کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

با لکه‌های پوستی ملاسما چه باید کرد؟

ملاسما نوعی عارضه پوستی شایع است که به شکل هایپرپیگمانتاسیون یا لکه‌های قهوه‌ای تا خاکستری-قهوه‌ای و بیشتر بر روی صورت و گردن بروز می‌یابد، و در خانم‌ها بیشتر دیده می‌شود. این عارضه معمولا در پی تغییرات هورمونی مانند مصرف داروهای ضد بارداری یا در دوران حاملگی ظاهر می‌شود، تا آنجا که برخی آن را «ماسک بارداری» می‌نامند. اگرچه این لکه‌ها خطری برای سلامتی ندارند اما ظاهر آن برای بسیاری از افراد ناخوشایند است و در پی راه‌هایی برای کمتر دیده شدن این لکه‌ها هستند.

چگونه می‌توان از ملاسما پیشگیری کرد؟

ابتدا باید توجه داشت برخی افراد به‌صورت ژنتیکی در معرض ملاسما هستند و علیرغم انجام این مراقبت‌ها ممکن است دچار ملاسما شوند.

برای پیشگیری و کنترل ملاسما، رعایت این نکات را توصیه می‌کنیم:

  • هر روز ضدآفتاب بزنید. یکی از مهم‌ترین اقدامات درمانی برای ملاسما، محافظت در برابر تابش آفتاب است زیرا نور خورشید باعث تحریک ملاسما می‌شود. برای راهنمایی درباره انواع ضدآفتاب و نحوه استفاده از آن به این مطلب مراجعه کنید:

مطالعه بیشتر

همه آنچه درباره ضد آفتاب باید بدانید

  • علاوه بر استفاده از ضدآفتاب، در فضای باز از کلاه‌های با لبه گسترده روی سر داشته باشید و تا جای ممکن در سایه بمانید.
  • از اپیلاسیون موها بپرهیزید زیرا تورم به‌همراه دارد که باعث تشدید ملاسما می‌شود.
  • از داروهای رتینوئید استفاده کنید. رتینوئیدها برای پیشگیری و درمان ملاسما می‌توانند مورد استفاده قرار گیرند و نوعی کرم ضدپیری عمومی هستند که برای همه قابل استفاده‌اند. داروهای رتینوئید از یک فرم اسیدیِ ویتامین A ساخته می‌شوند و با لایه‌برداری و تسریع روند سلول‌سازی می‌توانند به نحو قابل‌توجهی رنگ پوست را روشن‌تر کنند.

 

نحوه درمان ملاسما

اگر دچار ملاسمای فعال هستید روش‌های درمانی مؤثری برای درمان آن وجود دارد. بهبودی ملاسما با ترکیب اقدامات پیشگیرانه و انجام روش‌های روشن‌کننده لکه قابل دستیابی است:

  1. کرم‌های هیدروکینون: هیدروکینون یک ماده مؤثر برای روشن‌تر کردن سطوح بزرگ پوست است. اگرچه این دارو بدون نسخه نیز قابل تهیه است، اما برای دستیابی به نتیجه مطلوب بهتر است نوع قوی‌تر آن را با نسخه پزشک متخصص تهیه کنید.
  2. لایه‌برداری شیمیایی: داروهای لایه‌بردار با برداشتن لایه‌های بالایی پوست می‌توانند نقاطی که در آنها لکه‌های تیره وجود دارد را از بین ببرند.
  3. میکرونیدلینگ: ترکیب میکرونیدلینگ با هیدروکینون و دیگر محصولات روشن‌کننده رنگ پوست می‌تواند باعث بهبودی شود. میکرونیدلینگ با ایجاد کانال‌های ریز به درون پوست در قسمت لکه‌دار شده، باعث دریافت مقدار بیشتری از کرم در آن ناحیه می‌شود. رسیدن به نتایج قابل‌قبول با میکرونیدلینگ نیازمند چند جلسه با فواصل زمانی 4 تا 6 هفته است.

 

اگرچه درمان ملاسما هم برای بیمار و هم برای کادر پزشکی می‌تواند خسته‌کننده باشد، اما ملاسما را می‌توان با موفقیت درمان کرد. توجه به این نکته ضروری است که در بیماران مستعد ملاسما و هایپرپیگمانتاسیون، ممکن است دوباره لکه‌ها ظاهر شوند؛ به همین دلیل است که بر رعایت اقدامات پیشگیرانه تأکید داریم.

ملاسما در ماه‌های تابستان تشدید می‌شود و در زمستان کمتر به چشم می‌آید، اما رسیدگی دائمی و پیشگیری می‌تواند به طور قابل‌توجهی از شدت این عارضه بکاهد.

مراجعه به پزشک

برای مشاوره در زمینه رفع ملاسما، می‌توانید به پزشکان متخصص پوست مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی، یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان غربی در این زمینه پذیرای مراجعان عزیز است. برای رزرو وقت ویزیت لطفا با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید