کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

مراقبت صحیح از زخم ها: چگونه مانع ایجاد اسکار شویم

هر بار که پوست ما زخمی می‌شود –در سوانح و یا پس از جراحی- بدن ما شروع به کار می‌کند تا آن را ترمیم کند. با بهبود زخم ممکن است در محل آن اسکار ایجاد شود، که بخشی از واکنش طبیعی بدن در طی دوران ترمیم است.

چگونگی ظاهر اسکار بستگی به چگونگی ترمیم زخم دارد. اگرچه برخی زخم‌ها مانند زخم‌های ناشی از اعمال جراحی و یا زخم‌های روی مفاصل مانند زانو اجتناب‌ناپذیر هستند اما برش‌های سطحی و خراش‌های روی پوست با مراقبت صحیح می‌توانند بهتر التیام بیابند و ظاهرشان کمتر جلب‌توجه کند.

توصیه متخصصان پوست برای کاستن از شدت اسکار ناشی از زخم، رعایت کردن این موارد است:

  • زخم، برش و خراشیدگی روی پوست را همیشه تمیز نگه دارید. این ناحیه از پوست را به آرامی با آب و صابون بشویید تا جرم‌ها از بین بروند و بقایای پوستی شسته شوند.
  • برای کمک به التیام زخم، وازلین بزنید تا زخم مرطوب نگه داشته شود. وازلین مانع از خشک شدن محل زخم و دلمه بستن سطح آن می‌شود؛ این نوع زخم‌ها دیرتر برطرف می‌شوند. این کار همچنین مانع از بزرگ شدن، عمیق‌تر شدن، و خارش زخم می‌شود. اگر هر روز محل زخم شستشو داده شود، نیازی به استفاده از پمادهای آنتی‌باکتریال نیست.
  • پس از تمیز کردن زخم و استفاده از وازلین و یا محصولات مشابه دیگر، زخم را با یک باند چسب‌دار بپوشانید. برای زخم‌های بزرگ، خراشیدگی‌ها و سوختگی‌ها، استفاده از ورق‌های پانسمان هیدروژل و یا ژل سیلیکون نیز مناسب است.
  • باند زخم را هر روز عوض کنید تا زخم در دوره بهبودی تمیز بماند. اگر پوست‌تان به چسب حساسیت دارد گاز استریل بدون چسب با استفاده از نوار چسب کاغذی مناسب‌تر است. برای تعویض پانسمان هیدروژل و یا ژل سیلیکون به راهنمای روی بسته‌بندی مراجعه کنید.
  • اگر زخم شما نیاز به بخیه داشته باشد، از پزشک در مورد نحوه مراقبت از زخم و زمان برداشتن بخیه‌ها راهنمایی بخواهید. با رعایت این نکات اسکار شکل‌گرفته در محل زخم به حداقل می‌رسد.
  • بعد از التیام زخم، ضدآفتاب روی آن بزنید. مراقبت از زخم در برابر تابش خورشید می‌تواند تغییر رنگ قرمز یا قهوه‌ای روی زخم را کمتر کند و باعث شود اسکار زخم زودتر محو شود. از یک ضدآفتاب طیف-گسترده با SPF بالای 30 استفاده کنید و در طی روز چند بار از آن بزنید.

مطالعه بیشتر

همه آنچه درباره ضد آفتاب باید بدانید

اگر زخم یا برش روی پوست شما سطحی است، با مراقبت صحیح در خانه می‌توانید اسکار شکل‌گرفته روی آن را به حداقل برسانید. اما اگر زخم به‌وجود آمده عمیق و دردناک است و یا پوست‌تان دچار عفونت شده است، سریعاً به مراکز درمانی مراجعه کنید.

جای سوختگی در صورت رسیدگی نکردن می‌تواند به یک جراحت جدی تبدیل شود.

اگرچه اسکارها کاملا از بین نمی‌روند، اما اکثر آنها با گذشت زمان تدریجاً محو می‌شوند. اگر نگران ظاهر اسکار روی پوست‌تان هستید به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا به سؤالات شما در این زمینه پاسخ دهد و روش‌های ممکن برای رفع اسکار را تشریح کند.

مراجعه به پزشک متخصص

یکی از روش‌های برطرف کردن ضایعات پوستی و بازسازی پوست، استفاده از لیزر CO2 Fractional است. این دستگاه نوعی لیزر بر اساس دی‌اکسید کربن است که سالهاست برای رفع انواع مختلف ضایعات پوستی و بازسازی پوست کاربرد دارد، و همچنان یکی از موفق‌ترین و پرکاربردترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در این زمینه است.

برای بررسی روش‌های از میان بردن اسکار که برای شما مناسب باشد، لازم است با پزشک متخصص پوست، مو و زیبایی مشورت کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید