۱۰ دلیل قرمزی صورت

عوامل متفاوتی می‌توانند سبب قرمزی صورت‌‌مان شوند که برخی از آنها بی‌نیاز از توضیح هستند مانند: آفتاب‌زدگی، آکنه و گر‌گرفتگی. در این جا ۱۰ دلیل دیگر که می‌تواند منشأ قرمزی صورت باشد را با هم مرور می‌کنیم.

• درماتیت سبوره‌ای (Seborrheic dermatitis)

درماتیت سبوره‌ای یک بیماری رایج پوستی است که سبب تحریک پوست شده و اغلب باعث قرمزی در ناحیه صورت می‌شود. همانطور که در شکل دیده می‌شود این قرمزی ممکن است سبب چرب دیده شدن پوست شود. همچنین پوست ممکن است خشک و پوسته‌پوسته شود.

چه چیزی سبب از بین رفتن این قرمزی می‌شود؟ معمولا از بین بردن قرمزی ناشی از درماتیت سبوره‌ای نیاز به درمان دارد. یک متخصص پوست مجرب با توجه به نیاز‌های شما درمان مناسب را تجویز می‌کند. این درمان معمولا  شامل استفاده از شامپو‌های ضد شوره و دارو‌هایی است که باید به مدت کوتاهی بر روی پوست خود اعمال کنید.

• آکنه روزاسه (Rosacea)

این بیماری با سرخ شدن مکرر صورت آغاز می‌شود. با پیشرفت این بیماری، شما متوجه طولانی شدن این قرمزی صورت خود می‌شوید (حتی این قرمزی ممکن است اصلا از بین نرود).

چگونه از این قرمزی خلاص شویم؟ در حالی که برای روزاسه درمانی وجود ندارد، ولی برخی عوامل می‌توانند به کاهش این قرمزی کمک کنند. انواع مختلفی از روزاسه وجود دارد. یک متخصص پوست ماهر می‌تواند تشخیص دهد که آیا شما روزاسه دارید یا خیر. اگر روزاسه داشته باشید متخصص، نوع روزاسه شما را تشخیص داده و بر اساس نیاز‌های شما درمان ویژه‌ای را در نظر می‌گیرد.

پنج بیماری پوستی مزمن شایع
  • تحریک پوست و یا واکنش‌های آلرژیک

بیماری به نام درماتیت تماسی (Contact dermatitis) با برخورد چیزی به پوست بروز می‌کند و ممکن است تحریک و یا سبب بروز واکنش‌های آلرژیک شود.

صورت، رایج‌ترین ناحیه ظهور این نوع درماتیت است. صابون و یا رنگ مو می‌تواند سبب تحریک پوست شده و بیماری به اسم درماتیت تماسی تحریکی (Irritant contact dermatitis) به وجود آورد.

اگر شما به برخورد چیزی با صورتتان حساس هستید ممکن است دچار درماتیت تماسی آلرژیک باشید. از شایع‌ترین دلایل این بیماری، مواد محرک موجود در برخی گیاهان، عطر‌ها و لاتکس موجود در دستکش‌ها هستند.

این قرمزی‌ها چگونه رفع می‌شوند؟ در صورت دوری از عواملی که سبب واکنش‌های آلرژیک می‌شوند، این بثورات پوستی به خودی خود از بین می‌روند.

به علت این که این واکنش‌ها در برابر بسیاری از عوامل می‌توانند به وجود آیند، حتی محصولاتی که مدت‌ها است از آن‌ها استفاده می‌کنید و هر چیزی که در اطراف شما وجود دارد، تشخیص دقیق این که به چه چیزی حساسیت نشان می‌دهید دشوار است. در صورتی که خودتان متوجه دلیل این واکنش‌ها نمی شوید، یک متخصص پوست مجرب می‌تواند در این مورد به شما کمک کند.

• واکنش به دارو‌ها

برخی دارو‌ها زمانی که به مدت طولانی در بیرون از منزل قرار می‌گیرید، می‌توانند سبب ایجاد لکه‌هایی مانند لکه‌های آفتاب‌زدگی بر روی پوست شما شوند. همچنین استفاده از دارو‌هایی مانند استروئیدها به مدت طولانی‌تر از حد مجاز، سبب بروز واکنش‌های پوستی می‌شود.

این لکه‌ها چگونه از بین می‌روند؟ قبل از مصرف دارو اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کرده و قرار‌گیری  یا عدم‌قرار‌گیری در مقابل آفتاب را بررسی کنید. شاید این تنها کارِ لازم برای رفع قرمزی پوست شما باشد.

اگر سرخی به وجود آمده به علت مصرف دارو‌هایی مانند کرم‌های استروئیدی به مدت طولانی باشد، در این صورت بهتر است به پزشک متخصص برای اطلاعات بیشتر مراجعه نمایید.

• درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis)

درماتیت اتوپیک که اغلب به آن اگزما نیز گفته می‌شود، سبب بروز ناگهانی بثورات پوستی می‌شود. در نوزادان اغلب این بثورات خارش‌دار بوده و روی گونه‌ها پدید می‌آیند. پوستِ محل بروز این عارضه، معمولا به شدت خشک، پوسته‌پوسته و خارش‌دار است.

چگونه از این قرمزی‌ها رها شویم؟ اگرچه درمان معینی برای درماتیت آتوپیک وجود ندارد، ولی رعایت برخی نکات به کاهش علائم آن کمک می‌کند. پزشک متخصص پوست با توجه به نیاز کودکان و بزرگسالان درمانی را در نظر می‌گیرند.

مطالعه بیشتر

چه کسانی به پوست خشک مبتلا می شوند؟
  • پسوریازیس (Psoriasis)

بدن ما در حالت عادی هر چند هفته یک بار سلول‌های پوستی جدید تولید می‌کند. در مبتلایان به پسوریازیس، بدن به جای چند هفته، هر چند روز یک‌بار سلول‌های جدید تولید می‌کند. با تجمع این سلول‌ها بر روی هم، پوست ظاهری برجسته و پوسته‌پوسته می‌یابد.

چه چیزی سبب بهبودی این قرمزی‌ها می‌شود؟ پسوریازیس درمان قطعی ندارد ولی به کمک یک دکتر متخصص پوست مجرب می‌توان تا حدودی از علائم آن کاست.

• رگ‌های عنکبوتی (Spider veins)

در صورتی که از پوست خود در برابر اشعه‌های مضر آفتاب محافظت نکنید، پوست شما آسیب می‌بیند. در طی سال‌ها، آسیب ناشی از اشعه‌های مضر بیشتر می‌شود. بعد از سال‌ها، افرادی که دچار آسیب پوستی ناشی از نور خورشید شده‌اند بر روی پوست خود رگ‌های عنکوبی مشاهده می‌کنند.

چگونه از شر این قرمزی‌ها خلاص شویم؟ به کمک متخصص پوست می‌‌توان از شر رگ‌های عنکبوتی با لیزر خلاص شد. بیمه درمانی این نوع درمان را پوشش نمی‌دهد.

بهترین نوع روند‌های درمانی مانند لیزر‌درمانی در مطب دکتر پوست مجرب انجام می‌شوند.

مطالعه بیشتر

برای رفع آثار واریس و تلانژکتازی چه می‌توان کرد؟
  • زونا (Shingles)

زونا سبب ایجاد تاول‌های دردناک می‌شود که ممکن است در هر جایی از بین به ویژه صورت به وجود آید.

چه چیزی سبب از بین رفتن پوست قرمز می‌شود؟ این بثورات‌ها بیشتر خود به خود از بین می‌روند ولی اگر جوش‌ها و یا تاول دردناکی در صورت شما ایجاد شود، درمان این بثورات‌ها مهم است. بدون درمان این‌ها، ممکن است دید چشم شما به صورت دائمی آسیب ببیند.

استفاده از دارو‌های ضد ویروسی می‌تواند از آسیب وارده به دید شما و اثرات طولانی مدت درد عصبی جلوگیری کند. در صورت عدم‌درمان، این درد عصبی می‌تواند ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد. این نکته در مورد درد‌های عصبی همه مناطق صدق می‌کند.

• لوپوس (Lupus)

لوپوس نوعی بیماری خود-‌ایمن است به این معنی که خودِ سیستم ایمنیِ بدن، بخشی‌هایی از بدن را بیگانه تلقی کرده و به آنها حمله می‌کند. در فردی که دچار لوپوس شده، سیستم ایمنی بدن او به اندام‌های مختلف بدن حمله می‌کند. برخی اوقات این مسئله سبب قرمزی و تورم پوست می‌شود.

برخی اوقات افراد مبتلا به لوپوس، بر روی پوست خود بثوراتی به شکل پروانه مشاهده می‌کنند. حتی ممکن است اشکال مختلفی از قرمزی و تورم در صورت خود مشاهده کنند.

چگونه از این قرمزی‌ها رها شویم؟ یک متخصص پوست به شما می‌گوید که آیا لوپوس بر روی پوست شما تأثیر گذاشته است یا خیر. اگر تأثیر گذاشته باشد در این صورت:

• روش درمانی برای رفع قرمزی پوست در نظر می‌گیرد.
  • با همکاری پزشک‌های دیگر به درمان لوپوس می‌پردازد.

• سرطان‌های نادر

سندروم سزاری نوعی لنفوم پوستی سلول T (CTCL) است که نوعی سرطان نادر محسوب می‌شود. CTCL در نوعی سلول سفید خون به نام لنفوسیت T به وجود می‌آید. علائم این نوع سرطان از پوست آغاز می‌شود چرا که بیشتر سلول‌های T در پوست یافت می‌شوند.

چه چیزی این قرمزی را از بین می‌برد؟ برای رفع این قرمزی‌‌ها باید به درمان سرطان بپردازید.

چه زمانی به پزشک متخصص مراجعه کنیم؟

اغلب بیماری‌ها می‌توانند سبب قرمزی صورت شما شوند، به همین علت تشخیص مناسب مهم است. پزشک متخصص برای درمان هزاران بیماری که می‌توانند بر پوست تاثیر بگذارند، از دانش کافی برخوردارند.

در صورتی که سرخی صورت شما بیشتر از دو هفته ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.