کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

جوان نگه‌داشتن دست‌ها

با توجه به کارهای متعددی که دست‌ها انجام می‎دهند، جای تعجب نیست که سریع‌تر از بقیه بدن پیر شوند و علائم افزایش سن را نشان دهند. اما با رعایت چند نکته می‌توان به جوان‌سازی دست‌ها کمک کرد. بسیاری از افراد برنامه مراقبتی منظم برای پوست صورت خود دارند اما اغلب افراد، مراقبت از دست‌ها را فراموش می‌کنند.

تأثیر افزایش سن بر دست‌ها

با افزایش سن، پوست نازک می‌شود و چربی زیر دست‌ها کاهش می‌یابد. کاهش حجم و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست دست باعث ایجاد چین و چروک و ایجاد لکه‌ می‌شود. در این حالت دست‌ها ظرافت و شادابی خود را از دست‌ می‌دهند.
دست‌ها بیش‌از هر قسمت دیگری از بدن در معرض نور خورشید و سایر عناصر مضر قرار دارند. از آنجایی که دست‌ها بیشتر کثیف می‌شوند، در طول روز بیشتر از نواحی دیگر شسته می‌شوند. شستشوی مکرر با آب داغ، چربی طبیعی را که پوست را در برابر سطوح خشک و ترک خوردگی محافظت می‌کند، از بین می‌برد.

راه‌های مراقبت و جوان‌سازی دست‌ها
  • بهبود کیفیت پوست دست
  • محافظت از پوست در برابر نور خورشید: از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و مرتباً آن را تجدید کنید. وقتی به مدت طولانی در فضای باز هستید و یا هنگام تمیزکردن خانه، دستکش بپوشید.
  • استفاده از مرطوب کننده‌ها: هیدراته و مرطوب نگه داشتن دست‌ها، از خشک‌شدن و پوسته‌‌پوسته شدن پوست دست جلوگیری می‌کند. در طول روز به طور مکرر از لوسیون آب‎رسان یا کرم‌مرطوب‌کننده استفاده کنید. این محصولات به حفظ خاصیت ارتجاعی پوست کمک می‌کنند.
  • لایه‌برداری از پوست: برای حذف لایه‌های‌خشک‌شده و سلول‌های مرده از سطح پوست، می‌توان از لایه‌بردارهای خانگی مثل مخلوط لیمو و شکر، جهت تقویت پوست استفاده کرد. در ادامه می‌توان از کرم لانولین استفاده کرد.
  • درمان لکه‌های پوستی: برای رفع لکه‌های پیری می‌توانید راهکارهایی با مراجعه به پزشک متخصص بیابید.
  • ازبین‌بردن لایه‌های مرده پوست:

برای این کار می‌توان از درمابلیدینگ (DermaBlading)، درم ابریژن (Dermabrasion)، لایه‌برداری شیمیایی و لایه‌برداری با لیزر استفاده کرد. این درمان‌ها به بهبود بافت و رنگ پوست، کاهش چین و چروک و اصلاح رنگدانه‌های ناهموار یا نامنظم که باعث ایجاد لکه روی پوست می‌شوند، کمک می‌کنند.

  • تزریق چربی

این روش برای همه مناسب نیست، اما اگر واقعاً می‌خواهید دست‌هایتان پرتر و جوان‌تر به نظر برسد، تزریق چربی یکی از راه‌های مؤثر است. برای این کار، از چربیِ درون بدن خود فرد شامل چربیِ شکم، باسن یا ران استفاده می‌‌شود و آن را در نواحی توخالی و کم‌حجم پشت دست قرار می‌دهند. این درمان در طی یک جراحی جزئی انجام می‌گیرد و به یک یا دو هفته دوره بهبودی نیاز دارد.
در تزریق چربی می‌توان از چربی مصنوعی نیز استفاده کرد اما ماندگاری چربی طبیعی که از بدن خود فرد بدست آمده است، بیشتر است و عوارض خیلی کمی دارد.
پودر پلی‌لاکتیک‌اسید یکی دیگر از گزینه‌های درمانی کم‌تهاجمی است. بدن به‌تدریج و به‌طور طبیعی آن را جذب می‌کند و باعث افزایش حجم دست‌ها می‌شود.

برای جوان‌ماندن دست‌ها از چه کارهایی باید خودداری کرد؟
  • سیگار کشیدن: دود سیگار علاوه‌بر مضراتی که بر بدن دارد، باعث رنگ‌پریدگی، چروکیدگی و خاکستری شدن پوست دست می‌شود.
  • تزریق بوتاکس: نوروتوکسین‌هایی مانند بوتاکس حرکت ماهیچه‌ها را مهار می‌‌کنند اما تاثیری بر کاهش حجم ندارند.
  • جراحی برداشتن پوست: جراحی برای برداشتن پوست اضافی پشت دست، خطرات بیشتری نسبت به فواید آن دارد، درصد بهبودی آن پایین است و جای زخم ممکن است بر روی پوست باقی بماند.

برنامه مراقبتی و نیز روش‌های درمانی برای جوان‌سازی و شادابی دست‌ها برای هر کسی متفاوت است اما به‌طور کلی با سخت‌کوشی و رعایت نکات گفته‌شده، می‌توان از بروز علائم افزایش سن در دست‌ها جلوگیری کرد.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر در خصوص نحوه مراقبت از پوست خود سوال دارید، بهتر است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید