علائم و دلایل ریزش مو

شناسایی اولین علائم ریزش مو و راهکارهای جلوگیری از آن

اگر در زمان دوش گرفتن ببینید مقداری از موها ریزش داشته باشند و یا روی برس بعد از شانه‌زدن چند تار مو وجود داشته باشد، کاملا طبیعی است. اما چه مقدار ریزش مو طبیعی است؟ چه زمانی ریزش مو بر روی بالش به دلیل یک موقعیت استرس‌زای موقتی است و چه زمانی نگران‌کننده می‌شود؟
صرف‌نظر از جنسیت و سن، ریزش مو به هر دلیلی برای همه افراد می‌تواند نگران‌کننده باشد. آمارها نشان می‌دهد که اکثر افراد دیر یا زود نازک شدن تارهای مو را تجربه خواهند کرد. هر چه زودتر مشکل ریزش مو تشخیص داده شود، زودتر می‌توان آن را درمان کرد و نتایج بهتری حاصل می‌شود. به همین دلیل آگاهی از عواملی که باعث ریزش مو می‌شوند و توجه به علائم و نشانه‌های اصلی ریزش مو، بسیار مهم است.

دلایل ریزش مو

متخصصان پوست معتقدند که از ریزش 50 تا 100 تار از حدود صدهزار تار مو در روز طبیعی است و دلیلی برای نگرانی وجود ندارد. با این حال، اگر ریزش مو به‌طور چشمگیری بیشتر از این مقدار باشد، احتمالاً فرد دچار ریزش مو شده‌است. ریزش مو به دلایل مختلفی اتفاق می‎افتد که در زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

• سن و سابقه ژنتیکی

اکثر افراد در سنین بالاتر به دلیل کاهش طبیعی عملکرد فولیکول‌های مو، مقداری ریزش مو را تجربه می‌کنند. با این حال، برای بسیاری از افراد، آغاز ریزش مو می‌تواند به دلیل یک بیماری ارثی که به عنوان طاسی مردانه یا زنانه (آلوپسی آندروژنتیک) شناخته می‌شود، زودتر اتفاق بیفتد. در نتیجه به‌تدریج نشانه‌های طاسی با الگوهای مشخصی بر روی پوست سر ظاهر می‌شوند.

• اختلالات خود ایمنی

همه انواع آلوپسی یا طاسی از والدین به ارث نمی‌رسند. یک اختلال خود-ایمنی به نام آلوپسی آره‌آتا (Alopecia areata) وجود دارد که باعث آسیب به فولیکول‌های مو شده و موها در یک ناحیه خاص به اندازه یک سکه ریزش می‌کنند و ناحیه‌ای که مو از دست داده به‌صورت لکه دیده می‌شود.

• عدم‌تعادل هورمونی

عدم‌تعادل هورمونی به دلیل سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، تولید بیش‌ازحد تستوسترون، بارداری و یا یائسگی می‌تواند باشد. همه این موارد می‌توانند منجر به ریزش مو شوند.
عوارض جانبی برخی روش‌های درمان‌ی و داروها
یکی از شایع‌ترین روش‌های درمانی که منجر به ریزش مو می‌شود، شیمی‌درمانی است. با این حال، از عوارض جانبی بسیاری از داروهای دیگر مانند مسدودکننده‌های گیرنده بتاآدرنرژیک که معمولاً تجویز می‌شوند نیز می‌توان به ریزش مو اشاره کرد. اگر احساس می‌کنید که علت ریزش موی شما به دلیل مصرف داروی خاصی است، لطفاً در مورد نگرانی خود با پزشک صحبت کنید و از قطع ناگهانی درمان یا مصرف دارو خودداری کنید زیرا می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

• رژیم غذایی و سبک زندگی

کمبود مواد مغذی مانند آهن، روی یا ویتامین D، مصرف بیش‌از حد ویتامین‌های A و E از طریق غذا یا مکمل‌های غذایی و کاهش وزن قابل‌توجهی در یک دوره زمانی کوتاه می‌تواند منجر به نازک شدن مو، شکننده‌شدن و ریزش آن شود. داشتن یک سبک زندگی پر استرس علاوه‌بر داشتن اثرات منفی بر سلامت جسمی و روحی، معمولاً با ریزش مو مرتبط است.

• استفاده از محصولات زیبایی مو

استفاده مکرر از محصولاتی مثل مو‌صاف‌کن، سشوار و سایر دستگاه‌هایی که از دمای بالا استفاده می‌کنند، به فولیکول‌های مو آسیب رسانده و به مرور زمان منجر به ریزش مو می‌شوند. علاوه بر این، بستن بیش از حد موها به طور منظم، می‌تواند باعث آلوپسی کششی ‌شود.

علائم ریزش مو چیست؟

نازک شدن موها

نازک‌شدن موها یکی از اولین و رایج‌ترین علائم ریزش مو است، اما ممکن است مدتی طول بکشد تا مشخص شود، به‌خصوص در افرادی که موهای کوتاه‌تری دارند. اگر می‌خواهید این نشانه ریزش مو را زود تشخیص دهید، سعی کنید هر چند هفته یک بار از موهای بالای سر خود عکس بگیرید و اولین عکسی که گرفته اید را با جدیدترین عکس مقایسه کنید. خانم‌ها باید به اندازه خطی که موها را تقسیم می‌کند، دقت کنند. اگر این خط عریض‌تر شود، ممکن است نشان‌دهنده نازک‌شدن موها در آن ناحیه باشد.

عقب‌رفتن خط رویش مو

در آقایان در اثر ریزش مو ممکن است خط رویش مو به شکل U در بیاید. در این حالت باید به متخصص پوست مراجعه شود زیرا نشانه آغاز طاسی مردانه است.

طاسی تکه‌ای

یکی از نشانه‌های غیرقابل انکار ریزش مو، از دست‌دادن موها فقط در نواحی خاصی از پوست سر است و الگویی تکه‌ای بر روی پوست سر ایجاد می‌کند. این اغلب نشانه‌ای از آلوپسی آره‌آتا است. آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خود-ایمنی است که فولیکول‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

خارش، سوزش یا درد پوست سر

حساسیت، خارش یا سوزش غیرعادی در نواحی خاصی از پوست سر، ممکن است به دلیل ابتلا به عفونت فولیکول‌های مو (فولیکولیت)، انگل (مانند کرم حلقوی) یا یک بیماری پوستی مانند اگزما باشد. در نتیجه اگر درمان نشود، باعث ریزش مو و مشکلات جدی‌تر شود. بنابراین اگر چنین علائمی بیش از چند روز ادامه پیدا کرد، به پزشک مراجعه کنید.

ریزش موی ناگهانی

ممکن است یک روز بعد از بیدار شدن از خواب، انگشتان خود را لابه‌لای موهایتان قرار داده و یک دسته موی جداشده را مشاهده‌ کنید که بسیار ناراحت‌کننده است. این حالت معمولا در پی یک رویداد استرس‌زا مثل مرگ یکی از دوستان یا آشنایان و سایر رخدادها اتفاق می‌افتد. بعد از اینکه استرس و ناراحتی فروکش کند، ریزش موها متوقف شده و موها مجدداً رشد می‌کنند.

ریزش مو در قسمت‌های مختلف بدن

اگر علاوه‌بر موهای سر، علائم ریزش مو در سایر قسمت‌های بدن مثل ابروها، ریش، سینه، پاها نیز وجود داشته باشد، ممکن است به دلیل مصرف دارویی خاص باشد. علاوه‌بر شیمی‌درمانی که یکی از دلایل اصلی ریزش مو است، برخی از داروهای دیگر مثل داروهای کاهش فشار خون نیز می‌توانند منجر به این مشکل شوند. این نوع ریزش و کم‌حجم شدن موها معمولاً با قطع درمان و توقف مصرف دارو، به طور طبیعی متوقف می‌شود.

احتمال ریزش مو در آینده

فقط یک پزشک متخصص می‌تواند به طور قطعی بگوید که آیا در معرض خطر ریزش مو هستید یا خیر. با این حال، عوامل متعددی احتمال ریزش ‌مو را در مقطعی خاصی از زندگی افزایش می‌دهند که عبارتند از:

• آقایان به‌طور قابل‌توجهی بیشتر از خانم‌ها مستعد طاسی کامل یا جزئی هستند.
  • 85 درصد از جمعیت مردان تا سن 50 سالگی متوجه علائم ریزش مو می‌شوند.
  • شدت ریزش موها با افزایش سن بیشتر می‌شود، بنابراین اگر در حال حاضر علائم ریزش مو را تجربه می‌کنید، انتظار داشته باشید که به مرور زمان میزان ریزش افزایش پیدا کند.
  • آقایان با دقت به سایر افراد خانواده خود مثل پدر، پدربزرگ و برادر بزرگ‌تر، می توانند احتمال طاسی خود در آینده را پیش‌بینی کنند. طاسی مردانه معمولا به‌صورت ژنتیکی به ارث می‌رسد.
  • داشتن یک زندگی پراسترس و رژیم‌غذایی ناسالم، باعث می‌شود تا ریزش مو را در مقطع خاصی از زندگی خود تجربه کنید.
  • مصرف دارو یا درمان‌هایی که ریزش مو به عنوان یک عارضه جانبی بالقوه آن‌ها ذکر شده است، خطر ریزش مو را به‌طور موقتی افزایش می‌دهد.
  • حالت دادن به موها با استفاده از محصولات وابسته به حرارت یا بستن آن‌ها به‌صورت دم اسبی، باعث افزایش احتمال ریزش موی دائمی یا موقتی می‌شود.

داشتن اطلاعات کافی در مورد علائم و نشانه‌های ریزش مو و راه‌های جلوگیری از آن بسیار مفید است، اما تشخیص خودسرانه و خود-درمانی درمورد علت ریزش مو، ایده خوبی نیست. اگر نگرانی در مورد ریزش مو دارید یا احتمال می‌دهید فرایند ریزش آغاز شده باشد، به یک متخصص پوست مراجعه کنید. آن‌ها درمورد دلیل بروز علائم و راهکارهای مقابله با ریزش مو با شما صحبت خواهند کرد. به یاد داشته باشید که هر چه زودتر مشکل شناسایی شود، شانس درمان موفقیت‌آمیز بیشتر خواهد شد.

کاشت مو در ارومیه

همگام با دیگر کشورها، تکنیک‌های نوین کاشت مو در ایران نیز ارائه می‌شود و در کلینیک‌های معتبر، با کیفیت بالا در حد استانداردهای جهانی انجام می‌پذیرد.

کلینیک تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر رشیدی یکی از معتبرترین مراکز تخصصی کاشت مو به روش‌های FIT و FUT در ارومیه است. تلفیق تجربه 15 ساله و استفاده از دستگاه‌ها و تکنیک‌های روز باعث بازگرداندن موهای سر هزاران مراجعه کننده به این کلینیک با حداقل درد و بدون برجای ماندن اثر جراحی شده است. برخلاف روش‌های سنتی، انجام این روش‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌گیرد و نیازی به نگهداری‌های پیچیده پس از انجام آنها نخواهید داشت.

کلینیک تخصصی دکتر رشیدی در ارومیه سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

توجه

کلیه عکس‌های نمایش داده شده در این بخش، بدون هرگونه روتوش و تغییرات، از نمونه‌های کاشت شده در کلینیک دکتر رشیدی تهیه شده و صرفاً به‌منظور ارائه کیفیت کاشت مو در این کلینیک، و با کسب اجازه از صاحبان آنها در این سایت به نمایش درآمده است.