کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست چرب

پوست ما به دلایل مختلفی ممکن است چرب شود: استرس، رطوبت هوا، عوامل ژنتیکی، و تغییرات هورمونی.

اگرچه پوست چرب ممکن است منافذ روی پوست را پُر کند و باعث ایجاد آکنه شود، اما در عین حال پوستِ چرب مزایای زیادی نیز دارد. چربی پوست باعث حفظ آن می‌شود. ضخامت پوست در این افراد بیشتر است و چروک‌های کمتری روی پوست‌شان ظاهر می‌شود. نکته مهم در مراقبت از این نوع پوست، یافتن نقطه تعادل برای حفظ رطوبت، و جلوگیری از چرب شدن بیش از اندازه آن است.

برای کنترل چربی پوست، این توصیه‌های متخصصان را مد نظر داشته باشید:

  • صورت‌تان را هر روز صبح، عصر و بعد از ورزش بشویید. در حین شستن، وسوسه نشوید که پوست صورت را بسابید؛ حتی برای پاک کردن آرایش. این کار باعث تحریک شدن پوست و بدتر شدن ظاهر آن می‌شود.
  • محصولات بهداشتی انتخاب کنید که برچسب «بدون‌چربی» (Oil-free) و «غیرکومدون‌زا» (Non-comedogenic) دارند. محصولات بهداشتی دارای این خاصیت‌ها شامل شوینده‌ها، مرطوب‌کننده‌ها و محصولات آرایشی، باعث پُر شدن منافذ پوست و پیدایش آکنه نمی‌شوند.
  • یک شوینده ملایم و کف‌کننده برای صورت‌تان انتخاب کنید. بسیاری تصور می‌کنند برای شستن صورت چرب لازم است از یک شوینده قوی استفاده کنند تا چربی پوست خشک شود. اما در واقع این کار می‌تواند باعث تحریک پوست صورت و نهایتاً افزایش ترشح چربی در آن شود. به جای این کار، شوینده‌ای ملایم انتخاب کنید.
  • از شوینده‌های با پایه الکل یا روغن استفاده نکنید. این مواد می‌توانند پوست صورت‌تان را تحریک کنند.
  • هر روز مرطوب‌کننده بزنید. اگرچه پوست شما چرب است اما اکیداً توصیه می‌کنیم برای حفظ رطوبت پوست هر روز مرطوب‌کننده مصرف کنید. برای مقابله با آثار زیان‌بخش تابش آفتاب، مرطوب‌کننده‌ای تهیه کنید که ضدآفتاب نیز باشد، از نوع طیف-گسترده با SPF بالای 30.
  • در بیرون از خانه ضدآفتاب بزنید. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث چروکیدگی پوست، پیدایش لکه‌های پیری و حتی سرطان پوست می‌شود. برای پیشگیری از بروز آکنه بهتر است انواعی از ضدآفتاب را انتخاب کنید که حاوی اکسید روی و اکسید تیتانیوم باشند. از انواعِ محتوی مواد خوشبوکننده و روغن‌ها بپرهیزید.

همه آنچه درباره ضد آفتاب باید بدانید

برای انتخاب نوع مناسب ضدآفتاب، زمان و نحوه استفاده از ضدآفتاب این مطلب را بخوانید.
  • مواد آرایشی بدون چربی و بر پایه آب استفاده کنید.
  • با صورت آرایش‌شده نخوابید. همیشه قبل از خوابیدن آرایش صورت‌تان را پاک کنید.
  • در طی روز از کاغذ خشک‌کن استفاده کنید. این کاغذها را به آرامی به صورت‌تان فشار دهید و بگذارید به مدت چند ثانیه بر روی صورت بماند تا روغن را جذب کند. کاغذ را به صورت‌تان نمالید تا چربی به نقاط دیگر مالانده نشود.
  • در طی روز صورت‌تان را لمس نکنید. اگرچه این کار وسوسه‌انگیز است اما باعث سرایت باکتری، چربی، و دیگر انواع آلاینده‌ها از دست به صورت می‌شود. تنها زمانی صورت‌تان را لمس کنید که می‌خواهید مرطوب‌کننده، ضدآفتاب، و یا مواد آرایشی استفاده کنید و قبل از آن اطمینان حاصل کنید که دست‌هایتان تمیز هستند.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

باید توجه داشت پوست هر کس با دیگری متفاوت است و هیچ توصیه‌ یکسانی برای همه مفید نیست. اگر درباره میزان چربی ترشح‌یافته از صورت‌تان نگران هستید یا دچار جوش‌های سر سیاه و یا آکنه شده‌اید بهتر است با یک دکتر متخصص پوست مشورت کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید