کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا آرایش روی پوست آکنه‌ای مناسب است؟

بله، می‌توانید آرایش بکنید ولی باید با دقت انتخاب کنید. بعضی از لوازم آرایشی خود می‌توانند عامل آکنه باشند. وقتی چنین اتفاقی می‌افتد، شما آکنه‌ای به نام Acne cosmetica یا آکنه‌ی آرایشی بروز می‌دهید. حتی خانم‌هایی که در صورت خود آکنه ندارند، ممکن است از طریق استفاده از مواد آرایشی به آکنه‌ی آرایشی دچار شوند.

 

چگونه بفهمیم که آرایش می‌تواند باعث آکنه شما شود؟

اگر دچار آکنه‌ی آرایشی شده باشید، به احتمال زیاد برجستگی‌های ریزی روی صورت خود خواهید داشت. این برجستگی‌ها معمولاً روی گونه‌ها، چانه یا پیشانی ظاهر می‌شوند. بسیاری از خانم‌ها دچار جوش‌های سرسفید با برآمدگی کم می‌شوند. اگر جوش‌های ریزی در اطراف لب‌های خود داشته باشید، رژ لب یا بالم لب شما می‌تواند سبب به وجود آمدنشان باشد. آکنه‌‌های آرایشی‌ به آهستگی ظاهر می‌شوند؛ ممکن است از چند روز تا ۶ ماه زمان ببرد تا آکنه‌ها ظاهر شوند.

این تأخیر ممکن است باعث شود نتوانید بروز آکنه و دلیل بروز آن یعنی مواد آرایشی را به هم ربط دهید. با مشاهده لکه‌های جدید، ممکن است آکنه را درمان کرده و سپس دوباره صورت خود را با مواد آرایشی که سبب ایجاد آکنه می‌شود بپوشانید. ادامه استفاده از آرایش، منجر به ایجاد چرخه پایان‌ناپذیری از آکنه می‌شود.

این چرخه پایان‌ناپذیر می‌تواند ناامید‌کننده باشد. بسیاری از خانم‌ها ممکن است به این نتیجه برسند که هیچ‌چیز نمی‌تواند آکنه آنها را برطرف نمی‌کند.

 

چگونه آکنه آرایشی را پاک کنیم؟

حتی وقتی آرایش باعث آکنه شما می‌شود، هنوز هم می‌توانید آرایش کنید و پوست شفاف‌تری داشته باشید. اما لازم است از آرایش‌های متفاوتی استفاده کنید. آنچه که متخصصان پوست برای دیدن شفافیت پوست توصیه می‌کنند:

برچسب روی محصولات را بخوانید

مطمئن شوید که یکی از اصطلاحات زیر بر روی محصولات انتخابی شما نوشته شده باشد: «بدون روغن»، «فاقد مواد مسدود کننده منافذ پوستی»، «غیر کومدون زا»، « Non-comedogenic».

  1. مواد آرایشی خود را با دقت انتخاب کنید. لابد می‌خواهید استفاده از تمامی آرایش‌هایی که باعث به وجود آمدن آکنه در شما می‌شوند را بلافاصله کنار بگذارید. البته تشخیص اینکه چه عواملی باعث بروز آکنه می‌شوند کار ساده‌ای نیست. بهترین استراتژی این است که تمام برچسب‌های روی محصولات آرایشی و همچنین محصولات مراقبت از پوست و مو را بخوانید.
  2. صورت خود را دو بار در روز، و بعد از اتمام هر فعالیتی که باعث تعریق شما می‌شود با یک پاک‌کننده ملایم بشویید. متخصصان پوست توصیه می‌کنند هنگام بیدار شدن و قبل از خواب صورت خود را بشویید. شما باید از پاک کننده‌ای استفاده کنید که یکی از اصطلاحات زیر را روی برچسب خود داشته باشد: «بدون روغن»، «فاقد مواد مسدود کننده منافذ پوستی»، «غیر کومدون زا»، « Non-comedogenic». هنگام پاکسازی صورت، به آرامی با نوک انگشتان پاک‌کننده خود را روی صورت بمالید و آن را با آب ولرم بشویید
  3. پیش از رفتن به رختخواب، آرایش صورت (از جمله آرایش چشم) را پاک کنید. از محصولات پاک‌کننده فاقد روغن استفاده کنید و پس از پاک کردن آرایش، صورت خود را به آرامی بشویید. از مالیدن صورت حتی برای پاک کردن مواد آرایشی بپرهیزید.
  4. به آرامی آرایش کنید. لمس شما باید بسیار آرام باشد. باید تلاش کنید از تحریک پوست خود جلوگیری کنید. برس آرایش می‌تواند به شما کمک کند همه کارها را به آرامی انجام دهید.
  5. هر هفته برس‌های آرایش خود را تمیز کنید و مطمئن شوید که تنها شما از آنها استفاده می‌کنید. در حالی که آکنه مسری نیست، باکتری‌های ایجاد کننده آکنه، سلول‌های مرده پوست و روغن موجود در پوست افراد دیگر می‌توانند به برس‌های آرایش و مواد آرایشی شما بچسبند. هنگامی که از آرایش و ابزارهای مشترک استفاده می‌کنید، این عوامل می‌توانند به پوست شما سرایت کنند و منجر به آکنه‌های جدید شوند. هنگامی که لوازم آرایش یا برس مشترک دارید، ممکن است به بیماری‌های مسری مانند قرمزی چشم و تبخال مبتلا شوید.
  6. آکنه خود را درمان کنید. که از مواد آرایشی و محصولات مراقبت از مو و پوست که منافذ پوست شما را مسدود می‌کنند، دوری کنید. اگر هر مورد دیگری باعث ایجاد آکنه شده باشد، شما همچنان بر روی پوست خود آکنه مشاهده خواهید کرد.
چه موقع باید از یک متخصص پوست کمک بگیرید؟

آکنه‌های آرایشی با حذف و پاک کردن مواردی که باعث به وجود آمدنشان می‌شود، از بین می‌روند. اما یافتن علت دقیق به وجود آمدن آنها می‌تواند دشوار باشد. انواع متعددی از محصولات مانند زیرساز‌ها، رژ گونه و کانسیلر می‌توانند منجر به آکنه آرایشی شوند. برخی از محصولات مراقبت از پوست و مو نیز ‌می‌توانند باعث ایجاد آکنه شوند. مشاوره با یک متخصص پوست می‌تواند به شما کمک کند که پوست خود را ترمیم کنید و پوست شفاف‌تری را داشته باشید.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید