آکنه روزاسه چیست و چگونه درمان می‌شود؟

چهره هر کسی ممکن است هر از چند گاه سرخ شود. اگر قرمز شدن پوست موقتی است، طبیعتاً عواملی مانند آفتاب‌سوختگی، فشار به پوست و یا خجالت‌زدگی عامل آن هستند. اما برای برخی افراد قرمز شدن پوست دائمی است. ممکن است این شرایط هفته‌ها یا ماه‌ها به‌طول انجامد و در برخی موارد با جوش‌های ریز همراه است. به این عارضه پوستی، آکنه روزاسه یا Rosacea گفته می‌شود.

بعضی ممکن است فکر کنند این عارضه دلایل دیگری از قبیل حساسیت یا آکنه دارد. شناسایی صحیح عارضه و دلیل به‌وجود آمدن آن می‌تواند منتهی به انتخاب درمان صحیح آن شود.

دلیل پیدایش آکنه روزاسه چیست؟

دلیل قرمزی دائمی پوست هنوز کاملا مشخص نشده است. اگرچه عامل پدیدآورنده این مسئله کشف نشده است، اما می‌دانیم چه عواملی احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهند.

روزاسه به صورت ارثی می‌تواند منتقل شود. آنهایی که والدین یا اجدادشان مبتلا به روزاسه بوده‌اند احتمال ابتلای بیشتری نسبت به بقیه دارند. دیگر عوامل عبارت است از سیستم ایمنی بیش-فعال، قرار گرفتن در معرض برخی باکتری‌ها، نوعی انگل پوستی، و حساسیت به عوامل محیطی.

برخی عوامل باعث ظهور علائم این عارضه در فرد مستعد آن می‌شوند. برای مثال برخی معتقدند پوستشان بعد از خوردن ادویه‌های تند و یا نوشیدن مشروبات الکلی شروع به قرمز شدن می‌کند. دمای هوای بالا یا پایین و قرار گرفتن در معرض باد یا نور خورشید نیز جزو این عوامل محسوب می‌شوند.

چه کسانی به روزاسه مبتلا می‌شوند؟

میلیونها نفر در جهان به این عارضه نسبتاً شایع دچارند و برخی افراد بیشتر در معرض آن هستند. خانم‌های در بازه سنی 30 تا 50 سال در این دسته جای می‌گیرند. بعلاوه، روزاسه در برخی محدوده‌های جغرافیایی مانند اسکاندیناوی بیشتر گزارش شده است.

اگرچه به طور متوسط میزان شیوع در خانم‌ها بیشتر است، اما در آقایان علائم آن شدیدتر است.

آیا می‌توان از بروز روزاسه پیشگیری کرد؟

اگرچه روزاسه قابل پیشگیری نیست، اما می‌توان راه‌هایی برای جلوگیری از عوامل تحریک‌کننده بروز آن پیدا کرد. راهکار آن، یافتن عواملی است که باعث ظهور علائم روزاسه در شما می‌شوند. برای برخی افراد این به‌معنی پرهیز از خوردن یا آشامیدن برخی مواد است. همچنین محدود کردن ساعاتی که در معرض نور آفتاب هستید می‌تواند باعث کاستن از بروز آن شود.

برای درمان روزاسه چه باید کرد؟

یکی از عوارض سوء روزاسه این است که ممکن است با گذشت زمان، علائم این بیماری دائمی شوند. در این شرایط برای رفع قرمزی پوست می‌توان از تاباندن لیزر استفاده کرد. برخی معتقدند آنتی‌بیوتیک‌ها و بعضی انواع کرم‌های پوستی در درمان علائم مفید هستند.

اگر صورت شما مرتباٌ سرخ می‌شود و نگران این هستید که به روزاسه مبتلا شده‌اید یا نه، مراجعه به یک پزشک متخصص پوست می‌تواند در تشخیص و درمان آن راهگشا باشد. برای این کار می‌توانید با کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی تماس بگیرید و توسط دکتر رشیدی معاینه شوید.