کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چگونه تراشه‌ها و اشیاء نوک تیز فرو رفته در پوست را خارج کنیم؟

این تجربه دردناک برای همه پیش آمده است. حتماً اتفاق افتاده است که دست به یک سطح چوبی کشیده باشید و تراشه نوک‌تیز جدا شده‌ای از آن به پوست دست‌تان فرو رفته باشد. خوشبختانه بیرون آوردن این قبیل اجسام خارجی با وسایل و روش‌های درست، کار سختی نیست. توصیه متخصصان پوست در این زمینه، انجام اقدامات زیر است:

  • اطراف آن قسمت از پوست را بشویید و خشک کنید. برای جلوگیری از عفونت، باید این بخش از پوست را با صابون و آب بشویید و به آرامی خشک کنید.
  • جسم خارجی فرورفته را بررسی کنید. اگر جسم فرورفته کوچک است، برای تعیین اندازه و جهت ورود آن به پوست، از ذره‌بین استفاده کنید.
  • برای خارج کردن جسم خارجی از موچین استفاده کنید. اگر بخشی از جسم خارجی بیرون از پوست مانده است، با موچین به آرامی آن را گرفته و بیرون بکشید. پیش از انجام این کار، نوک موچین را با الکل استریلیزه کنید. سپس جسم فرورفته را در همان راستا که وارد پوست شده است بیرون بکشید. هرگز سعی نکنید این قبیل اجسام را با فشار دادن به پوست بیرون بکشید زیرا با این کار ممکن است بخشی که در داخل پوست است به چند قطعه کوچک‌تر شکسته و بیرون آوردنش سخت‌تر شود.
  • از یک سوزن برای بیرون آوردن جسم خارجی استفاده کنید. اگر جسم خارجی تماماً در پوست فرو رفته باشد می‌توانید از یک سوزن کوچک برای برداشتن آن استفاده کنید. ابتدا سوزن را استریلیزه کنید. سپس با ذره‌بین نگاه کنید و با سوزن، در یکی از دو سر قطعه خارجی، و به آرامی یک سوراخ ایجاد کنید. ممکن است برای انجام این کار نیاز به کمک یک نفر دیگر داشته باشید. قطعه فرورفته را با سوزن هدایت کنید تا از سوراخ بیرون بیاید. وقتی بخشی از آن از پوست خارج شد، با موچین آن قسمت را بگیرید و بیرون بکشید.
  • ژل پترولیوم استفاده کنید. بعد از اطمینان از بیرون آمدن جسم خارجی، پوست را با آب و صابون بشویید و ژل پترولیوم به آن بمالید. در صورت نیاز محل آسیب‌دیده را تا زمان التیام، باندپیچی کنید.

مراجعه به پزشک

اگرچه در بیشتر موارد می‌توانید شیء خارجی فرورفته در پوست را خودتان بیرون بیاورید، اما در برخی از موارد لازم است به مراکز درمانی مراجعه کنید. اگر قطعه فرورفته بزرگ، عمیق یا در نزدیکی چشم باشد برای برداشتن آن باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی در این زمینه پذیرای شماست.

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید