کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا اگزما می‌تواند کودکان را در معرض عفونت قرار دهد؟

در میان مبتلایان به اگزما دو نوع عفونت شایع دیده می‌شود که هر دو از جنس ویروسی هستند و پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

عفونت مولوسکوم

یکی از موارد شایع در میان بیمارانی که با این نوع علائم به ما مراجعه می‌کنند عارضه‌ای به نام «مولوسکوم» است. این نوع عفونت توسط یک نوع ویروس ایجاد می‌شود و به صورت یک جوش نیمه‌شفاف گنبدی‌شکل شروع می‌شود که با گذشت زمان رشد می‌کند. روش‌های متعددی برای رفع این عارضه وجود دارد که با معاینه توسط پزشک متخصص مشخص می‌شود و معمولا اندازه آن از پاک‌کن ته مداد فراتر نمی‌رود. مولوسکوم گنبدی‌شکل است و هسته سفید رنگی دارد و به همین دلیل برای والدین قابل تشخیص است.

مولوسکوم به سرعت منتشر می‌شود و در مناطق مبتلا به اگزما بیشتر دیده می‌شود.

این مسئله بیشتر از آن که مسئله‌ای جدی باشد، باعث آزار فرد می‌شود و به‌سادگی قابل برطرف شدن نیست. در اکثر موارد این نوع عفونت تکرار می‌شود حتی اگر بتوان با موفقیت آنها را رفع کرد.

این وضعیت ممکن است مدت‌ها ادامه داشته باشد تا آن که نهایتاً سیستم ایمنی بدن وارد کار شود؛ مسئله‌ای که می‌تواند ماه‌ها و گاه سال‌ها طول بکشد. تا رسیدن به این نقطه، مولوسکوم در بخش‌های مختلفی از پوست ایجاد خواهد شد.

عفونت مولوسکوم می‌تواند منجر به عارضه‌ای به نام Molluscum dermatitis شود، به‌خصوص در کودکان با پوست حساس و مبتلا به اگزما. در این حالت اگزما درست در لبه‌های مولوسکوم نیز ایجاد می‌شود، و چرخه‌ی ناخوشایندی از این دو عارضه به وجود می‌آید. مولوسکوم در پوست خشک ناشی از اگزما بیشتر امکان رشد دارد و خودش آنها را ایجاد می‌کند.

والدین با دیدن زخم‌های مولوسکوم که به رنگ قرمز روشن در می‌آید و درون آن انباشته از چرک می‌شود، دچار نگرانی می‌شوند. باید توجه داشت که این مسئله، نشانه عفونت نیست بلکه نشانه این است که سیستم ایمنی بالاخره وارد کار شده و در حال پس زدن مولوسکوم است. بنابراین دیدن این وضعیت علامت خوبی است و جای نگرانی ندارد.

مطالعه بیشتر

اگزمای نوزادان: محرک‌ها، علل و روش‌های درمان

مولوسکوم چگونه درمان می‌شود؟

روش‌های متعددی برای رفع این عارضه وجود دارد که همه آنها از نوع فیزیکی هستند. برای کودکان مبتلا به اگزما، گاهی از داروی خوراکی به نام سایمتیدین (Cimetidine) استفاده می‌کنیم. عوارض احتمالی ناشی از این دارو بسیار کم است اما در عین حال مزه بدی دارد. از آنجا که برای کودکان بلعیدن قرص سخت است، راضی کردن آنها به خوردن شربت این دارو با دوز کافی –معمولا 40 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم در روز- کار آسانی نیست. سایمتیدین معمولا به مدت سه ماه و دو بار در روز تجویز می‌شود.

سایمتیدین داروی مؤثری است و اگر کودک و خانواده وی همکاری کافی داشته باشند گزینه مناسبی به شمار می‌رود.

در غیر این صورت تکنیک‌هایی مانند استفاده از کانتاریدین (Cantharidin) تجویز می‌شود که باید به دقت به تک‌تک مولوسکوم‌ها مالیده شود. در اثر این دارو، تاول کوچکی در آن قسمت ایجاد می‌شود و در نهایت زخم‌ها از بین می‌رود.

در سایر موارد ممکن است نیازمند کنترل بیشتر باشیم. در این صورت مقادیر بسیار کمی نیتروژن مایع با دقت فراوان و دقیقاً به مولوسکوم‌ها زده می‌شود. یا حتی ممکن است پس از استفاده از داروهای ضدعفونی‌کننده موضعی، زخم‌ها تراشیده و برداشته شوند. روش‌های دیگری نیز وجود دارند اما در اغلب موارد روش‌های گفته‌شده تا اینجا برای رفع مسئله کفایت می‌کند.

ویروس هرپس

ویروس دیگری که در برخی کودکان مبتلا به اگزمای متوسط یا شدید دیده می‌شود، هرپس یا تبخال است. ممکن است کودک مبتلا به عارضه‌ای به نام Eczema Herpeticum شود. در این صورت تبخال در نقاطی از پوست بیشتر تکثیر می‌شود که علائم اگزما در آنها وجود دارد. در برخی موارد این بیماری با عفونت‌های باکتریایی اشتباه گرفته می‌شود.

این بیماری برای درمان باید ابتدا تشخیص درست داده شود. در این صورت از داروی خوراکی اسیکلوویر (Acyclovir) ممکن است تجویز شود که برای درمان Eczema Herpeticum و عفونت‌های هرپس در کودکان حائز اهمیت فراوانی است. در کودکانی که بیش از سه بار در سال دچار عفونت هرپس می‌شوند ممکن است مصرف دائمی اسیکلوویر تجویز شود. این کار تأثیر قابل‌توجهی در کنترل حملات هرپسی دارد.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر عفونتی مانند تاول‌های چرکین، زخم‌ها‌ یا پوسته‌های مایل به نارنجی و زرد روی پوست کودک خود شناسایی کرده‌اید، یا در مورد چگونگی مراقبت از اگزمای کودک‌تان سؤالی دارید، حتماً به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید