کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

نحوه استحمام نوزاد تازه‌متولد‌شده

نوزاد تازه‌متولدشده برای بسیاری از والدین می‌تواند اوقاتی شاد و مهیج را فراهم کند. اما از طرفی هم می‌تواند دلهره‌آور باشد؛ خصوصاً زمانی که به شستشو و استحمام نوزاد ظریف و شکننده‌شان فکر می‌کنند. می‌‌توان گفت استحمام نوزاد، کاری ساده است و تنها نیازمند کمی تمرین است. شستشوی کودک فقط دو تا سه مرتبه در هفته باید انجام شود؛ البته به شرطی که ناحیه زیر پوشک در هر بار تعویض، کاملاً تمیز شود.

اولین نکته‌ای که باید بخاطر بسپارید این است که در مرتبه‌های اول، نوزاد را با اسفنج بشویید (حمام اسفنجی)؛ این نوع حمام تا زمانی که بند ناف کنده شده و بهبود یابد، باید ادامه پیدا ‌کند.‌‌‌

متخصصان پوست در خصوص حمام اسفنجی نوزاد تازه‌ متولد شده، نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  1. تمام ملزومات شستشوی نوزاد را آماده کنید. به یک ظرف آب ولرم، اسفنج (یا پارچه نخی) و یک صابون کودک بدون بو نیاز خواهید داشت.
  2. نوزاد را روی یک سطح راحت و صاف دراز بکشانید. نوزاد را باید در یک حوله تمیز پیچیدو فقط قسمتی که قرار است تمیز شود از حوله بیرون گذاشت. برای حفظ امنیت نوزاد، همیشه یک دست‌تان را روی بدن وی نگه دارید.
  3. شستشو را با سر نوزاد شروع کنید. پارچه نخی نرم را داخل ظرف آب ولرم فرو برده و صورت و پوست سر نوزاد را به آرامی پاک کنید. تمیز‌کردن آرام و ملایم نقاط نرم بدن نوزاد، خطری ندارد. از تمیزکردن چین‌وچروک‌های موجود در گردن و پشت گوش‌ها غافل نشوید.
  4. بقیه قسمتهای بدن را بشویید. صابون کودک را به ظرف آب اضافه کرده و از پارچه نخی نرم برای شستن آرام بقیه قسمت‌های بدن نوزاد استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پس از شستشوی هر قسمت، محلول صابون روی پوست نوزاد باقی نمانده باشد.

    به محض افتادن بند ناف کودک، از روش سنتی برای استحمام کودک استفاده کنید. با این حال، این کار را به تدریج و آهسته شروع کنید. اگر فکر می‌کنید نوزاد شما از روش سنتی متنفر است، به مدت یک هفته دیگر یا بیشتر، همان روش حمام اسفنجی را ادامه دهید.

    متخصصان پوست برای استحمام نوزاد به روش سنتی، نکات زیر را توصیه می‌کنند:

    1. مقدمات استحمام را زودتر از موعد آماده کنید. تصمیم بگیرید که در چه جایی می‌خواهید نوزاد را شستشو دهید؛ مثلاً در سینک ظرفشویی و یا یک وان پلاستیکی کوچک که می‌تواند کار را آسان کند. ملزومات شستشو مانند پارچه نخی، صابون کودک مناسب و بدون بو و شامپوی کودک (در صورتی که سر نوزادتان مو دارد) را نیز آماده کنید.
    2. نوزاد را درون آب قرار دهید. ابتدا وان کوچک را با آب ولرم پر کنید. دمای آب را با قسمت داخلی مچ دست خود آزمایش کنید تا مطمئن شوید که خیلی داغ نباشد. سپس پاهای نوزاد را به آرامی وارد آب کنید. بیشتر بدن نوزاد باید بالاتر از سطح آب باشد؛ بنابراین گاهی اوقات برای گرم‌شدن بدن، روی او آب گرم بریزید.
    3. شستشو را با سر نوزاد شروع کنید. از پارچه نخی نرم برای شستن آرام صورت و پوست سر نوزاد استفاده کنید. برای تمیز‌کردن موهای نوزاد، یک یا دو بار در هفته از شامپوی مخصوص نوزاد استفاده کنید.
    4. بقیه قسمتهای بدن را تمیز کنید. از پارچه نخی و صابون کودک برای تمیز‌کردن بقیه قسمت‌های بدن استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که پس از شستشوی هر قسمت، محلول صابون روی پوست نوزاد باقی نمانده باشد.

    پس از پایان استحمام، سریعاً نوزاد را در یک حوله قرار دهید تا گرم شود. اگر بعد از استحمام متوجه شدید که پوست نوزادتان خشک است، از یک مرطوب‌کننده بدون عطر استفاده کنید یا این که تعداد دفعات استحمام را کاهش دهید.

مراجعه به پزشک متخصص

در صورتی که در مورد نحوه مراقبت از پوست کودک خود سوالی دارید، به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید