کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

رگ‌های واریسی چطور به وجود می‌آیند و برای رفع آنها چه باید کرد؟

پیدایش رگ‌های واریسی یکی از عوارض شایع است که در خانم‌ها بیشتر اتفاق می‌افتد. این عارضه پوستی ممکن است فراتر از یک مسئله ظاهری باشد و در برخی موارد باعث ایجاد ناراحتی‌های جدی‌تر شود. برخی رگ‌های واریسی می‌توانند شما را در معرض عوارض پیچیده‌تری از قبیل لخته‌های خونی و یا زخم‌های سرباز در پاها قرار دهند.

رگ‌های واریسی، رگ‌های بزرگ متورم و پیچ‌خورده‌ای هستند که معمولا از سطح پوست بالاتر هستند و به رنگ آبی، قرمز یا رنگ گوشت ممکن است درآیند. رگهای عنکبوتی، ریزتر هستند و به تار عنکبوت شباهت دارند.

روش‌های درمانی نوین، امکان برداشتن یا محو کردن این رگ‌ها را با کمترین عوارض فراهم کرده است. این روش‌های درمانی همچنین علائمی مانند درد و کوفتگی را از بین می‌برند و مانع از بروز پیچیدگی‌های احتمالی ناشی از رگ‌های واریسی می‌شوند.

چرا رگ‌های پا به این شکل در می‌آیند؟

رگ‌های واریسی در واقع رگ‌های آسیب دیده هستند. این نوع آسیب در اثر تضعیف تدریجی دریچه‌های یک‌طرفه بسیار کوچکِ داخل سیاهرگ‌ها شکل می‌گیرد. در رگ‌های سالم، این دریچه‌ها خون را به طرف قلب هدایت می‌کنند. با ضعیف شدن این رگ‌ها، بخشی از خون در جهت مخالف سرازیر می‌شود و در رگ ته‌نشین می‌شود. خون اضافی موجود در رگ به دیواره‌های آن فشار می‌آورد.

در اثر افزایش فشار، دیواره‌های رگ ضعیف و متورم می‌شوند و به مرور به شکل قابل مشاهده در می‌آیند که اصطلاحاً رگ‌های واریسی نامیده می‌شوند.

بروز این مسئله در برخی افراد احتمال بیشتری دارد؛ اگر این عارضه در اعضای خانواده شما وجود داشته است، احتمال ابتلای شما نیز بیشتر می‌شود. در بسیاری از افراد رگ‌های واریسی به دلیل نشستن یا ایستادن به مدت طولانی در ایام هفته شکل می‌گیرد. همچنین این رگ‌ها با بالا رفتن سن و نیز در دوره بارداری تشدید می‌شوند.

نوع دیگر این عارضه که اصطلاحاً با نام رگ‌های عنکبوتی شناخته می‌شود، در اثر قرار گرفتن در معرض آفتاب، تغییرات هورمونی و گاه در پی برخی آسیب‌های بدنی به وجود می‌آیند.

 

روش‌های درمانی

برای رفع این نوع رگ‌ها، درمان‌های با سطوح مختلف قابل انجام است: از درمان‌های خانگی تا جراحی‌های سطحی. پزشک متخصص پوست ممکن است ترکیبی از این روش‌ها را برای شما تجویز کند:

 

مراقبت‌های شخصی: رعایت برخی توصیه‌ها، باعث بهبود جریان خون در بدن می‌شود:

  • ورزش
  • بالا نگه داشتن پاها
  • اگر به مدت طولانی می‌نشینید، هر سی دقیقه یک بار بایستید و قدم بزنید
  • اگر به مدت طولانی می‌ایستید، هر سی دقیقه یک بار بنشینید و استراحت کنید
  • پرهیز از استحمام با آب داغ به مدت طولانی

انجام این مراقبت‌ها مانع ایجاد رگ‌های واریسی جدید می‌شوند اما نمی‌توانند رگ‌های به‌وجود آمده را از بین ببرند.

 

جوراب‌های واریس: فشار ناشی از پوشیدن این جوراب‌ها باعث بهبود جریان خون به سمت قلب می‌شوند. این جوراب‌ها همچنین تورم پا را کمتر می‌کنند و احتمال بروز لخته‌های خونی را کاهش می‌دهند. البته این کار باعث محو شدن رگ‌های واریسی نمی‌شود. پزشک معالج با معاینه شما می‌تواند در انتخاب نوع مناسب این نوع جوراب‌ها به شما کمک کند.

 

درمان با استفاده از لیزر

از لیزر برای رفع آثار رگ‌های عنکبوتی و رگ‌های واریسی کوچک استفاده می‌شود. این تکنولوژی بدون آسیب زدن به پوست، قادر به از بین‌بردن رگ‌های آسیب‌دیده است.

رگ‌های عنکبوتی کوچک معمولا بلافاصله پس از انجام لیزر محو خواهند شد. رگ‌های بزرگتر و رگ‌های واریسی تیره‌تر شده و در طی یک تا سه ماه پس از انجام لیزر حذف خواهند شد. برای کسب نتیجه ایده‌آل، ممکن است نیازمند یک تا چهار جلسه لیزردرمانی باشید.

بسیاری از بیماران می‌توانند روز بعد به محل کار و فعالیت‌های روزمره خود بازگردند. ممکن است پس از انجام لیزر نیاز به پوشیدن جوراب‌های واریسی داشته باشید.

به مدت 3 تا 4 هفته پس از انجام لیزر می‌بایست ناحیه لیزر شده را از تابش مستقیم آفتاب به دور نگه دارید. این کار مانع از ایجاد لکه‌های تیره می‌شود. برای پیشگیری از پیدایش رگ‌های واریسی و نیز سرطان‌های پوست، توصیه می‌شود در تمام طول سال از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب بپرهیزید.

مطالعه بیشتر

رفع آثار واریس و تلانژکتازی با استفاده از لیزر در کلینیک دکتر رشیدی

اسکلروتراپی (Sclerotherapy)

اسکلروتراپی یکی از درمان‌های معمول رگ‌های واریسی است که عموماً از آن برای درمان واریس عروق بزرگتر استفاده می‌شود. در این روش، مواد شیمیایی در طی 2 یا 3 جلسه به رگ‌های واریسی تزریق می‌شود که دیواره‌های رگ را تحریک می‌کند. با این کار دیواره‌های رگ به هم می‌چسبند و در نهایت مانع جریان خون در آن می‌شوند. انجام اسکلروتراپی جریان خون در ناحیه تزریق‌شده را بهبود می‌بخشد و ورم آن را کاهش می‌دهد.

 

لیزر درمانی درون‌وریدی (EVLT) و رادیوفرکانسی (RFA)

این دو روش، تکنیک‌های مدرن مورد استفاده برای درمان رگ‌های واریسی و عنکبوتی هستند که جایگزین روش سنتی جراحی برای برداشتن رگ شده‌اند. هر دوی این روش‌ها از درون رگ برای حذف آن وارد می‌شوند. از RFA برای برداشتن رگ‌های بزرگتر و از EVLT برای رگ‌های واریسی کوچک و رگ‌های عنکبوتی استفاده می‌شود.

در این دو روش، پس از بی‌حسی موضعی، فیبر به درون رگ فرستاده می‌شود. گرمای ناشی از فعال شدن لیزر یا دستگاه رادیوفرکانسی، باعث فروریختن و بسته شدن رگ می‌شود بدون آن که گرمای آن به بافت‌های اطراف آسیب وارد کند.

معمولا بیش از یک جلسه برای انجام این روش‌های درمانی لازم است. محو شدن رگ‌های واریسی با این دو روش در حدود یک سال زمان می‌برد.

 

پیش از انجام روش‌های درمانی

دکتر متخصص پوست با انجام معاینه قبل از تعیین روش درمانی می‌تواند تشخیص دهد آیا روش‌های درمانی برای شما قابل انجام است یا خیر. در طی معاینه، پزشک رگ‌های واریسی را به طور دقیق بررسی می‌کند و سوابق پزشکی شما را مورد مطالعه قرار می‌دهد.

ممکن است برخی آزمایش‌های غیرتهاجمی نیز انجام شوند. آزمایش اولتراساند داپلر (Doppler Ultrasound)، جریان خون در رگ‌های پای شما را نشان می‌دهد. آزمایش پلتیسموگرافی (Plethysmography) برای اندازه‌گیری تغییرات میزان خون می‌تواند ناهنجاری‌های احتمالی در سیستم گردش خون را مشخص کند.

با بررسی این نتایج، پزشک متخصص می‌تواند تعیین کند کدام‌یک از روش‌های درمانی بهترین نتایج را برای شما به‌همراه خواهد داشت. در برخی موارد برای به حداقل رساندن اثرات جانبی و نتیجه‌گیری بهتر، ممکن است بیش از یک روش درمانی برای یک بیمار تجویز شود.

مهارت پزشک، مهم‌ترین فاکتور در کیفیت نتایج

آنچه از انجام روش‌های درمانی بر روی رگ‌های واریسی به‌دست می‌آید تا حدود زیادی بستگی به مهارت پزشک معالج دارد.

اگر می‌خواهید رگ‌های واریسی روی پوست‌تان را در یک مرکز مجهز و زیر نظر متخصص پوست رفع کنید، کلینیک دکتر رشیدی را در ارومیه پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت، معاینه و انجام لیزر بر روی ضایعات عروقی می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید