کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

کم پشت شدن مو و ریزش مو: آیا ممکن است ریزش مو با الگوی زنانه باشد؟

آیا ریزش موی شما افزایش یافته‌است؟ آیا متوجه شده‌اید که این روزها دم‌اسبی‌تان کم‌حجم‌تر شده است؟ اگر این علائم را دارید ممکن است دچار ریزش مو با الگوی زنانه (FPHL) شده باشید، بیماری که میلیون‌ها زن را مبتلا می‌کند. FPHL در واقع شایع‌ترین علت ریزش مو در زنان است.

برای اکثر خانم‌ها، FPHL از اواسط میانسالی یعنی زمانی که یک زن در 40‌، 50 یا 60 سالگی است آغاز می‌شود. البته در بعضی از خانم‌ها می‌تواند زودتر شروع شود.

FPHL یک بیماری پیش‌رونده است. این بدان معنی است که ریزش مو در خانم‌ها رفته‌رفته افزایش می‌یابد. اما زنان مانند برخی از مردان تمام موهای سر خود را از دست نمی‌دهند. بلکه، ریزش در قسمت خاصی ادامه پیدا می‌کند. مثلا ممکن است موهای نزدیک شقیقه عقب برود. درصورت درمان نشدن، برخی از خانم‌ها دچار کم‌حجم شدن تمام موی سر خود می‌شوند.روش‌های درمانی می‌تواند از وخیم شدن ریزش مو جلوگیری کند و به رشد دوباره موی خانم‌ها کمک ‌کند. شروع درمان همزمان با مشاهده اولین علامت ریزش مو بهترین نتیجه را می دهد.

چگونه می توان تشخیص داد که آیا ریزش موی زنانه دارم؟

بهترین کار مراجعه به یک متخصص پوست است که در تشخیص و درمان ریزش مو متخصص هستند. متخصص پوست می تواند به شما بگوید که علت ریزش موی شما FPHL است یا چیز دیگری. دلایل دیگر ریزش مو می‌توانند علائمی مشابه FPHL ایجاد کند، بنابراین مهم است که علت ریزش مو را بدانید.

چه عواملی باعث ریزش موی خانم‌ها می‌شود؟

ریزش مو می‌تواند ارثی باشد و از مادر، پدر یا هر دو به ارث برسد. از آنجا که FPHL بعد از یائسگی شیوع بیشتری دارد، ممکن است هورمون‌ها نیز در این امر نقش داشته باشند.

متخصصان پوست چگونه ریزش مو با الگوی زنانه را درمان می‌کنند؟

برای گرفتن نتایج مطلوب، ممکن است متخصصان پوست از بیش از یک روش درمان ریزش مو استفاده کنند.

ماینوکسیدیل: یکی از داروهای شناخته‌شده برای این منظور، ماینوکسیدیل (Minoxidil) است. این دارو مدت‌هاست که برای درمان ریزش مو با الگوی مردانه مورد استفاده قرار می‌گیرد، سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) این روش درمانی را برای زنان هم تأیید کرده است. امروزه این دارو بیشترین تجویز برای درمان FPHL است. محصولات حاوی 2٪ یا 5٪ ماینوکسیدیل برای درمان FPHL تأیید شده‌اند.

مواردی که باید در مورد مصرف ماینوکسیدیل بدانید:طی دو تا هشت هفته اول ممکن است متوجه افزایش موقت ریزش مو شوید. وقتی موهای شما دوباره شروع به رشد می‌کنند، این حالت متوقف خواهد شد.

یکی از عوارض جانبی رایج ماینوکسیدیل، تحریک پوست سر است که ممکن است باعث خشکی، پوسته‌پوسته شدن، خارش و یا قرمزی پوست سر شود. اگر این اتفاق افتاد، بهتر است مصرف ماینوکسیدیل را متوقف کرده و به متخصص پوست خود مراجعه کنید.

یکی دیگر از عوارض احتمالی، مشاهده رشد مو در مکان‌هایی غیر از پوست سر مانند گونه‌ها و پیشانی است. اگر این اتفاق افتاد، می‌توانید آن را با رعایت موارد زیر کنترل کنید:

  1. سعی کنید ماینوکسیدیل را فقط روی پوست سر خود بمالید و از تماس دارو با نواحی دیگر خودداری کنید.
  2. بعد از زدن ماینوکسیدیل به پوست سر، صورت خود را بشویید.
چه زمانی نتایج درمان را می بینم؟

موها به آرامی رشد می‌کنند، بنابراین دیدن نتیجه به زمان نیاز دارد. برای اینکه به نتیجه برسید که دارو چقدر برای شما مفید است، باید حدود یک سال به طور مداوم از ماینوکسیدیل استفاده کنید. اگر این دارو برای شما مفید باشد، برای ادامه درمان باید هر روز از آن استفاده کنید. زمانی که مصرف دارو را متوقف کنید، موهایی که با مصرف ماینوکسیدیل رشد کرده اند طی سه تا چهار ماه می‌ریزند و ریزش مو ادامه می‌یابد.

ماینوکسیدیل، بارداری و شیردهی: زنانی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند باید از مصرف ماینوکسیدیل خودداری کنند. مطالعات روی حیوانات باردار نشان داده است که ماینوکسیدیل می‌تواند برای جنین در حال رشد مضر باشد.

خانم‌ها در دوران شیردهی نیز باید از مصرف ماینوکسیدیل اجتناب کنند. آثار ماینوکسیدیل ممکن است به شیر مادر منتقل شود که می‌تواند برای نوزاد مضر باشد.

نحوه مصرف ماینوکسیدیل: این دارو را باید به پوست خشک سر بمالید. برای برخی از محصولات میزان مصرف یک بار در روز و برای برخی دیگر دو بار در روز تجویز می‌شود.

داروهای تجویز شده: تجویز برخی از داروها در بهبود رشد مو زنان مبتلا به FPHL موثر بوده و از تشدید FPHL جلوگیری می‌کنند.

تا به امروز، این داروها تاییدیه FDA را برای درمان سایر بیماری‌ها را دریافت کرده‌اند، اما تائیدیه برای FPHL را ندارند. در اغلب موارد پزشکان داروهای مورد تأیید FDA را برای درمان بیماری‌هایی غیر از مواردی که دارو برای آنها تأیید شده، تجویز می‌کنند.

هر دارویی، ممکن است عوارض جانبی خاصی به همراه داشته باشد. می‌توانید در مورد عوارض جانبی احتمالی که ممکن است هنگام مصرف یکی از این داروها تجربه کنید، از متخصص پوست خود بپرسید.

چه زمانی نتایج را می بینم؟

اگر متخصص پوست برای شما دارو تجویز کرده باشد، باید 6 تا 12 ماه آن را مصرف کنید تا بدانید که برای شما مفید است یا خیر. عدم رشد مو در طی 12 ماه به این معنی است که دارو برای شما مفید نبوده است.

همانند ماینوکسیدیل، به محض قطع مصرف داروی تجویز شده، موهای رشد کرده دچار ریزش خواهند شد. این اتفاق در حدود سه تا چهار ماه ادامه پیدا می‌کند.

داروهای ریزش مو و بارداری

همه داروهای تجویز شده برای ریزش مو در دوران بارداری ممکن است نقص مادرزادی ایجاد کنند، بنابراین مصرف هیچ یک از این داروها برای خانم‌هایی که باردار هستند یا قصد باردار شدن دارند، توصیه نمی‌شود.

همواره متخصصان پوست به خانم‌هایی که قبل از سن یائسگی هستند توصیه می‌کنند تا در زمان مصرف این دارو‌ها از بارداری جلوگیری کنند.

کاشت مو

مدت‌هاست که کاشت مو برای درمان ریزش مو در مردان استفاده می شود. کاشت مو می‌تواند گزینه ای مناسب برای برخی از زنان مبتلا به FPHL باشد.

البته کاشت مو برای همه مناسب نیست. اگر مو‌های سر شما در تمام نواحی سر کم‌پشت باشد، ممکن است به اندازه کافی موی سالم برای کاشت نداشته باشید. پزشکان متخصص پوست و مو می‌توانند به شما بگویند که آیا کاشت مو می‌تواند به ترمیم موی شما کمک کند یا خیر.

آیا گزینه های درمانی دیگری برای FPHL وجود دارد؟

خانم‌ها همواره خواهان درمان‌های جدید برای FPHL هستند. برای رفع این نیاز، محققان همچنان به دنبال روش‌های جدید برای تحریک رشد مو و جلوگیری از ریزش مو هستند.سایر روش های درمانی که ممکن است برای FPHL توصیه شود، شامل موارد زیر است:

لیزر‌های خانگی: FDA شانه‌های لیزری، کلاه لیزری و سایر دستگاه‌هایی که بدون نسخه در دسترس هستند برای درمان ریزش مو در خانه تأیید کرده است. این دستگاه‌ها سطح کمی از لیزر را ساطع می‌کنند که ممکن است به تحریک رشد موهای جدید کمک کند. برخی از مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از این روش می‌تواند برای درمان FPHL موثر باشد.

همانند داروی ماینوکسیدیل و سایر داروهای تجویز شده، برای کسب نتیجه باید به استفاده از دستگاه لیزر در خانه به مدت طولانی ادامه دهید. البته هنوز مشخص نیست که آیا این دستگاه‌ها برای استفاده طولانی مدت ایمن هستند یا اینکه می‌توانند به رشد موهای جدید کمک کنند یا خیر.

پلاسمای غنی شده با پلاکت (PRP): در این روش از خون خودِ بیمار استفاده می‌شود. پس از خونگیری‌، خون در دستگاهی قرار می‌گیرد که خون را به اجزای مختلف آن جدا می‌کند. پلاکت‌ها که نوعی سلول خونی هستند، جمع‌آوری شده و به پوست سر تزریق می‌شوند.

پلاکت ها به تحریک سلول‌ها برای رشد مو کمک می‌کنند. محققان مطالعه این روش به عنوان درمانی برای ریزش مو را به تازگی شروع کرده‌اند. یافته‌های اولیه امیدوارکننده است، اما مطالعات بیشتری لازم است تا بدانیم آیا این یک درمان ایمن و موثر برای FPHL است یا خیر.

سلول‌های بنیادی: استفاده از سلول‌های بنیادی برای درمان FPHL هنوز در مراحل آزمایش است. مانند درمان با پلاسمای غنی از پلاکت، مطالعات بیشتری لازم است تا بدانیم که آیا سلول‌های بنیادی می‌توانند یک درمان ایمن و موثر برای FPHL باشند.

مکمل‌ها: گفته می‌شود که بسیاری از مکمل‌ها از جمله بیوتین و اسید فولیک به رشد و ضخیم شدن مو کمک می‌کنند. یافته‌های مطالعه مکمل‌های مختلف، تاکنون متفاوت بوده است. در بیشتر مطالعات انجام‌شده، مکمل‌ها هیچ تاثیری بر رشد و ضخامت مو نداشتند.

با این حال در یک مطالعه، 120 خانم سالم پس از مصرف اسیدهای چرب امگا 3، اسیدهای چرب امگا 6 و آنتی‌اکسیدان ها موهایشان ضخیم‌تر شده و ریزش موی کمتری داشتند. آن‌ها این ترکیب را به مدت شش ماه مصرف کردند. اگر این نتایج در مطالعات دیگر هم تکرار شود، شواهدی برای توصیه مصرف این مکمل ها خواهیم داشت.

البته مطمئناً مکمل‌هایی پیدا خواهد شد که نوید رشد مجدد مو را می‌دهند. قبل از مصرف هر یک از این موارد، بهتر است با متخصص پوست خود مشورت کنید. برخی مکمل‌ها می‌توانند با داروهای دیگر تداخل ایجاد کنند. همچنین متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که آیا این مکمل به رشد مجدد موی سر شما کمک می‌کند یا خیر.

شامپوهای ریزش مو: هدف از مصرف این شامپو‌ها انجام یکی از موارد زیر است:

  • کمک به حفظ رطوبت موها که باعث می شود مو پرپشت تر و ضخیم‌تر شود.
  • شکستگی کمتر، که می‌تواند باعث کاهش نازک شدن شود.

شامپوهای مخصوص ریزش مو ممکن است موارد بالا را انجام دهند، اما نمی‌توانند باعث رشد مجدد موها شوند و یا از وخیم شدن ریزش مو جلوگیری کنند.

بهترین کار قبل از درمان ریزش مو، معاینه و تشخیص توسط متخصص پوست است

اگر فکر می‌کنید FPHL دارید، ضروری است که برای تشخیص به یک متخصص پوست مراجعه کنید. خانم‌ها به دلایل زیادی دچار ریزش مو می‌شوند. سایر دلایل عمده ریزش مو در خانم‌ها می‌تواند بسیار شبیه FPHL باشد. هر یک از این علل نیاز به درمان متفاوتی دارد. بدون درمان مناسب، ریزش مو اغلب ادامه پیدا می‌کند.

می‌توانید با جستجو، یک متخصص پوست خوب در محل زندگی خود پیدا کنید.

در نظر داشته باشید:

  • برای اطمینان از ابتلا به FPHL یا بیماری دیگری که ممکن است باعث ریزش مو شود، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
  • شروع درمان با شروع اولین علامت ریزش مو بهترین نتیجه را می‌دهد.
  • ماینوکسیدیل بیشترین داروی تجویز شده برای درمان FPHL است.

این که استفاده از روش‌های جدید درمانی برای ریزش مو مانند لیزرهای خانگی، در طولانی‌مدت بی‌خطر هستند و یا می‌توانند باعث تحریک رشد موهای جدید شوند، هنوز کاملا مشخص نیست.

کاشت مو در ارومیه

همگام با دیگر کشورها، تکنیک‌های نوین کاشت مو در ایران نیز ارائه می‌شود و در کلینیک‌های معتبر، با کیفیت بالا در حد استانداردهای جهانی انجام می‌پذیرد.

کلینیک تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر رشیدی یکی از معتبرترین مراکز تخصصی کاشت مو به روش‌های FIT و FUT در ارومیه است. تلفیق تجربه 15 ساله و استفاده از دستگاه‌ها و تکنیک‌های روز باعث بازگرداندن موهای سر هزاران مراجعه کننده به این کلینیک با حداقل درد و بدون برجای ماندن اثر جراحی شده است. برخلاف روش‌های سنتی، انجام این روش‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌گیرد و نیازی به نگهداری‌های پیچیده پس از انجام آنها نخواهید داشت.

کلینیک تخصصی دکتر رشیدی در ارومیه سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

توجه

کلیه عکس‌های نمایش داده شده در این بخش، بدون هرگونه روتوش و تغییرات، از نمونه‌های کاشت شده در کلینیک دکتر رشیدی تهیه شده و صرفاً به‌منظور ارائه کیفیت کاشت مو در این کلینیک، و با کسب اجازه از صاحبان آنها در این سایت به نمایش درآمده است.

دیدگاه خود را بنویسید