کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

ریزش موی سر با الگوی زنانه (FPHL) را بهتر بشناسید

بی‌توجهی به ریزش موی الگوی زنانه (Female pattern hair loss) یا طاسی با الگوی زنانه می‌تواند از نازک شدن موها در رأس و فرق سر، به تمامی قسمت‌های سر گسترش یابد. البته گسترش این عارضه در همه خانم‌های دارای ریزش موی الگوی زنانه اتفاق نمی‌افتد.

اگر شما هم احساس می‌کنید موهای رآس و فرق سرتان کم‌پشت شده و یا وقتی موهایتان را دم‌اسبی می‌بندید حجم کمتری دارند، ممکن است به این مسئله دچار شده باشید. این عارضه شایع‌ترین دلیل ریزش مو در خانم‌هاست و میلیون‌ها نفر به آن مبتلا هستند.

برای بیشتر خانم‌ها، ریزش با الگوی زنانه در میانسالی شروع می‌شود. البته در برخی موارد ممکن است در سنین زیر 40 سال نیز شاهد آن باشیم.

طاسی با الگوی زنانه، عارضه‌ای پیش‌رونده است یعنی در اغلب موارد با گذشت زمان نازک شدن و ریزش موها ادامه می‌یابد. البته این ریزش مو در خانم‌ها مانند آقایان باعث از دست رفتن همه موها نمی‌شود. بدون انجام فعالیت‌های درمانی، این نوع ریزش مو در برخی خانم‌ها موجب نازک‌شدن گسترده موها می‌شود.

انجام روش‌های درمانی می‌تواند جلوی پیشرفت ریزش موی الگوی زنانه را بگیرد و به رشد مجدد موها کمک کند. کسب بهترین نتایج از این روشهای درمانی زمانی اتفاق می‌افتد که با دیدن اولین نشانه‌های آن شروع به درمان کنیم.

از کجا بفهمم دچار ریزش موی الگوی زنانه هستم؟

برای اطمینان از این مسئله بهتر است به پزشک متخصص پوست و مو مراجعه کنید. معاینه دقیق توسط پزشک می‌تواند مشخص کند آیا دلیل ریزش موها، ریزش موی الگوی زنانه است و یا دلیل دیگری دارد. نشانه‌های ریزش موی الگوی زنانه ممکن است در برخی عوارض دیگر نیز دیده شود. بر همین اساس توصیه می‌شود برای تشخیص توسط پزشک معاینه شوید.

چه چیزی باعث طاسی با الگوی زنانه می‌شود؟

این نوع ریزش مو ارثی است و ممکن است از پدر، مادر و یا هر دو به شما ارث رسیده باشد. از آنجا که ریزش موی با الگوی زنانه در سنین پس از یائسگی بیشتر دیده می‌شود، ممکن است هورمون‌ها نیز در ایجاد آن دخیل باشند.

درمان پیشنهادی متخصصان پوست و مو برای رفع ریزش موی الگوی زنانه شامل چه مواردی می‌تواند باشد؟

برای کسب نتایج بهتر، ممکن است پزشک شما بیش از یک روش درمانی را پیشنهاد کند. روش‌های درمانی ممکن عبارتند از:

ماینوکسیدیل

دارویی که مدت‌هاست برای رفع طاسی با الگوی مردانه مفید شناخته شده و توسط آقایان استفاده می‌شود، برای ریزش موی با الگوی زنانه نیز پیشنهاد می‌شود و پرکاربردترین روش درمانی حال حاضر است. بر اساس تحقیقات، محصولات حاوی 2 یا 5 درصد ماینوکسیدیل در برطرف شدن این عارضه در خانم‌ها مؤثر هستند.

نکاتی که درباره استفاده از ماینوکسیدیل باید بدانید

در طی دو تا 8 هفته اول استفاده از ماینوکسیدیل، ممکن است متوجه افزایش موقتی ریزش موی سرتان شوید. این روند با رشد مجدد موها از بین خواهد رفت.

عوارض جانبی

یکی از عوارض شایع مصرف ماینوکسیدیل، تحریک پوست سر است که می‌تواند منجر به خشکی، خارش، پوسته‌پوسته شدن، و یا قرمز شدن پوست سر شود. در این صورت بهتر است مصرف آن را متوقف کنید و به پزشک متخصص خود مراجعه کنید.

یکی از عوارض دیگر، رشد مو در بخش‌هایی غیر از پوست سر، مثلا بر روی گونه‌ها و پیشانی است. اگر متوجه این مسئله شدید، سعی کنید با انجام این کارها مانع گسترش آن شوید:

  • دقت کنید ماینوکسیدیل تنها بر روی پوست سر استعمال شود و به دیگر بخش‌های پوست‌تان نخورد.
  • صورت‌تان را بعد از استفاده از ماینوکسیدیل بشویید.

مدت زمان کسب نتایج

رشد مو به آرامی اتفاق می‌افتد، بنابراین آثار مشهود استفاده از ماینوکسیدیل زمان‌بر خواهد بود. لازم است این دارو را به مدت یک سال مرتباً استفاده کنید تا بتوانید میزان نتایج به‌دست‌آمده از آن را در موهای سر خود بسنجید.

اگر مصرف ماینوکسیدیل همراه با نتایج مثبت برای موهای سرتان است، لازم است روزانه از آن استفاده کنید. اگر مصرف ماینوکسیدیل را قطع کنید، موهای رشد کرده ناشی از آن در طی 3 یا 4 ماه خواهند ریخت و ریزش موهایتان ممکن است ادامه یابد.

نحوه مصرف

ماینوکسیدیل را باید به پوست خشک سر بمالید. این کار روزانه یک یا دو بار بر اساس تجویز پزشک باید انجام گیرد.

دوران بارداری و شیردهی

خانم‌های باردار یا خانم‌هایی که در تلاش برای بارداری هستند باید استفاده از ماینوکسیدیل را متوقف کنند. آزمایش این دارو بر روی حیوانات آزمایشگاهی نشان داده است مصرف آن برای جنین مضر است.

خانم‌هایی که به نوزادشان شیر می‌دهند نیز نباید از ماینوکسیدیل استفاده کنند زیرا از طریق شیر مادر ممکن است به بدن فرزندتان راه یابد.

داروهای تجویزی

ثابت شده است برخی داروهای تجویزی در کمک به رفع ریزش موی الگوی زنانه و توقف پیشرفت آن مؤثر هستند. پزشک متخصص ممکن است یکی از این داروها را برای شما تجویز کند:

اسپیرونولاکتون (Spironolactone)

یکی از داروهایی که سالهاست برای بازیابی موها و متوقف کردن ریزش مو تجویز می‌شود، این داروی ادرارآور است. پیش از مصرف این دارو، حتماً شرایط جسمانی خود از قبیل مشکلات کلیه، و نیز داروهای مصرفی خود را به پزشک بگویید.

از جمله داروهای دیگری که ممکن است دکتر در این مورد تجویز کند فیناستراید (Finasteride)، فلوتامید (Flutamide) و دوتاستراید (Dutasteride) هستند.

در همه این داروها احتمال بروز برخی عوارض جانبی وجود دارد؛ لذا لازم است از پزشک خود در این رابطه سؤال کنید.

زمان کسب نتایج

در صورت تجویز هر یک از این داروها توسط پزشک، لازم است آن را به مدت 6 ماه تا یک سال مصرف کنید تا بتوانید اثربخشی آنها را در موهای خود ببینید.

مانند آنچه برای ماینوکسیدیل گفته شد، قطع مصرف این داروها باعث ریزش موهای رشد کرده در اثر آنها در طی 3 تا 4 ماه پس از آن خواهد شد.

دوران بارداری و شیردهی

همه این داروها ممکن است باعث ایجاد مشکل برای جنین شوند و لذا خانم‌های باردار یا در آستانه بارداری از مصرف آنها باید خودداری کنند.

کاشت مو

این روش که مدتهاست برای درمان طاسی در آقایان مورد استفاده قرار گرفته، یکی از گزینه‌های درمانی مؤثر برای برطرف کردن ریزش موی با الگوی زنانه هم به‌شمار می‌رود.

امروزه این روش در مقایسه با روزهای نخستین انجام آن، بسیار مؤثرتر است و موهای کاشته شده کاملا طبیعی دیده می‌شوند. اما باید توجه داشت این راهکار برای همه توصیه نمی‌شود. متخصصان پوست و مو با انجام معاینه می‌توانند مشخص کنند آیا این روش مؤثر خواهد بود یا خیر.

کلینیک دکتر رشیدی یکی از معتبرترین مراکز تخصصی کاشت مو به روش‌های FIT و FUT در استان آذربایجان غربی در محیطی استریل و با بهترین نتایج ممکن است.

اطلاعات بیشتر...

تزریق PRP

این روش درمانی از خون خود شما استفاده می‌کند. کمی خون (به اندازه خون گرفته شده در آزمایش خون) از شما گرفته شده، در دستگاهی قرار می‌گیرد که اجزای تشکیل‌دهنده خون را از یکدیگر جداسازی می‌کند. پلاکت‌های جدا شده از این روش به ناحیه دارای ریزش مو تزریق می‌شود.

تزریق PRP روش طبیعی برای بازیابی و تقویت موهاست که به دلیل استفاده از خونِ خود فرد، احتمال آلرژی یا عفونت ندارد. این روش درمانی با ایجاد تغییرات زیر، باعث بازیابی موهای سر می‌شود:

  • افزایش خون‌رسانی به فولیکول مو
  • افزایش ضخامت (قطر) موها
  • تحریک و تداوم فاز رشد مو
  • کنترل چرخه رشد مو
  • کاهش میزان ریزش مو

انجام تزریق PRP نیاز به نوبت‌گیری در کلینیک دکتر رشیدی ندارد و می‌توانید بدون اخذ نوبت و با هماهنگی با منشی، برای تزریق به کلینیک مراجعه کنید. .

اطلاعات بیشتر...

شامپو

در زمینه ریزش مو، شامپوها می‌توانند دو اثر مثبت داشته باشند:

  • به حفظ رطوبت موها کمک کنند، که باعث می‌شود موها پر و ضخیم‌تر دیده شوند.
  • شکستن موها را کاهش دهند، که کم‌پشت شدن موها را کمتر می‌کند.

به غیر از این، شامپوها اثری در رشد مجدد موها یا جلوگیری از پیشروی ریزش موی سر نمی‌توانند داشته باشند.

تشخیص پزشک معالج پیش از شروع به درمان ریزش موی الگوی زنانه

اگر فکر می‌کنید مبتلا به ریزش موی الگوی زنانه هستید، مهم است که ابتدا با یک پزشک متخصص پوست و مو مشورت کنید. ریزش موی سر خانم‌ها می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد، که علائم برخی از آنها مشابه ریزش موی الگوی زنانه است. درمان این عوارض نیز طبیعتاً متفاوت است. بدون تشخیص و درمان صحیح، ریزش موها کماکان ادامه خواهد یافت.

در ارومیه برای کاشت مو و مشاوره تخصصی در این زمینه، کلینیک دکتر رشیدی در خدمت شماست. کلینیک پوست، مو، و زیبایی دکتر رشیدی سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید