کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست در سنین بالا

پیری یکی از فرایندهای اجتناب‌ناپذیز زندگی است. پیری اتفاق می‌افتد چه ما آن را پیش‌بینی کنیم و چه نکنیم. اگرچه نمی‌توانیم روند پیری را متوقف کنیم، اما خبر خوب این است که می‌توانیم چگونگی مواجهه با آن و نحوه واکنش خود را تعیین کنیم. انتخاب سبک زندگی سالم، یک تصمیم مهم برای کاهش نشانه‌های افزایش سن است. ورزش منظم، خواب با کیفیت، رژیم‌غذایی مغذی و داشتن آرامش همگی روش‌های شگفت‌انگیزی هستند که باعث می‌شوند علیرغم پیری بدن، احساس جوان بودن داشته باشید.

پیری صورت همراه با بقیه قسمت‌های بدن اتفاق می‌افتد. مانند سیستم‌ها و اندام‌های دیگر بدن، عملکرد پوست نیز با افزایش سن، کاهش می‌یابد. خاصیت ارتجاعی طبیعی پوست که زمانی آن را حالتی بدیهی می‌دانستیم، کاهش می‌یابد. خوشبختانه، این چیزی است که ما دانش و ابزار لازم را برای مقابله با آن در اختیار داریم. با رعایت برخی نکات برای پیری پوست، امکان کاهش تاثیرات زمان بر پوست و حتی در بعضی موارد برگشت به حالت قبلی نیز وجود دارد. در واقع حتی می‌توان در مورد پوست زمان را به عقب برگرداند.

مراقبت از پوست در زمان پیری مثل مراقبت از پوست در نوجوانی و یا در بیست سالگی نیست. مراقبت از پوست در سنین بالاتر به دلیل تغییر نیازهای پوست در زمان پیری، متفاوت است. به عنوان مثال، خانمی که در دو، سه یا چهار دهه از زندگی خود پوست چرب داشته است و با آن مبارزه می‌کرد، ممکن است بعد از گذشت سال‌ها شاهد تغییراتی را در ویژگی‌های پوست خود باشد. پوست چرب او با پوستی خشک جایگزین می‌شود. بنابراین، مراقبت از پوست در سنین بالا نیازمند تغییر در عادت‌های زندگی روزمره است.

مراقبت از پوست در زمان پیری، لزوماً پیچیده‌تر از مراقبت از آن در زمان جوانی نیست، اما نیازمند استفاده از روش‌ها و مراقبت‌های متفاوتی در برابر مشکلات و نگرانی‌های پوستی است. با این نکات برای پیری پوست، شما می‌توانید برای سال‌ها از نشانه‌های پیری پوست فاصله بگیرید و آن‌ها را از بین ببرید.

 

یک سرم یا مرطوب‌کننده مناسب تهیه کنید

اگر سال‌ها از سرم یا مرطوب‌کننده استفاده نکرده‌اید، حالا باید روزانه از آن استفاده کنید. سرم قابل اعتماد باید بخشی از مراقبت‌‌های پوست شما باشد زیرا حاوی غلظت بالایی از عناصر فعال است. بسیاری از اجزا سازنده این سرم‌ها، ویژگی‌های ضد پیری دارند. پپتیدها، آنتی‌اکسیدان‌ها و روشن‌کننده‌های پوست ترکیباتی هستند که خانم‌ها باید هنگام مراقبت از پوست پیر، به آن توجه کنند. سرم‌ها جزء محصولات گران‌قیمت برای مراقبت از پوست به‌شمار می‌روند‌. اگرچه، هر روز یک مقدار بسیار کمی از آن مورد نیاز است. یعنی یک بطری از آن برای مصرف چند ماه کافی است. به دلیل اینکه ترکیبات موجود در سرم غلیظ هستند، می‌توان گفت که مقدار کمی از آن به منزله استفاده حجم زیادی از این ترکیبات است. از متخصص پوست خود درخواست کنید تا سرم مناسب پوست‌تان تجویز کند.

 

راهکارهایی برای تقویت کلاژن‌سازی پوست خود پیدا کنید

درست است که کلاژن در طول زمان تجزیه می‌شود، اما در حال حاضر راهکارهایی وجود دارند که بتوان با این فرایند مقابله کرد. یک بخش مراقبت از پوست بالغ پیدا کردن راهی برای حفظ کلاژن است. این یعنی مرطوب‌کننده‌ها و یا سایر محصولاتی را که حاوی رتینول هستند را به برنامه مراقبتی روزانه خود اضافه کنید‌. رتینول سرعت بازیابی سلول‌های جدید پوست را افزایش داده و پوست را روشن تر می‌کند. همچنین باعث می‌شود پوست جوان‌تر به‌نظر برسد. محصولاتی که حاوی ویتامین C و ویتامین E هستند، به تولید کلاژن کمک می‌کنند.

 

مراقبت در برابر آفتاب را فراموش نکنید

حتی اگر در محافظت از پوست خود در برابر آفتاب در گذشته دچار اشتباه شده‌اید، هرگز دیر نیست که آن را جزئی از مراقبت‌های روزانه پوست خود قرار دهید. هر روز از عینک آفتابی استفاده کنید، و فراموش نکنید که از متخصص پوست خود در مورد راه‌های روشن کردن لکه‌های ایجاد شده در اثر آفتاب و یا سایر تغییر رنگ‌های موجود در صورت خود سوال کنید. شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید به چه سرعت و چه آسانی این مشکلات حتی بعد از گذشت چندین سال قرارگیری در معرض آفتاب برطرف می‌شوند.

 

گردن و سینه خود را نادیده نگیرید

بسیاری از خانم‌ها مراقبت‌های پوستی را برای صورت خود انجام می‌دهند ولی به کلی پوست گردن و ‌سینه خود را نادیده می‌گیرند. بعد از چندین سال، این نادیده گرفتن شروع به ایجاد مشکل می‌کند. در حالیکه صورت ممکن است جوان به‌نظر برسد، گردن و سینه نشانه‌هایی از افزایش سن را نشان خواهند داد‌‌. همچنان که در حال مراقب از پوست صورت خود هستید، کارهای روتین مراقبتی را برای گردن و سینه خود نیز انجام دهید تا آن‌ها نیز جوان‌تر به‌نظر برسند.

 

مراجعه منظم به مطلب پزشک را نادیده نگیرید

یک متخصص پوست کمک می‌کند تا در هر مرحله‌ای پوست شما بهتر به‌نظر برسد. متخصص پوست می‌تواند بیماری‌های جدی و یا خفیف پوستی را تشخیص و درمان کند. به‌صورت منظم به پزشک مراجعه کنید تا اطمینان حاصل کنید هرگونه مشکل ظاهری در پوست شما برطرف خواهد شد، قبل از اینکه بر کیفیت زندگی شما تاثیر بگذارد. همچنین می‌توانید در مورد محصولات مراقبت پوستی و ترکیبات مفید برای پوست‌تان را نیز از پزشک سوال کنید.

پیری برگشت‌ناپذیر است، اما می‌توان با بکاربردن نکات گفته شده، با علائم و نشانه‌های آن مبارزه کرد. از این ایده‌ها برای داشتن پوستی سالم، جوان و درخشان استفاده کنید.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر در خصوص نحوه مراقبت از پوست خود سوال دارید، بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید