کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چگونه از موهای نوزادان مراقبت کنیم؟

«من فکر می‌کردم بچه‌ها بدون مو به دنیا می‌آیند، اما نوزاد تازه به دنیا آمده‌ی ما آنقدر مو دارد که به نظر غیرعادی می‌رسد! آیا موهای سر او به حالت طبیعی باز خواهد گشت؟ چطور از این موها باید مراقبت کنم؟»

احتمالا متوجه شده‌اید که همه نوزادان با سرِ بدون مو زاده نمی‌شوند. برخی به‌طور شگفت‌انگیزی با موهای پرپشت به دنیا می‌آیند. از این بین، موهای تعداد اندکی ممکن است خوش‌فرم باشد اما معمولا در اکثر این موارد موی نوزاد حالتی آشفته دارد.

تاکنون دلیل این مسئله مشخص نشده است که چرا برخی نوزادان موی پرپشتی دارند، اما متخصصان آن را مرتبط با هورمون‌های بدن مادر و احتمالات ژنتیکی می‌دانند.

دلیل این مسئله هرچه باشد، نیازی نیست نگران آن باشید –و یا به آن دل ببندید- زیرا این موها موقتی هستند. آنچه که درباره موهای نوزادان باید بدانید:

نوزاد تازه به دنیا آمده موهای خود را از دست خواهد داد. اگر از دیدن موهای درهم‌آشفته او شگفت‌زده شدید، کمی صبر کنید. نوزادان در طی شش ماه اول زندگی بیشتر موهای خود را از دست می‌دهند. برخی ممکن است از یک سر پر از مو در ابتدای زایمان، به یک توپ بیلیارد تبدیل شوند!

این یک واکنش طبیعی فیزیولوژیک است و برخی معتقدند دلیل آن نوسانات هورمونی است -همان عاملی که باعث پرپشتی یا کم‌پشتی موهای شما نیز هست- و مرحله‌ای به نام «تلوژن» را در بخش‌هایی از پوست سر خواهد گذراند که باعث ریزش بخش عمده‌ای از موها می‌شود.

موی سر نوزادان دوباره رشد خواهد کرد. خوشبختانه به فاصله کوتاهی از فاز تلوژن (و یا همزمان با آن) موها رشد خود را از سر می‌گیرند. اما ممکن است این موها اصلا شباهتی به موهای ریخته‌شده قبلی وی نداشته باشد.

رنگ و بافت موها اغلب تغییر می‌کنند. یعنی ممکن است موهای تیره و پرپشت فرزندتان به شکل موهای ظریف‌تر با رنگ روشن ظاهر شوند. موهای قهوه‌ای ممکن است جای خود را به موی بلوند بدهد. موی مجعد او ممکن است صاف شود.

در نهایت موهای فرزند شما از حالت مدل‌های هالیوودی خارج خواهد شد و به حالت طبیعی درخواهد آمد. زمان این تغییر برای هر کودک متفاوت است. برخی در شش ماهگی صاحب موهای زیبا می‌شوند و برخی در دو و یا سه‌سالگی به این نقطه می‌رسند.

تا رسیدن به آن حالت، برای مراقبت از موهای نوزاد خود باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • هر روز موهای نوزاد را نشویید. خصوصاً در مورد بچه‌های تازه به دنیا آمده این کار ضرورتی ندارد. از یک شامپوی سریع برای حمام کردن فرزندتان استفاده کنید. دو بار حمام در هفته برای او کافی است.
  • سر نوزاد را به آرامی با شامپوی ضد سوزش چشم بشویید. ماساژ سریع می‌تواند باعث فشار آمدن به فولیکول‌های مو شود و شکستن یا ریزش موها را سریع‌تر کند.
  • سر نوزاد را با یک برس موی نرم و یا شانه دارای دندانه‌های با فاصله از هم شانه کنید که موی نوزاد را نکشد و در هم نریزد.
  • مراقب باشید از هدبند یا موی دم‌اسبیِ سفت برای آرایش موی سر نوزاد استفاده نکنید تا موهایش صدمه نبیند.
  • اگر موهای سر نوزاد نیاز به اصلاح دارد، این کار را زمانی انجام دهید که غذا خورده و استراحت کافی داشته است تا کمتر اذیت شود. برای این کار تعدادی اسباب‌بازی به همراه داشته باشید تا حواسش به آنها پرت شود.

آیا تراشیدن سر نوزادان باعث روییدن موهای پرپشت‌تر می‌شود؟

در بسیاری از فرهنگ‌ها این تلقی وجود دارد که موی سر نوزادان با تراشیدن قوی‌تر می‌شود اما متأسفانه این یک باور اشتباه است. بسیاری از کارشناسان معتقدند تراشیدن موی سر نوزاد موجب تقویت موهای او نمی‌شود. شاید توضیح چگونگی رویش موی سر بتواند شما را در این مورد متقاعد کند. در واقع هر یک از موهای سر از بخشی به نام «فولیکول مو» شروع به رشد می‌کنند، که در زیر پوست سر قرار دارد. تراشیدن موی سر هیچ‌گونه اثری بر روی فولیکول مو ندارد. کاری که اثری بر روی بخش مولد موها نداشته باشد، نمی‌تواند اثری بر خود موها بگذارد.

موهای نوزادان در اکثر موارد پس از ماه چهارم رشد بهتری دارد. بافت و تراکم موهای هر فرد وابسته به ساختار ژنتیکی است و اگر نوزاد شما پس از تغییرات موهایش دارای موهای پرپشت شد، احتمالا در بزرگسالی نیز موهایش پرپشت و زیبا خواهند بود. تراشیدن موی سر نمی‌تواند اثری در این روند داشته باشد.

مراجعه به پزشک

کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی در ارومیه آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی درباره مشکلات احتمالی پوست و موی فرزند شماست. برای رزرو وقت ویزیت می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید