کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا کاشت موهای خاکستری امکان‌پذیر است؟

این سؤالِ بسیاری از افرادی است که موهایشان در حال ریزش است و با موهای خاکستری یا در حال سفید شدن، قصد کاشت مو دارند. آلوپسی آندروژنیک (Androgenetic alopecia) شایع‌ترین علت ریزش مو در آقایان و خانم‌هاست و ممکن است در دوره‌ای اتفاق بیافتد که موهای ما جوگندمی شده‌اند و یا در حال سفید شدن هستند.

کاشت مو به بیان ساده، انتقال دادن فولیکول‌های سالم مو به ناحیه‌ای است که موهای خود را از دست داده، تا در آنجا موهای سالم تولید کند. در جواب این سؤال باید گفت موهای خاکستری قابل کاشت هستند و درجه موفقیت و امنیت آن، مانند هر رنگ موی دیگری است.

یکی از اشتباهات رایج در افکار عمومی این است که تصور می‌شود موهای خاکستری، دیگر موی سالم نیستند، و در نتیجه نمی‌توان از آن برای کاشت استفاده کرد.

چرا موها خاکستری می‌شوند؟

موها، رنگ خود را از رنگدانه‌هایی به نام «ملانین» می‌گیرند که توسط سلول‌های بخصوصی به نام ملانوسیت در فولیکول مو تولید می‌شوند. این که کدام ملانین‌ها، و به چه اندازه تولید شوند، توسط ژن‌هایی که از والدین خود به ارث می‌بریم تعیین می‌شود. با افزایش سن، ملانوسیت‌ها ملانین کمتری تولید می‌کنند و یا تولید ملانین کلا متوقف می‌شود. به این ترتیب موها شروع به از دست دادن رنگ خود می‌کنند و نتیجه آن رنگدانه‌ی کمتر در موهای خاکستری، و فقدان رنگدانه در موهای سفید است.

این که چرا تولید ملانین در ملانوسیت‌ها رو به افول می‌گذارد، به‌طور قطع مشخص نیست ولی یافته‌های اخیر نشان می‌دهد یک نوع ساعت بیولوژیک در بدن، باعث آغاز این روند می‌شود. سفید شدن موها که با بالا رفتن سن آغاز می‌شود روندی طبیعی است، مگر در مواردی که خاکستری شدن موها بر اثر بیماری‌ها و یا ناهنجاری‌های مادرزادی باشد.

سفید شدن موها معمولا در فاصله 40 تا 50 سالگی شروع می‌شود ولی در برخی افراد ممکن است در سنین 20 تا 30 سالگی نیز اتفاق بیافتد. به طور متوسط 25% آقایان و خانم‌ها در سن 35 سالگی تعدادی موی خاکستری در سر دارند. در 50 سالگی، در نیمی از مردم موهای خاکستری دیده می‌شود.

موی خاکستری در افرادی که رنگ مویشان روشن است کمتر دیده می‌شود و ممکن است وقتی به چشم بیاید که این روند پیشرفت زیادی داشته است. در موهای قهوه‌ای یا سیاه، خاکستری شدن موها به صورت «جوگندمی» است و موهای خاکستری در میان موهایی هستند که هنوز رنگ خود را حفظ کرده‌اند. روند سفید شدن موها از پیشانی و گیجگاه شروع می‌شود و به‌‌تدریج به بقیه بخش‌های سر گسترش می‌یابد.

یکی از تغییرات ناشی از تغییر رنگ موها، کاهش تولید چربی توسط سلول‌های مولد این چربی‌هاست. به همین دلیل ممکن است موهای خاکستری و سفید، خشک‌تر از موهای دیگر باشند. موی خشک در برابر شانه کردن آسیب‌پذیرتر است و حالت دادن به آن دشوارتر است. برای مشاوره درباره مراقبت از این موها، لازم است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

میزان موفقیت کاشت مو برای افراد مسن با موهای خاکستری چقدر است؟

سن به تنهایی دلیلی بر عدم‌موفقیت در کاشت مو نیست. آمارها نشان می‌دهد کاشت مو در افراد بالای 80 سال نیز موفقیت‌آمیز بوده است. مهم‌ترین فاکتورهای موفقیت کاشت مو در افراد مسن، همانند افراد جوان‌تر شامل این موارد است:

  1. دلیل ریزش موها
  2. آزمایش و بررسی شرایط جسمانی فرد
  3. سوابق پزشکی
  4. وضعیت پوست سر
  5. الگوی ریزش موی فرد
  6. انتظارات فرد از کاشت مو

برای بررسی امکان رسیدن به وضعیت مطلوب شما در کاشت مو، لازم است توسط پزشک متخصص معاینه شوید.

آیا موهای خاکستری پس از کاشت یکنواخت خواهند بود؟

اگر موهای سرتان در برخی نواحی خاکستری شده، موی منتقل‌شده ممکن است ترکیب رنگ متفاوتی از موهای اطراف ناحیه دریافت‌کننده داشته باشد. خوشبختانه باید گفت در کاشت مو به روش FIT، موها به صورت رندوم و تصادفی از بین موهای پشت سر برداشته می‌شوند و در نتیجه لزوماً ترکیب رنگ یکنواختی نخواهند داشت، و در منطقه پذیرنده متفاوت از دیگر موها نخواهند بود. اما در روش FUT نواری از موها برداشته می‌شود و ممکن است موهای روی این نوار ترکیب رنگ یکدستی داشته باشند که با موهای ناحیه پذیرنده مطابقت ندارد.

آیا موی خاکستریِ کاشت‌شده را می‌توان رنگ کرد؟

موهای خاکستری بعد از کاشت را می‌توان با خیال راحت رنگ کرد. متخصص کاشت مو می‌تواند شما در مورد زمان مناسب برای این کار پس از کاشت مو راهنمایی کند.

آیا پس از کاشت مو می‌توانم به مصرف روگین (Rogaine) یا همان ماینوکسیدیل ادامه دهم؟

کاشت مو راه‌حلی دائمی برای موهای از دست رفته است که جایگزین مصرف داروهایی نظیر ماینوکسیدیل می‌شود. با این وجود برخی افراد پس از کاشت مو نیز می‌خواهند به مصرف این داروها ادامه دهند، حداقل تا زمانی که موهای کاشته‌شده شروع به رشد کنند.

در این صورت، باید تا التیام یافتن زخم‌های ناشی از کاشت مو، مصرف این داروها را قطع کنید. این مدت در روش FIT، هفت تا چهارده روز است.

شستن معمولی موها نیازمند این مدت نیست؛ معمولا توصیه می‌شود تا 48 ساعت پس از کاشت مو، سرتان را نشویید. پس از آن، با رعایت برخی نکات می‌توانید سر خود را بشویید.

کاشت مو در ارومیه

کسانی که با موی خاکستری برای کاشت مو مراجعه می‌کنند و هنوز مویشان کاملا خاکستری نشده، باید در مورد ظاهر مورد نظرشان در حال حاضر و در سال‌های آتی، با پزشک متخصص و کارشناس کاشت مو مشورت کنند. اغلبِ این مراجعه‌کنندگان خواستار پخش شدن یکنواخت موهای خاکستری در روند کاشت هستند.
در ارومیه، کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در زمینه مشاوره و انجام کاشت مو با آخرین متدهای روز در محیطی استریل و زیر نظر بهترین کارشناسان است. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید