کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

نکات ضروری در رعایت بهداشت ناخن

سلامت ناخن‌ها یکی از مشخصه‌های سلامت عمومی بدن است و رعایت بهداشت آنها در جهت حفظ سلامت عمومی بدن ضروری است. آنچه در این مطلب خواهید خواند نکاتی است که برای داشتن ناخن‌های سالم باید رعایت کنیم:

  1. ناخن‌ها را تمیز و خشک نگه دارید.
  2. ناخن را به صورت مستقیم بگیرید. برای این کار از ناخن‌گیرهای تیز استفاده کنید و برای حداکثر کردن مقاومت ناخن، در دو طرف کمی به آن انحنا دهید.
  3. از سوهان ناخن برای صاف کردن لبه ناخن و جلوگیری از ایجاد تراشه استفاده کنید.
  4. ناخن‌هایتان را نجوید و کوتیکول ناخن (لایه پوست انتهای ناخن) را برندارید. این کار به ساختار ناخن آسیب می‌رساند.
  5. از ناخن به عنوان ابزار استفاده نکنید. برخی عادات مانند فشار به ناخن برای باز کردن درب بطری‌ها به صورت ناخودآگاه در طی فعالیت‌های روزمره به ناخن ضربه می‌زند.
  6. ناخن‌ها را مرتباً کوتاه کنید. کوتاه نگه داشتن ناخن خطر صدمه به ناخن و تروما را کاهش می‌دهد.
  7. اگر ناخن‌های پایتان ضخیم شده است و نمی‌توان گرفت، آنها را در آب‌نمک گرم بگذارید. دو قاشق چایخوری نمک به ازای هر لیتر آب مخلوط کنید و ناخن‌ها را به‌مدت 5 تا 10 دقیقه در این آب بخیسانید.
  8. ناخن‌های فرورفته در گوشت را درنیاورید مخصوصاً اگر دردناک و عفونی شده‌اند. در صورت بروز چنین شرایطی باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
  9. کفش‌های با اندازه صحیح بپوشید. بهتر است هر روز کفشی غیر از کفش روز قبل بپوشید و کفش‌هایتان را متناوباً بپوشید.
  10. در کنار استخر و رختکن‌های عمومی دمپایی لا‌انگشتی بپوشید. این کار احتمال ابتلا به عفونت‌های قارچی ناخن را کاهش می‌دهد.

مراجعه به پزشک

اگر ناخن‌هایتان تغییر شکل داده، متورم شده و یا دردناک است باید به یک دکتر متخصص پوست مو و ناخن مراجعه کنید زیرا این علائم می‌تواند نشانه بیماری‌های جدی‌تری باشد. اگر مبتلا به دیابت و یا ضعف سیستم گردش خون هستید، مراجعه به پزشک در پی هرگونه مشکلات ناخن اهمیت بالایی دارد. در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی در این زمینه پذیرای شماست.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید