کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

همه آنچه در مورد محافظت در برابر نور خورشید باید بدانید

نقش نور خورشید در حیات ما قابل انکار نیست. گرمایش کره زمین، نور، و تولیدمثل همه جانداران به آن وابسته است. اما مثل هر چیز دیگری، دریافت بیش از حد آن می‌تواند مضر باشد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از عوامل خارجی مهم به‌وجود آمدن چروک‌ها و دیگر علائم پیری است. همچنین می‌تواند منجر به ابتلا به سرطان پوست و دیگر ضایعات پوستی شود.

همانطور که گذراندن تمام طول روز در داخل خانه انتخاب سالمی نیست، قرار گرفتن بیش از حد در برابر اشعه‌های آن بدون به‌کار بردن محافظ پوست هم کار عاقلانه‌ای نیست. در ادامه این مطلب تمام آنچه در مورد محافظت از پوست در برابر نور خورشید و رسیدن به حداکثر سلامتی و شادابی پوست باید بدانید آمده است.

همه کرم‌های ضدآفتاب یکسان نیستند

بسته به نوع فرمولاسیون و مواد به‌کار رفته، برندهای مختلف ضدآفتاب از نظر کارایی و میزان ثمربخشی با هم تفاوت دارند. یکی از معیارهای بررسی کرم‌های ضدآفتاب، انتخاب برندی است که طیف-گسترده (broad spectrum) باشد. همچنین کرمی بهتر است که از پوست در برابر اشعه‌های UVB و UVA محافظت می‌کند.

اشعه UVB همان اشعه‌ای است که آن را مسئول آفتاب‌سوختگی و دیگر ضایعات پوستی می‌دانند. اشعه‌های UVA از سوی دیگر مسئول به‌وجود آمدن علائم پیری هستند: چین و چروک‌ها و لکه‌های تیره پوستی. بنابراین به دنبال کرمی باشید که در برابر هر دو نوع اشعه از پوست محافظت کند.

معیار دیگر در انتخاب کرم ضدآفتاب، مواد تشکیل‌دهنده آن است. معمولا این مواد در دو نوع هستند: آنهایی که به صورت فیزیکی مانع نور خورشید می‌شوند، از قبیل اکسید روی، و موادی که یک فیلتر شیمیایی برای مقابله با نور آفتاب به‌وجود می‌آورند، مانند اکسی‌بنزن. اگرچه هر دو نوع مؤثر هستند، برخی معتقدند نوع اول برای افرادی که پوست حساس دارند بهتر عمل می‌کند.

عدد SPF را رمزگشایی کنید

انواع مختلفی از کرم‌های ضدآفتاب مدعی SPF بالا مانند 85 یا 100 هستند، در حالی که کرم‌های با SPF پایین مانند 15 و 30 نیز عرضه می‌شوند. بسیاری ممکن است تصور کنند کرم‌های با SPF پایین عملا کارایی چندانی در مقایسه با بقیه ندارند.

اگرچه SPF 100 بسیار قانع‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما این عدد بیشتر گمراه‌کننده است تا واقعی. کرم‌های با SPF 30 تا حدود 98% از پوست شما محافظت می‌کنند. کرم SPF 50 چیزی کمتر از یک‌درصد خاصیت محافظت از پوست دارد. یافته‌های علمی تفاوت قابل‌توجهی بین ثمربخشی SPF 85 یا 100 با کرم‌های SPF 30 یا 50 نشان نمی‌دهند.

این سوءتفاهم ممکن است شما را در معرض خطر قرار دهد، زیرا با استفاده از این نوع کرم‌ها ممکن است تصور کنید می‌توانید بیشتر در معرض تابش نور خورشید باشید. به جای وسواس به‌خرج‌دادن بر سر این عدد، بهتر است کرم با SPF 30 یا بالاتر انتخاب کنید و آن را درست مصرف کنید.

یک بار در روز کافی نیست

بسیاری ممکن است تصور کنند مصرف افراطی و مالاندن یک لایه ضخیم کرم ضدآفتاب پیش از بیرون رفتن از خانه کافی است تا در تمام طول روز از مضرات تابش آفتاب در امان باشند.

واقعیت این است که برای محافظت واقعی، لازم است هر دو یا سه ساعت یک بار کرم ضدآفتاب استفاده کنید. نکته دیگر در این زمینه، میزان ضدآفتابی است که هر بار به پوست می‌مالید؛ معمولا چیزی در حدود 30 گرم برای محافظت از کل پوست بدن در هر بار کافی است.

راه‌های دیگر برای حفاظت از پوست در برابر نور آفتاب

علاوه بر کرم ضدآفتاب، چند راهکار دیگر برای جلوگیری از تأثیر مخرب اشعه آفتاب بر روی پوست و چشمها وجود دارد. استفاده از عینک ضدآفتاب محافظ در برابر اشعه UV یک ضرورت است. ترجیحاً عینکی با فریم بزرگ انتخاب کنید تا روی چشمها و محدوده اطراف آنها را کاملا پوشش دهد. عینک هایی که نور را بازمی‌تابانند ممکن است نور را به نقاط محافظت‌نشده‌ای بر روی پوست بتابانند و گزینه خوبی نیستند.
پوشیدن لباس‌های آستین‌دار و بلند هم مانع دریافت اشعه‌های مضر آفتاب می‌شود. پارچه‌های تیره با بافت ضخیم بهتر از پارچه‌های رنگ روشن و با بافت کم‌ضخامت عمل می‌کنند.

استفاده از تمام روش‌های گفته شده، زمینه‌ساز داشتن پوستی شاداب و سالم تا حداکثر زمان ممکن است، ولی طبیتا برای حفظ جوانی پوست کافی نیست. برای دریافت اطلاعات بیشتر و معاینه توسط پزشک متخصص، می‌توانید با رزرو وقت ملاقات از مشاوره دکتر رشیدی متخصص پوست، مو و زیبایی در این خصوص بهره‌مند شوید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید