هشت عامل خارش پوست سر و روش درمان آنها را بشناسید

وقتی پوست سر می‌خارد، به سختی می‌توان به چیز دیگری فکر کرد. ممکن است فکر کنید چاره‌ای برای خلاص شدن از این مشکل ندارید، اما در واقع اینطور نیست. در این مطلب هشت عارضه شایع که می‌تواند منجر به خارش سر شود به همراه روش‌های درمانی توصیه‌شده توسط دکتر رشیدی آمده است:

شپش سر

شایع‌ترین علامت وجود شپش در سر، خارش ناشی از آن است. اگر به داشتن شپش مشکوک هستید، از کس دیگری بخواهید پوست سرتان را به دقت بگردد.

روش درمان: داروهای ضد شپش مختلفی وجود دارد که برای تهیه برخی از آنها نیازی به نسخه پزشک نیست. پیش از مصرف این نوع داروها، دستورالعمل آن را به طور دقیق بخوانید.

شوره سر

اگر پوست سرتان خشک شده و می‌خارد، و پوسته‌پوسته‌های ریز روی موی سر یا لباس‌هایتان می‌بینید احتمالا دچار شوره سر شده‌اید.

روش درمان: استفاده از شامپوهای ضدشوره در ترکیب با روش‌های درمانی می‌تواند این مشکل را حل کند. مشاوره با پزشک متخصص می‌تواند به شما در انتخاب بهترین ترکیب دارویی/بهداشتی کمک کند.

کچلی قارچی سر

این بیماری با نام علمی Tinea Capitis، نوعی عفونت پوست و مو است که توسط انواع قارچ‌ها ممکن است ایجاد شود. علامت اصلی این بیماری، جوش‌های قرمز است که با خارش شدید همراه است.

روش درمان: رفع این نوع عفونت نیازمند معاینه دقیق و تجویز پزشک متخصص است و روش‌های درمانی مختلفی برای آن وجود دارد.

کهیر

کهیر واکنش پوستی متورم و قرمز رنگی است که شدیداً می‌خارد و می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن از جمله در پوست سر بروز یابد. کهیر می‌تواند در عرض چند ساعت ظاهر و سپس غیب شود. در برخی موارد کهیر پوستی از بین می‌رود و پس از مدتی دوباره تکرار می‌شود. کهیر عارض‌شونده به مدت 6 هفته یا بیشتر، کهیر مزمن نامیده می‌شود.

روش درمان: کهیر در اکثر موارد خود به خود از بین می‌رود؛ اما اگر به کهیر مزمن مبتلا هستید، معاینه توسط دکتر متخصص برای درمان آن ضروری است.

درماتیت اتوپیک

نوعی از اگزما که می‌تواند در پوست سر نیز ظاهر شود. علائم این بیماری قرمز شدن، خارش یا احساس سوختن در پوست سر است.

روش درمان: از آنجا که پوست سر با پوست سایر نقاط بدن متفاوت است، برای مشاوره در مورد کنترل و رفع درماتیت اتوپیک توصیه می‌شود به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

پسوریازیس پوست سر

نیمی از مبتلایان به پسوریازیس، در دوره‌هایی علائم آن را در پوست سر تجربه می‌کنند. خارش ناشی از این بیماری می‌تواند متوسط یا شدید باشد.

روش درمان: روش‌های متعددی برای پسوریازیس وجود دارد. برخی از مبتلایان با مصرف شامپوها یا داروهایی که نیاز به نسخه پزشک ندارد، قادر به کنترل آن هستند.

مشکلات عصبی

خارش شدید پوست سر بدون وجود علائم دیگری از قبیل جوش زدن یا واکنش‌های پوستی، می‌تواند یکی از نشانه های مشکلات عصبی باشد. ممکن است تشخیص پزشک معالج شما، نوروپاتی باشد که در اصطلاح پزشکی به عصب‌های در آستانه آسیب‌دیدگی، بیمار و یا معیوب اطلاق می‌گردد. از جمله بیماری‌هایی که می‌توانند عصب‌ها را تحت‌الشعاع قرار دهند دیابت و زونا هستند.

اسکارها نیز می‌توانند باعث آسیب دیدن عصب‌ها شوند. اگر ریزش موی ناشی از اسکار با عمق زیاد در پوست دارید، اسکار ممکن است اعصاب را تخریب کرده باشد و آسیب وارده به عصب، باعث خارش پوست سر شود.

روش درمان: مراجعه به پزشک برای تشخیص وجود این بیماری ضروری است.

حساسیت به مواد بهداشتی/آرایشی

خارش سر، خشکی و ورقه‌ورقه شدن پوست آن می‌تواند ناشی از شستشوی نادرست موهای سرتان باشد. برجا ماندن مقداری شامپو روی پوست سر می‌تواند باعث تحریک آن شود.

خاریدن پوست سر همراه با جوش زدن ممکن است ناشی از عارضه‌ای به نام درماتیت تماسی باشد. این مسئله در بین افرادی که موی خود را رنگ می‌کنند شایع‌تر است. ماده‌ای مولد این نوع واکنش آلرژیک Para-Phenylenediamine (PPD) در رنگ موی سیاه وجود دارد.

ممکن است حساسیت شما به شامپو، حالت‌دهنده مو و یا دیگر محصولات بهداشتی و آرایشی باشد. در این صورت حساسیت در پوست سر و پوست هر نقطه دیگری از بدن که این محصول با آن برخورد داشته اتفاق خواهد افتاد.

روش درمان: طبیعتاً در صورت بروز این نوع حساسیت، باید استفاده از آن محصول را کنار بگذارید. اگر خودتان نمی‌توانید ریشه این نوع حساسیت را پیدا کنید، مشاوره با پزشک متخصص می‌تواند راهگشا باشد.

اگر در یافتن دلیل خارش سر خود دچار مشکل هستید، حتماً مورد معاینه پزشک متخصص پوست و مو قرار گیرید. مانند هر عارضه دیگر، گام نخست در درمان، تشخیص صحیح علت بیماری است.

مراجعه به پزشک

در ارومیه برای درمان خارش پوست سر توصیه می‌کنیم توسط دکتر رشیدی متخصص پوست، مو و زیبایی معاینه شوید و پس از مشخص شدن علت آن، اقدام به درمان عامل بیماری‌زا کنید. برای رزرو وقت ملاقات می‌توانید با کلینیک دکتر رشیدی تماس بگیرید.