کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند آکنه را درمان کند؟

آیا شما هم جز آن دست افرادی هستید که از غذا‌های چرب و فست‌فود اجتناب می‌کنید چون باور دارید این مواد غذایی سبب بروز جوش‌های جدید می‌شوند؟ ممکن است ارتباطی بین غذا‌های چرب و ایجاد جوش وجود داشته باشد ولی نه آنطور که شما فکر می‌کنید. این مطلب چکیده نتایج تحقیقاتی است که انجام شده‌است.

 

رژیم غذایی با قند پایین ممکن است منجر به بروز جوش‌های کمتر شود.

با مصرف نوشیدنی‌ها و غذا‌هایی با قند بالا، میزان قند خون افزایش می‌یابد. این مواد غذایی شامل نان سفید، کورن فلیکس، برنج، چیپس، سیب‌زمینی سرخ‌کرده، دونات و شیرینی‌های دیگر و نوشیدنی‌های غنی از شکر مانند میلک‌شیک هستند.

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که دچار آکنه هستند با تغییر رژیم غذایی خود به رژیم غذایی کم قند چه اتفاقی می‌افتد.

ایالات متحده: ۲۲۵۸ نفر برای کاهش وزن خود رژیم غذایی خود را به رژیم غذایی کم‌قند تغییر دادند. این رژیم سبب کاهش آکنه‌های آنها نیز شد. به طوری که ۸۷٪ از آنها کمتر دچار آکنه شدند و ۹۱٪ کمتر نیاز به استفاده از دارو‌های آکنه کردند.

استرالیا: ۴۳ نفر آقا مبتلا به آکنه (در رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال) به مدت ۱۲ هفته رژیم غذایی نرمال یا کم‌قند مصرف کردند. در پایان هفته دوازدهم، افرادی که رژیم غذایی با قند پایین داشتند، به طور قابل‌توجهی نسبت به سایر افراد کمتر دچار آکنه شدند.

کره جنوبی: ۳۲ نفر مبتلا به آکنه (در رده سنی ۲۰ تا ۲۷ سال) به مدت ۱۰ هفته از رژیم غذایی نرمال و کم‌قند مصرف کردند. افرادی که از رژیم غذایی با قند پایین پیروی می‌کردند، در پایان هفته دهم نسبت به بقیه کمتر دچار آکنه شدند.

ترکیه: رژیم غذایی ۸۶ نفر (که 50 نفر از آنها دچار آکنه بودند) به مدت ۷ روز مورد بررسی قرار گرفت. افرادی که دچار آکنه‌های شدیدی بودند، همان افرادی بودند که از رژیم غذایی با قند بالا پیروی می‌کردند.

محققان معتقدند که پیروی کردن از رژیم غذایی با قند پایین در کاهش آکنه‌ها موثر است زیرا این نوع رژيم از افزایش قند خون جلوگیری می‌کند. زمانی که قند خون فرد افزایش می‌یابد، سبب بروز التهاب در کل بدن می‌شود. همچنین این افزایش قند خون، منجر به افزایش تولید «سبوم» (ماده چرب پوست) می‌شود. هر دو عامل التهاب و تولید بیش از حد سبوم، منجر به بروز آکنه می‌شوند.

در حالی که این تحقیقات وجود رابطه‌ای بین رژیم غذایی کم‌قند و کاهش آکنه را نشان می‌دهد، ولی برخی تحقیقات دیگر به عدم وجود رابطه میان این دو عامل اشاره می‌کند. بنابراین مطالعات بیشتری در این زمینه لازم است.

شیر ممکن است سبب بروز آکنه شود

با اینکه شیر (نه میلک‌شیک‌ها!) به عنوان نوشیدنی کم‌قند محسوب می‌شود، برخی مطالعات نشان می‌دهد که نوشیدن شیر ممکن است با افزایش بروز آکنه همراه باشد. در این تحقیقات، انواع مختلف شیر (پر‌چرب، کم‌چرب، بدون چربی) با بروز آکنه مرتبط‌اند. اینها نتایج مطالعات هستند:

شیر و آکنه

در یک تحقیق، خانمی که روزانه ۲ لیوان و یا بیشتر شیر مصرف می‌کرد، ۴۴٪ بیشتر از خانم‌های دیگر در معرض بروز آکنه بود.

ایالات متحده: از ۴۷۳۵۵ خانم بالغ در مورد رژیم غذایی‌شان در دوران دبیرستان سوال شد. تنها شیر بود که در بروز آکنه آنها نقش داشت. خانم‌هایی که ۲ لیوان و یا بیشتر شیر می‌نوشیدند به احتمال ۴۴٪ بیشتر از بقیه دچار آکنه می‌شدند.

ایالات متحده: ۶۰۹۴ دختر در رده سنی ۹ تا ۱۵ سال، به فواصل زمانی یک ساله پرسش‌نامه‌ای را در مورد رژیم غذایی خود پر کردند. در نهایت متوجه شد که بیشتر دخترانی که شیر می‌نوشیدند دچار آکنه شدند.

ایالات متحده: ۴۲۷۳ پسر در رده سنی ۹ تا ۱۵ سال نیز همین پرسش‌نامه را پر کردند و نتیجه حاکی از بروز آکنه در پسر‌هایی بود که بیشتر شیر بدون‌چربی مصرف می‌کردند.

ایتالیا: از ۲۰۵ نفر در رده سنی ۱۰ تا ۲۴ سال که برای درمان آکنه‌های متوسط تا شدید به متخصص پوست مراجعه کرده بودند و ۳۵۸ نفری در همان رده سنی که به دلیل مشکلات پوستی دیگر به پزشک مراجعه کرده بودند، در مورد رژیم غذایی‌شان سوال شد. افرادی که دچار آکنه بودند به صورت قابل توجهی نسبت به بقیه بیشتر شیر می‌نوشیدند. تفاوت چشمگیر دیگری در رژیم غذایی این دو گروه وجود نداشت.

مالزی: ۸۸ نفر در رده سنی ۱۸ تا ۳۰ سال به مدت ۳ روز برنامه غذایی خود را گزارش دادند. نصف آنها افرادی بودند که دچار آکنه شده بودند و نصف دیگر آکنه نداشتند. افرادی که به آکنه مبتلا شده بودند نسبت به سایر افراد بیشتر شیر و مواد غذایی با قند بالا مصرف می‌کردند.

دلیل اینکه چرا شیر سبب بروز آکنه می‌شود، هنوز نامشخص است. یکی از تئوری‌ها در این مورد این است که برخی هورمون‌های موجود در شیر سبب بروز التهاب در بدن می‌شوند. التهاب منجر به بسته شدن منافذ پوست، و در نهایت آکنه می‌شود. البته تحقیقات بیشتری در این مورد لازم است.

هیچ مدرکی از تاثیر ماست و پنیر در افزایش بروز آکنه‌ها وجود ندارد.

با اینکه شیر می‌تواند بروز آکنه را افزایش دهد ولی هیچ مدرکی در مورد تاثیر مواد لبنی به غیر شیر از جمله ماست و پنیر در بروز آکنه گزارش داده نشده‌است.

این نتایج به چه معنا هستند؟

با اینکه مطالعات بیشتری در مورد تاثیر برخی مواد غذایی در بروز آکنه لازم است، رعایت برخی نکات در صورتی که فکر می‌کنید تغذیه‌تان در بروز آکنه نقش دارد، می‌تواند کمک کند.

متخصصان پوست می‌گویند به جوش و آکنه‌های خود دقت کرده و از خود این سوال‌ها را بپرسید:

  • آیا ماده غذایی خاص و یا نوشیدنی ویژه‌ای سبب تحریک آکنه و یا تشدید علائم آنها می‌شود؟
  • در صورت عدم‌مصرف ماده غذایی خاصی که سبب تحریک بروز آکنه می‌شود به مدت یک هفته و یا یک ماه، چه تغییری ایجاد می‌شود؟

مراجعه به دکتر متخصص پوست

موثرترین روش برای درمان آکنه، مراقبت از پوست و مصرف دارو است. با اینکه تغذیه در بروز آکنه و یا تشدید علائم ناشی از آن نقش بازی می‌کند ولی مراقبت از پوست مهم‌تر از تغییر رژیم غذایی است. استفاده از محصولات مناسب پوست خود و مصرف دارو‌های ویژه آکنه از بروز آکنه‌های جدید جلوگیری می‌کند. در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در این زمینه است. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید