کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

برای رفع آثار واریس و تلانژکتازی چه می‌توان کرد؟

تلانژکتازی (Telangiectasia) رگ‌هایی نازک، موج‌دار و قرمز یا بنفش در صورت و پاها هستند که معمولا در ناحیه ران و زیر زانو تجمع دارند و بالغ بر 80 درصد از زنان و درصد بالایی از مردان را شامل می‌شوند. اگرچه این رگ‌ها مشکل پزشکی به‌حساب نمی‌آیند، اما ممکن است باعث کاستن از اعتماد بنفس و عدم تمرکز شما در زندگی روزمره شوند.

رگ‌های واریسی معمولا وسیع‌تر هستند و ممکن است در رنگ‌های متمایل به آبی پدیدار شوند. این رگ‌ها ممکن است با عوارض عروقی جدی‌تری مرتبط باشند و می‌بایست توسط پزشک متخصص مورد معاینه قرار گیرند.

علل واریس و تلانژکتازی  

تعدادی از عوامل زمینه را برای بروز واریس و تلانژکتازی مهیا می‌سازند. این عوامل عبارتند از:

  • سوابق بیماری خانوادگی
  • شغل‌هایی که فعالیت سرپایی در آنها زیاد است از قبیل آرایشگران، پرستاران، معلم‌ها و کارگران
  • چاقی‌ مفرط
  • تاثیرات هورمونی در طول حاملگی، بلوغ و یائسگی
  • استفاده از قرص‌های ضدحاملگی
  • سابقه‌ی لخته شدن خون
  • شرایطی که موجب افزایش فشار در ناحیه‌ی شکم شود از جمله تومورها، یبوست، و لباس‌های تنگ مانند کمربند

برطرف کردن آسان، راحت و سریع تلانژکتازی

درمان سنتی رگ‌ها شامل چندین تزریق پی‌درپی به داخل رگ است که ناراحتی‌ و دوران نقاهت لازم دارد. این نوع تزریق حاوی مواد شیمیایی است که موجب بسته شدن رگ می‌شود. در روش‌های نوین لیزر درمانی، مقدار مشخص و دقیقی از انرژی به هر یک از رگ‌ها ساطع می‌شود بدون آن که عوارضی برای پوست داشته باشد. لیزر‌ درمانی در جلسات کوتاه‌مدت و تعداد جلسات کمتری انجام می‌گیرد.

در طول لیزر درمانی، تکنیسین لیزر با استفاده از ابزار دستی مخصوص، انرژی گرمایی را به داخل رگ‌ها انتقال می‌دهد. گرمای جذب‌شده باعث از کار افتادن رگ می‌شود و در نهایت، بدن به شکل طبیعی رگ‌های درمان‌شده را جذب می‌کند.

درمان با PDL

روش درمانی PDL (Pulsed Dye Laser) اشعه نوری متمرکزی را به رگ معیوب در زیر پوست ارسال می‌کند و آن را به قطعات میکروسکوپی خرد می‌کند. اشعه ساطع‌شده از این نوع لیزر به حدی دقیق است که بافت‌های اطراف رگ از بین‌رفته را دست‌نخورده نگه می‌دارد و آسیبی وارد نمی‌کند، و در نتیجه خراش و اسکار کمتری از خود به‌جا می‌گذارد.

طول‌موج منفرد این نوع لیزر امکان برداشتن رگ‌های بزرگ معیوب را فراهم می‌کند و به‌همین دلیل برای درمان رگ‌های واریسی بسیار مناسب است. همچنین، این دستگاه ابزارهای جانبی مختلفی دارد که با استفاده از آنها قادر به حذف رگ‌های کوچک‌تر و یا عمیق‌تر است.

دیگر مزیت PDL تقویت تولید کلاژن در بدن است که موجب التیام سریع‌تر شده و شادابی و جوانی پوست را افزایش می‌دهد.

درمان با IPL

آی‌پی‌ال می‌تواند برای درمان رگ‌های سطحی مورد استفاده قرار گیرد. از آنجا که روش آی‌پی‌ال اثرات کمتری نسبت به لیزر دارد، با استفاده از گرما می تواند سطح وسیع‌تری را درمان کند. به همین خاطر، آی‌پی‌ال روش مناسب‌تری در درمان رگ‌های پراکنده است.

نور لیزر IPL توسط هموگلوبین موجود در خون جذب بدن می‌شود و در مرحله‌ی بعد خون لخته‌شده توسط بدن جذب می‌شود.

لیزر nd:YAG

لیزر nd:YAG برای درمان رگ‌های عمیق و پنهان در پاها و همانژیوم (غده‌ی خونرگ - Hemangioma) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این لیزر به دلیل طول موج عمیق و ویژگی‌های خاصی که دارد قادر است به رگ‌های پنهان که در رنگ‌های قرمز و آبی ظاهر می‌شوند حرارت عمیق‌تری وارد کرده و بدون آسیب‌رسانی به پوست اطراف، آنها را نابود کند.

before after
before after

قبل از درمان، در طول درمان و بعد از درمان

رفع این نوع عارضه با لیزر معمولا درد چندانی ندارد. ناحیه‌ای که توسط لیزر و یا آی‌پی‌ال تحت درمان قرار گرفته است معمولا به سرخی می‌زند و ممکن است پس از اتمام درمان، به دلیل حرارت وارد شده تا حدودی متورم شود. در برخی موارد ممکن است در آن ناحیه از پوست‌تان احساس سوزش یا خارش کنید. بنابراین توصیه می کنیم تا چهار هفته پس از اتمام درمان در معرض تابش مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از کرم‌های ضدآفتاب که قدرت محافظتی بالایی دارند استفاده کنید.

 

رفع آثار واریس و تلانژکتازی در کلینیک دکتر رشیدی

اگر می خواهید علائم واریس و تلانژکتازی روی پوست تان را در یک مرکز مجهز و زیر نظر متخصص پوست رفع کنید، کلینیک دکتر رشیدی را در ارومیه پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت، معاینه و انجام لیزر بر روی ضایعات عروقی می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید