کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

مراقبت از پوست در دوره یائسگی

برای تعداد کمی از خانم‌ها یائسگی بی هیچ علائمی اتفاق می‌افتد؛ تنها تغییر در این خانم‌های خوش‌شانس، قطع شدن عادت ماهانه در این دوره از زندگی است. اما از سوی دیگر برای بخش عمده‌ای از خانم‌ها، یائسگی همراه با علائم بدنی مشهود و اکثراً توأم با ناراحتی است از جمله سرگیجه، بی‌خوابی، خشکی دهان، تپش قلب و تغییراتی در پوست. این علائم ممکن است تا ماه‌ها و سال‌ها ادامه یابند و شدت آنها ممکن است تغییر کند. مراقبت از پوست در این دوره یکی از دغدغه‌های اصلی بسیاری از خانم‌هاست.

 

هورمون‌ها، هورمون‌ها، و هورمون‌ها!

تغییرات ناشی از یائسگی در نتیجه تغییرات هورمونی به‌وجود می‌آیند. به بیان ساده، بدن خانم‌ها در این دوره به اندازه سابق استروژن تولید نمی‌کند. فقدان استروژن باعث برخی تغییرات می‌شود و غلبه تستوسترون دیگر تغییرات را موجب می‌شود. در سال‌های جوانی، استروژن‌ها به طرز مؤثری فعالیت تستوسترون را می‌پوشانند اما کاسته‌شدن از سطح استروژن با گذشت زمان، تغییراتی از قبیل کلفت شدن صدا و ظاهر شدن موی صورت را ایجاد می‌کند.

تغییرات هورمونی در یائسگی گاه خسارت‌های طوفانی در پوست به بار می‌آورد: از پیدایش ناگهانی چروک‌ها گرفته تا آکنه که معمولا آن را در دوره نوجوانی سراغ داریم. این تغییرات همیشه قابل پیش‌بینی نیستند. برخی خانم‌ها این تغییرات را یک‌شبه تجربه می‌کنند و برای برخی دیگر تدریجاً اتفاق می‌افتد. احتمالا بسیاری از خانم‌ها فکر می‌کنند مهار این علائم از کنترل آنها خارج است که تصور نادرستی است. مشورت با یک پزشک متخصص پوست می‌تواند پاسخگوی دغدغه‌های شما باشد.

 

تغییرات پوستی در دوران یائسگی

خانم‌هایی که در آستانه یائسگی هستند و یا در این دوره به سر می‌برند شاهد تغییراتی در پوست خود خواهند بود. افزایش میزان چرب‌شدگی یکی از شایع‌ترین این تغییرات است. بالا رفتن تستوسترون باعث تحریک غدد چربی پوست شده و به همین خاطر پوست در مقایسه با قبل بیشتر برق می‌زند. افزایش فعالیت این غدد در اغلب موارد منجر به آکنه می‌شود.

 

آکنه

آکنه همانقدر برای خانم‌های در دوره یائسگی باعث دردسر است که نوجوانان با آن درگیر هستند. خوشبختانه راهکارهایی برای فرونشاندن آکنه در سنین یائسگی وجود دارد که با تجویز پزشک متخصص انجام‌پذیر است. داروی اسپیرونولاکتون (Spironolactone) که از مشتقات استروئید است یکی از آنهاست؛ این مسدود کننده آندروژن، در متعادل کردن سطح هورمون‌ها مؤثر است که باعث کاهش تولید چربی در پوست و آکنه می‌شود. پزشک شما ممکن است مکمل‌های حاوی روغن تخم ‌کتان تجویز کند که خاصیت ضد التهابی بالایی دارد. برای مقابله با آکنه می‌توانید این نوع مکمل‌ها را به برنامه بهداشت پوست خود اضافه کنید.

همچنین با صلاحدید پزشک استفاده از برخی روش‌های درمانی موضعی برای رفع آکنه مؤثر است بدون آن که نمود ظاهری در صورت‌تان داشته باشد. استفاده از شستشو دهنده سالیسیلیک اسید می‌تواند بهبودی قابل‌توجهی در مهار آکنه ایجاد کند. داروها و محصولات بهداشتی که در این زمینه تجویز می‌شوند به نحوی باید باشند که باعث خشکی پوست و دیگر مشکلات احتمالی نشوند.

 

چروکیدگی و افتادگی پوست

چروک‌ها و شل شدن پوست از دیگر دغدغه‌های خانم‌های در آستانه یائسگی است. تا پیش از یائسگی، استروژن موجود در بدن خانم‌ها باعث تحریک ذخیره چربی می‌شود. با کاسته شدن از سطح استروژن در سال‌های یائسگی، چربی از صورت، گردن و دست‌ها به شکم، ران‌ها و باسن منتقل می‌شود و در نتیجه آن پوست دچار چروکیدگی و افتادگی می‌شود. نازک شدن پوست هم این عارضه را شدت می‌بخشد.

وجود استروژن برای تغذیه و حفظ مویرگ‌های خونی در پوست ضروری است. بنابراین با پایین آمدن سطح این هورمون، پوست نمی‌تواند به اندازه کافی مواد مغذی دریافت کند. این به معنی عدم تولید و جایگزینی سلول‌های تازه پوستی است و نهایتاً لایه اپیدرم پوست نازک‌تر می‌شود.

 

روش‌های مقابله با پیری پوست

روش‌های درمانی متعددی برای مقابله با این دسته از مشکلات پوستی ناشی در یائسگی وجود دارد.

 

استفاده از محصولات پوستی مناسب

استفاده از داروهای حاوی رتینوئید با تجویز پزشک متخصص پوست می‌تواند تولید کلاژن و بازسازی پوست را با سرعت قابل‌توجهی را امکان‌پذیر کند. ماده مؤثر این داروها، فرمول تغلیظ شده‌ای از ویتامین A است. جذب ویتامین در پوست و واکنش آن با یک نوع آنزیم، موجب تولید ترانس‌رتینوئیک اسید می‌شود. استفاده از این داروها تا جایی که باعث خشکی پوست نشود به صورت بلند مدت می‌تواند ادامه یابد.

 

پپتیدها

پپتیدها یک دسته دیگر از مواد هستند که موجب تولید کلاژن و همچنین بازیابی قابلیت ارتجاعی پوست هستند؛ خاصیتی که به صورت طبیعی با ورود به یائسگی از بین می‌رود. یک مرطوب‌کننده غنی حاوی گلیسیرین یا هیالورونیک اسید برای مقابله با خشکی پوست در دوران یائسگی بسیار مؤثر است. این دسته از محصولات بهداشتی با نرم نگه داشتن پوست مانع شکل‌گیری چروک می‌شوند.

 

تزریق و لیزردرمانی

گزینه دیگر، تزریق بوتاکس یا دیسپورت و نیز تزریق فیلرها برای بازیابی شادابی پوست صورت است. بعلاوه، بازسازی پوست صورت با لیزر موجب تولید کلاژن و حذف خطوط نازک روی پوست شود و منجر به جوان‌سازی پوست صورت خواهد شد.

برای اطلاع از انواع خدمات جوان‌سازی پوست و امکان انجام آنها می‌توانید به بخش درمان و بازسازی پوست در سایت مراجعه کنید. کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی در ارومیه، انواع روش‌های درمانی و جوانسازی پوست را با بالاترین استانداردها توسط تیمی متخصص ارائه می‌کند. برای رزرو وقت ویزیت با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

 

مراقب اشعه‌های ماوراء بنفش UV باشید!

خطرات ناشی از پرتوهای ماوراء بنفش در سال‌های یائسگی بیش از گذشته پوست شما را تهدید می‌کند. نازک‌تر شدن پوست به معنی کمتر شدن مقاومت آن در برابر تابش نور خورشید است. بر این اساس باید بیشتر از قبل از پوست خود در برابر تابش خورشید مراقبت کنید.

بار دیگر کمتر شدن میزان استروژن در این میان نقش کلیدی دارد. وجود ملانوسیت‌ها، سلول‌هایی که مولد ملانین در پوست هستند وابسته به استروژن است. پایین آمدن میزان استروژن باعث کاهش ملانوسیت‌ها و حساسیت بیشتر پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید می‌شود. لذا استفاده منظم از ضدآفتاب بیش از پیش باید در برنامه روزمره شما باشد. پزشک متخصص پوست می‌تواند برای رفع تیرگی پوست (هایپرپیگمنتاسیون) و لکه‌های تیره که نشانه‌ای از صدمات قبلی ناشی از نور خورشید هستند روش‌های درمانی پیشنهاد کند.

مسائل پوستی از عوارض غیرقابل اجتناب در یائسگی اکثر خانم هاست. اما همانطور که گفته شد روش‌های متعددی برای کنترل صدمات ناشی از آن وجود دارد. مشورت با پزشک متخصص و تهیه برنامه منظم محصولات بهداشتی و دارویی پوست یکی از اقدامات ضروری در این زمینه است. علاوه بر پیشگیری، روش‌های بازسازی پوست مختلفی نیز وجود دارد که در یک کلینیک حرفه‌ای پوست انجام‌پذیر است.

 

برای ویزیت و مشاوره توسط پزشک متخصص در ارومیه می‌توانید به کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی مراجعه کنید. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان غربی انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت ویزیت لطفا با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید