کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چگونه عادت‌های بد حمام کردن می‌توانند به پوست شما آسیب برسانند

شاید برای بسیاری این مسئله عجیب باشد، اما در موارد متعددی از بیمارانی که با مشکلات پوستی به پزشکان مراجعه می‌کنند، عادات نادرست حمام کردن عامل ایجاد مشکل است. نحوه‌ی حمام کردن برای سلامت پوست بسیار مهم است به ویژه این که بعد از ۵۰ سالگی، تولید چربی پوست و استحکام و یکپارچگی سد پوستی کاهش می یابد.

اگر استحمام به درستی انجام شود می‌تواند پوست را به میزان زیادی آبرسانی کند تا از ابتلا به اگزما جلوگیری کند. همچنین میکروب‌های پوست را شست و شو می‌دهد. با این حال، هنگامی که حمام به «نادرستی» انجام شود، می‌تواند باعث خشکی پوست که آن نیز به نوبه خود منجر به اگزما و واکنش‌های آلرژیک پوستی و عفونت‌های پوستی می‌شود و این خود می تواند ناخوشایند و حتی خطرناک نیز باشد.

استحمام یا دوش گرفتن به شیوه نادرست باعث می شود که مسائلی از این قبیل رخ دهند:

  • پوست خشک می شود.
  • سد پوستی، به دلیل خشکی پوست در معرض خطر قرار می گیرد.
  • بثوراتی مانند اگزما روی پوست ایجاد می شوند که خارش و درد دارند.
  • با ورود آلرژن‌ها (موادی که باعث ایجاد حساسیت می‌شوند) به پوست، دچار آلرژی می‌شوید که این می‌تواند به یک مشکل بزرگ تبدیل شود.
  • با ورود میکروب‌ها به لایه‌های درونی، دچار عفونت‌های پوستی می‌شوید و این می‌تواند شما را بیمار کند.

 

مسئله این نیست که شما دوش گرفتن و یا حمام کردن را ترجیح می‌دهید، مهم این است که چگونه آن را انجام می‌دهید.برای انجام صحیح آن و حفظ سلامت پوست این مراحل را دنبال کنید:

  • اگر پوست شما کاملا مستعد خشک شدن است، از آب بسیار گرم و صابون‌های قوی خودداری کنید.
  • همیشه ۳ دقیقه بعد از خشک کردن پوست‌تان با حوله، پوست خود را با کرم آبرسان مرطوب کنید.
  • همیشه از ژل های دوش و مرطوب‌کننده بدن ضد حساسیت استفاده کنید تا کمتر در معرض آلرژی قرار گیرید.
  • همیشه در حین حمام کردن صندل بپوشید یا حمام و وانی را که توسط فردی با عفونت قارچی پوستی استفاده می شود، ضدعفونی کنید؛ در غیر این صورت ممکن است شما نیز به عفونت‌های قارچی پوستی مبتلا شوید.
  • مطمئن شوید که اسفنج‌های دوش و تیغ‌هایتان خشک می‌شوند. وقتی فرسوده به نظر می‌رسند، آن‌ها را دور بریزید زیرا در گوشه های خود آب نگه می‌دارند و زمینه‌ساز رشد موجودات میکروسکوپی می‌شوند.

در آخر بهتر است بدانید که حمام و فرش مرطوب در حمام، مکان تجمع میکروب‌هاست. باکتری، قارچ و مخمر‌ها که در محیط‌های خشک از بین می‌روند، در یک حمام مرطوب به راحتی رشد می‌کنند. در صورت بی‌توجهی، این موجودات می‌توانند روی پوست شما ظاهر شوند و این به این معنی است که اگر سرویس بهداشتی و لوازمی که در حمام قرار دارند خشک نشوند، شما و خانواده‌تان بیشتر در معرض خطر این عفونت‌های ناخوشایند هستید:

  • عفونت استافیلوکوکوس اورئوس (Staph aureus infection-که می‌تواند باعث عفونت‌هایی مانند ایمپتیگو، فولیکولیت و موارد بدتر شود).
  • عفونت‌های مخمر کاندیدا (Candida yeast infection)، مانند فولیکولیت ناشی از اصلاح، جوش‌ها و خارش و تحریک پوست
  • قارچ ناخن، پا و کشاله ران
  • عفونت ناخن از جمله کپک‌های قارچی است که به طور معمول پوست را آلوده نمی‌کند، ولی اگر به آنها فرصت داده شود باعث ایجاد عفونت می‌شوند.

به‌طور خلاصه، میزبان بدی برای این میکروب‌ها باشید و از خشک بودن حمام و وسایل موجود در آن اطمینان حاصل کنید.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر فکر می‌کنید دچار بیماری یا مشکل پوستی خاصی هستید، بهتر است برای تشخیص صحیح و درمان آن، به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید