قارچ ناخن چیست؟

مبتلا شدن به عفونت قارچی ناخن پدیده‌ای شایع است. اگر روی پای خود عفونت قارچی داشته باشید، قارچ می‌تواند به یک یا چند ناخن گسترش یابد.

همچنین ممکن است در مکان‌های گرم و مرطوب مانند استخر یا رختکن به عفونت قارچی ناخن مبتلا شوید. وقتی شخص دیگری به عفونت قارچی مبتلا باشد و با پای برهنه در آنجا راه برود، کافی است شما هم با پای برهنه در همان منطقه قدم بزنید تا دچار این مسئله شوید.

قرار گرفتن ناخن در شرایط مرطوب به مدت طولانی نیز می‌تواند منجر به ایجاد قارچ ناخن شود. بعضی از افراد با پوشیدن دائمی یک جفت کفش عرق‌کرده یا چکمه به آن مبتلا می‌شوند. ناخن‌هایی که به دلیل شغل یا سبک زندگی شما، هر چند ساعت یک بار خیس می‌شوند نیز در معرض قارچ ناخن هستند.

با توجه به نوع قارچ عامل عفونت، آنچه در ناخن‌های آلوده مشاهده می‌کنید متفاوت خواهد بود.

تغییر ناخن

قارچ ناخن باعث تغییراتی در ناخن‌های آلوده می‌شود. ممکن است لکه‌های سفید یا تغییر رنگ ناخن را مشاهده کنید. سایر علائم این عارضه، شامل به وجود آمدن بقایایی زیر ناخن و یا ضخیم شدن ناخن‌ها‌‌ست.

بیشتر افراد شاهد تغییر رنگ در ناخن هستند. ناخن ممکن است دارای یک لکه سفید شود. بعضی از ناخن‌ها زرد، قهوه‌ای یا سبز می‌شوند. با بدتر شدن عفونت، ناخن‌های آلوده می‌توانند ضخیم شوند، ناخن‌ها ممکن است از انگشت جدا شده و یا پوسته‌پوسته و خُرد می‌شوند. بعضی از ناخن‌ها نازک‌تر می‌شوند.

درمان مهم است

درمان می تواند از آسیب بیشتر عفونت به ناخن‌های شما جلوگیری کند.

اگر به دیابت یا سیستم ایمنی ضعیف مبتلا هستید، درمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس از ابتلا به عفونت قارچی ناخن، در افرادی که دیابت دارند، خطر ابتلا به زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند افزایش می‌یابد. زخم‌هایی که بهبود نمی‌یابند می‌توانند منجر به یک مشکل جدی در سلامتی شوند. مراجعه به یک متخصص پوست در زمان بروز اولین نشانه‌ی مشکل ناخن بسیار مهم است. یک متخصص پوست می‌تواند به شما بگوید که به عفونت ناخن مبتلا هستید یا مسئله دیگری پیش آمده است.

تشخیص و درمان به موقع برای همه کسانی که قارچ ناخن دارند توصیه می‌شود. اگر سریعاً تحت درمان قرار بگیرید، احتمالاً عفونت قارچی ناخن برطرف می‌شود و شما دوباره ناخن‌های سالم خواهید داشت. درمان همچنین می‌تواند از سرایت قارچ به سایر قسمت‌های بدن و سایر افراد جلوگیری کند.

روی ناخن را نپوشانید

با پوشاندن ناخن با لاک ناخن یا ناخن مصنوعی نمی‌توانید از شر عفونت قارچی ناخن خلاص شوید.
علائم قارچ ناخن

اگر به قارچ ناخن مبتلا هستید، احتمالاً یک یا چند مورد از تغییرات زیر را در ناخن های خود مشاهده خواهید کرد:

• بخش‌هایی از ناخن ممکن است سفید، زرد، قهوه‌ای یا رنگ دیگری شود. در ابتدا ممکن است فقط یک لکه تغییر رنگ در نوک ناخن مشاهده کنید. بدون درمان، این تغییر رنگ ممکن است گسترش یابد و قسمت‌های بیشتری از ناخن را بپوشاند.
  • تراشه‌ی ناخن جمع می‌شود.
  • ناخن شروع به بلند شدن می‌کند و مانند گذشته، محکم به انگشت متصل نیست.
  • ناخن سفید می‌شود و سطح ناخن ممکن است نرم، خشک و پودری شود. ناخن نیز نازک می‌شود، به‌طوری که ممکن است به راحتی شکسته شود.
  • ناخن‌ها ضخیم شده و زرد یا قهوه‌ای می‌شوند. غالباً این حالت روی همه ناخن‌ها تأثیر می‌گذارد.
  • ناخن شکسته یا خُرد می‌شود.

داشتن قارچ ناخن معمولاً بدون درد است؛ یا شاید در آغاز بدون درد است. با این حال، اگر درمان خود را کنار بگذارید، قارچ می‌تواند رشد کند. وقتی قارچ در ناخن‌های پا بدتر و شدیدتر می‌شود، پوشیدن کفش می‌تواند دردناک شود.

وقتی متوجه ایجاد تغییراتی بر روی ناخن‌های خود شدید، لازم است به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. قارچ ناخن در مراحل ابتدایی با انجام درمان قابل برطرف شدن است. با گذشت زمان و گسترش آن، روند درمان پیچیده‌تر و طولانی‌تر می‌شود.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.