کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

با خشکی پوست ناشی از شستن مکرر دست‌ها در دوران شیوع کرونا چه باید کرد؟

آیا شستن متوالی دست‌ها در این ایام باعث خشکی و ترک برداشتن پوست دست‌هایتان شده است؟ با رعایت توصیه‌های ارائه‌شده در این مطلب، می‌توانید دست‌های خود را به تعداد دفعات مورد نیاز بشویید و آثار خشکی پوست را نیز برطرف کنید.

توصیه‌های متخصصان پوست در این زمینه شامل این موارد است:

  • دست‌های خود را به مدت حداقل 20 ثانیه با آب ولرم بشویید. از صابون استفاده کنید و تمام نقاط دست از جمله بین انگشتان و روی ناخن‌ها را بشویید.

اگر پوست دستتان خشک شده است، کماکان به شستن دست‌ها ادامه دهید

شستشوی دست‌ها با آب و صابون به مقابله با شیوع بیماری‌ها، از جمله کرونا کمک می‌کند.

  • دست‌ها را با یک حوله خشک کنید، ولی اجازه دهید کمی رطوبت روی پوست بماند. همچنین به جای حوله می‌توانید دست‌هایتان را در هوا خشک کنید. وقتی دست‌ها هنوز کمی مرطوب هستند، از کرم یا پماد استفاده کنید.
  • به اندازه یک بادام زمینی کرم مرطوب‌کننده دست بردارید و به همه نقاط دست، از جمله نوک انگشتان و ناخن‌ها نیز بمالید. توصیه متخصصان پوست، انتخاب کرم یا پمادی است که
    • حاوی روغن مینرال و یا وازلین باشد
    • به جای بطری فشاری، بسته‌بندی آن به شکل تیوب باشد
    • در مشخصات آن، فاقد رنگ و فاقد عطر ذکر شده باشد

این نوع نرم‌کننده‌ها کمتر باعث تحریک پوست خشک و ترک‌خورده می‌شوند

نرم‌کننده استفاده کنید

پوست ترک‌خورده و خشک، راه باکتری و جرم‌های دیگر را برای ورود به بدن تسهیل می‌کند. استعمال نرم‌کننده پس از شستن دست‌ها موجب بهبود خشکی پوست می‌شود.

  • اگر از ضدعفونی کننده الکلی برای دست‌ها استفاده می‌کنید، بلافاصله پس از خشک شدن مایع ضدعفونی کننده، کرم یا پماد بزنید. توصیه مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC)، انتخاب ضدعفونی‌کننده‌هایی با حداقل 60% الکل برای کشتن جرم‌هاست؛ این نوع مواد می‌توانند عامل خشکی پوست باشد.

در استفاده از مایعات ضدعفونی‌کننده:

اجازه دهید ضدعفونی‌کننده کاملا خشک شود، سپس نرم‌کننده بزنید.

  • توصیه‌های بهداشتی را از منابع معتبر دریافت کنید. اگرچه صحبت با اقوام و دوستان در فضای مجازی خوشایند است، اما وقتی پای توصیه‌های بهداشتی به میان می‌آید، دقت در منبع انتشار مطالب پزشکی و بهداشتی حائز اهمیت است؛ دریافت مطالب پزشکی به‌صورت مستقیم از سایت و صفحات پزشک معالج‌تان در فضای مجازی، و سایت‌های تحت نظارت سازمان‌ها و وزارت بهداشت.
آنچه به صورت علمی و آکادمیک ثابت شده است

حتماً در شبکه‌های اجتماعی، توصیه‌های بهداشتی متعددی با هدف ترویج بهداشت در این شرایط دیده‌اید. برخی از این مطالب، به جای مستندات علمی بر پایه فرضیات نوشته شده‌اند. آنچه تاکنون درباره برخی از مواردِ مطرح‌شده در این مطلب به صورت علمی ثابت شده است نشان می‌دهد:

  • هیچ تحقیقاتی درباره افزایش احتمال انتشار کرونا در صورت استفاده از ضدعفونی‌کننده منتشر نشده است. اما خشکی پوست می‌تواند خطر ابتلا را بیشتر کند. در صورتی که دچار این مسئله هستید، توصیه‌های مطرح در این مطلب را اجرا کنید.
  • شستن دست‌ها به پیشگیری از بیماری کمک می‌کند، اما تکرار آن موجب خشکی پوست می‌شود.
  • وقتی پوست مرطوب باشد، بیشتر مانع ورود جرم‌ها به بدن می‌شود.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

اگر با وجود رعایت نکات مطرح‌شده در اینجا، از خشکی پوست خود رنج می‌برید، بهتر است از یک پزشک متخصص پوست کمک بگیرید. رفع خشکی پوست در برخی افراد نیازمند استفاده از مواد بهداشتی با نسخه دارویی است. خشکی پوست می‌تواند ناشی از برخی بیماری‌ها مانند درماتیت اتوپیک (Atopic Dermatitis) باشد که نیازمند معاینه و درمان توسط پزشک است.

در ارومیه، کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در زمینه سلامت پوست شماست. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید