجر به بروز جوش‌های چرکین شود.

چه مشکلاتی ممکن است در پی بروز موی درون‌روییده به وجود آید؟

علاوه بر عفونت‌های پوستی، ممکن است عوارض پوستی دیگری نیز شکل گیرد:

  • هایپرپیگمانتاسیون (Hyperpigmentation) یا تجمع غیر‌یکنواخت رنگدانه‌ها در پوست به شکل نقاط تیره
  • شکل‌گیری اسکارهای ضخیم یا بعضاً کلوییدی
  • از دست رفتن موقتی یا دائمی موها

 

چگونه می‌توان از ایجاد موی درون‌روییده جلوگیری کرد؟

اگر برایتان مقدور است، به مدت 30 روز اصلاح موها را متوقف کنید تا موهای درون‌روییده از بین بروند. سپس وقتی مجدداً آماده اصلاح موها هستید، این نکات را رعایت کنید:

  1. موهای قبلی را با ماشین ریش‌تراش اصلاح کنید به‌نحوی که یک تا دو میلیمتر از انتهای موها باقی بماند.
  2. آن قسمت از پوست را با یک صابون مخصوص آکنه حاوی یکی از مواد اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید بشویید. این ترکیبات از پوست این ناحیه لایه‌برداری می‌کنند و احتمال ایجاد نقاط ملتهب جدید را می‌کاهند.
  3. پوست را با آب بشویید و سپس به مدت چند دقیقه با آب گرم کمپرس کنید.
  4. با استفاده از یک خمیر ریش، پوست قسمتی که می‌خواهید اصلاح کنید را ماساژ دهید. اجازه ندهید خمیر بر روی پوست خشک شود. اگر خشک شد، مجدداً خمیر ریش بزنید.
  5. از یک تیغ تیز برای اصلاح استفاده کنید و موها را در جهت رشد مو، با حداقل فشار و با دفعات کم (حداکثر دو بار برای هر قسمت از پوست) اصلاح کنید. البته ممکن است در نقاطی که اصلاح موها سخت است مجبور شوید در خلاف جهت رویش مو آنها را اصلاح کنید.
  6. پس از اصلاح، پوست را با آب بشویید و از یک افتر شیو یا لوسیونِ بعد از اصلاح که بیشترین میزان آرام‌بخشی و رطوبت‌دهندگی را داشته باشد، استفاده کنید.

روش درمانی برای رفع موی درون‌روییده

به دلیل آن که موی زیرپوستی می‌تواند منجر به عفونت، هایپرپیگمانتاسیون، ایجاد اسکار، و گاه ریزش موها شود، مشاوره با پزشک متخصص پوست در این مورد می‌تواند راهگشا باشد زیرا برطرف شدن این مسئله در برخی موارد ممکن است نیازمند تجویز دارو باشد. از جمله تجویز کرم‌های استروئیدی، داروهای آکنه، هیدروکینون (Hydroquinone)، آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی یا موضعی.

 بهترین روش رفع موهای زائد، استفاده از لیزر است که انواع پیشرفته و مدرن آن در کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لیزر موهای زائد در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید