کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

پسوریازیس پوست سر

بیماری پسوریازیس (Psoriasis) که با نام‌های «بیماری صدف پوستی» یا «صدفک» هم شناخته می‌شود، می‌تواند در هر نقطه­‌ای از پوست ظاهر شود؛ هنگامی که این بیماری‌ روی‌ پوست‌ سر ایجاد می‌شود، به آن پسوریازیس پوست سر گفته می­شود.

پسوریازیس پوست سر می‌تواند فراتر از پوست سر نیز گسترش یابد. همان‌طور که در تصویر نشان داده شده است، پسوریازیس می‌تواند روی پیشانی هم ظاهر شود؛ گاهی اوقات تا پشت گردن امتداد می‌یابد و یا در پشت گوش ظاهر می‌شود.

هنگامی که پسوریازیس روی پوست سر ایجاد می­شود، ممکن است نیاز به روش درمانی متفاوتی داشته باشد. پوست سر ضخیم‌تر است و موها نیز دسترسی به قسمت درگیر را دشوارتر می­کنند.

توجه!

هنگامی که پسوریازیس روی پوست سر ایجاد می­شود، می‌تواند فراتر از پوست سر نیز گسترش یابد. برای مثال در این­جا پسوریازیس به پیشانی نیز گسترش یافته است.

همان­طور که گفته شد، پسوریازیس می‌تواند در هر نقطه‌ای از پوست سر ظاهر شود. گاهی اوقات، تنها قسمت کوچکی از پوست درگیر می­شود که می‌توان آن را با مو به راحتی پنهان کرد؛ از طرفی هم ممکن است کل پوست سر را بپوشاند. هنگامی که پسوریازیس روی پوست سر ظاهر می‌شود، ممکن است برخی از موارد زیر را روی پوست سر مشاهده کنید:

  • لکه‌های قرمزرنگ (پَچ­های قرمزرنگ) روی پوست سر. برخی از لکه­ها به سختی قابل­­تشخیص هستند. برخی از آن­ها نیز ممکن است بسیار متفاوت، ضخیم و ملتهب باشند.
  • پوسته‌پوسته‌شدنی شبیه به شوره و ایجاد کننده فلس­ها یا لکه­های پوسته­پوسته به رنگ سفید مایل به نقره­ای. پسوریازیس پوست سر می‌تواند بسیار شبیه به شوره باشد. بسیاری ‌از افرادی که به پسوریازیس پوست سر مبتلا هستند، پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر را تجربه می­کنند. اما بین پسوریازیس پوست سر و شوره، تفاوت‌هایی وجود دارد. برخلاف شوره سر، پسوریازیس پوست سر باعث ایجاد فلس­های سفید مایل به نقره­ای و خشک­شدن پوست سر می­شود.
  • خشکی پوست سر. این خشکی به حدی است که پوست دچار ترک‌خوردگی و خون‌ریزی می­شود.
  • خارش. یکی‌از شایع‌ترین علائم این بیماری، خارش است. برای برخی از افراد، خارش خفیف است؛ برخی دیگر خارش شدید دارند که می‌تواند زندگی روزمره را مختل کرده و باعث بی‌خوابی در شب شود.
  • خون‌ریزی. با توجه به این­که پسوریازیس باعث ایجاد خارش می­­شود، خاراندن می‌تواند منجر به خون‌ریزی شود. خاراندن پوست سر باعث تشدید پسوریازیس نیز می‌شود. با خاراندن پوست سر، لکه‌­ها بزرگ‌تر و ضخیم‌تر می­شوند. به همین دلیل است که متخصصان پوست به بیماران خود توصیه می­کنند تا جای ممکن پوست سر خود را نخارانند.
  • احساس سوزش یا درد.
  • ریزش موقت موها. خاراندن شدید پوست سر و استفاده از نیروی شدید برای جدا کردن فلس‌­ها (لکه­‌های پوسته­‌پوسته) می‌تواند باعث ریزش مو شود. پس از درمان پسوریازیس، معمولاً موهای جدید می­رویند.

این علائم و نشانه‌ها می‌توانند به صورت مداوم ایجاد شده و از بین بروند. برخی افراد صرفاً لک‌ه­ای بسیار کوچک روی پوست سر خود دارند. برخی دیگر دچار التهابات زیاد با شدت متغیر می‌شوند. بسیاری از موارد از جمله استرس، سرما و هوای خشک می‌توانند باعث تشدید پسوریازیس شوند.

پسوریازیس پوست سر می­تواند در پشت گوش ظاهر شود.

پسوریازیس می­تواند باعث ایجاد فلس‌­هایی (لکه‌­های پوسته‌­پوسته­‌ شده) به رنگ سفید مایل به نقره­‌ای شود. همچنین می­تواند باعث ریزش مو شود.

چه کسانی به پسوریازیس پوست سر مبتلا می‌شوند؟

پسوریازیس پوست سر نسبت به سایر انواع پسوریازیس، نسبتاً شایع است. پژوهشگران تخمین می‌زنند که حداقل نیمی ‌از افرادی که به پسوریازیس پلاک (Plaque psoriasis) مبتلا هستند، حداقل یک علامت التهابی در پوست سر خواهند داشت.

علت پسوریازیس پوست سر

صرف‌نظر از محل پسوریازیس، علت ایجاد آن یکسان است. در این بیماری به دلیل سیگنال‌ها و دستورات اشتباهی که از سیستم ایمنی به سلول‌های پوستی می‌رسد، سلول‌ها با سرعتی بسیار بیشتر از ریزش سلول‌ها، تولید می‌شوند. به این ترتیب پسوریازیس سبب پوسته‌پوسته شدن پوست می‌شود و با ایجاد لکه­‌های پسوریازیس، ظاهری نامناسب به پوست فرد می‌دهد.

 

تشخیص و درمان
متخصصان پوست چگونه‌ پسوریازیس‌ پوست ‌سر را ‌تشخیص‌ می‌دهند؟

برای تشخیص پسوریازیس پوست سر، متخصص به دقت این ناحیه را بررسی می­کند.

در برخی موارد، متخصص پوست اقدام به نمونه­برداری و برداشتن قسمت کوچکی از پوست سر می­کند‌. این نمونه به آزمایشگاه ارسال می‌شود. گزارش آزمایشگاه به متخصص پوست می‌گوید که آیا بیمار مبتلا به پسوریازیس پوست سر است‌ یا‌ خیر‌.

متخصص پوست چگونه‌‌ پسوریازیس‌ پوست‌ سر را ‌درمان می‌کند؟

این بیماری باعث ناراحتی بسیاری ‌از افراد می‌شود. برخی افراد احساس خجالت می‌کنند. درمان می‌تواند باعث کاهش این مشکلات بشود. روش­‌های درمانی ایمن و موثری برای درمان پسوریازیس پوست سر جود دارد. برخی از افراد از شامپو یا محلول­‌های دارویی استفاده می­کنند. برخی از این ‌موارد ‌را ‌‌‌می‌توان بدون نیاز به نسخه پزشک تهیه کرد.

بسیاری از افراد برای ‌درمان‌ این بیماری به متخصص پوست مراجعه می‌کنند. متخصص پوست به شما کمک می­کند تا مناسب­ترین روش درمانی را انتخاب کنید. انواع درمان­‌های پسوریازیس پوست سر عبارتند از:

  • داروهایی که روی پوست سر مالیده یا اسپری می­شوند
  • شامپوهای دارویی
  • نرم‌کننده‌های مخصوص فلس (قسمت­های پوسته­‌پوسته­­‌ شده)
  • تزریق دارو
  • درمان‌های سبک
  • داروهای خوراکی
نتیجه

زمانی که فردی به متخصص پوست مراجعه می‌کند، به ندرت پیش می‌آید که بیماری تا مدت زیادی ادامه پیدا کند. البته برای کاهش مدت­زمان بهبودی، بیمار باید به طور کامل روش درمانی را انجام دهد.

چند نکته

متخصصان پوست به بیماران خود توصیه می­کنند که برای حصول بهترین نتیجه، به یک سری از نکات توجه داشت باشند. در ادامه این نکات را با هم می­خوانیم:

  1. سعی کنید پوست سر را نخارانید. پسوریازیس پوست سر می‌تواند باعث ایجاد خارش شدید شود. با این حال، خاراندن می‌تواند پسوریازیس را بدتر کرده و منجر به خون­ریزی شود. هم‌چنین می‌تواند به صورت قابل­توجهی باعث ریزش مو بشود.
  2. با درمان پسوریازیس، خارش برطرف خواهد شد. وقتی پسوریازیس درمان شود، خارش متوقف خواهد شد. در صورتی که دوره درمان، طولانی­مدت است به متخصص پوست بگویید که خارش غیرقابل‌تحملی دارید.
  3. شامپو را به آرامی روی پوست سر بمالید. شاید مالیدن شامپو به پوست سر بهترین کار ممکن به نظر برسد اما در واقع این‌طور نیست. مالیدن و خاراندن پوست سر باعث تشدید پسوریازیس می‌شود.
  4. فلس­ها (قسمت­های پوسته­پوسته­شده) روی پوست سر را به آرامی جدا کنید. برای درمان پسوریازیس پوست سر، باید فلس­های روی پوست را جدا کنید. این کار را به آرامی انجام دهید. جداکردن ناگهانی آن­ها می‌تواند باعث تشدید پسوریازیس و ریزش موها شود.
  5. متخصصان پوست استفاده از نرم‌کننده­های مخصوص فلس را توصیه می‌کنند. نرم‌کننده­های حاوی سالیسیلیک اسید، می‌تواند لکه­ها و فلس­های ضخیم و زبر پسوریازیس را نرم کند. ضمناً نرم‌شدن این لکه­ها باعث می‌شود دارویی که برای درمان پسوریازیس استفاده می‌کنید، بهتر عمل کند. هنگام استفاده از دارو روی پوست سر، باید دارو را روی پوست سر بمالید، نه روی موها.
  6. استرس نداشته باشید. تشدید پسوریازیس می‌تواند استرس‌زا باشد. با این وجود، استرس می‌تواند اوضاع را بدتر کرده و باعث ریزش موهای شما شود. می­توانید از برخی روش­های موجود برای کاهش استرس استفاده کنید.

با متخصص پوست در تماس باشید

اگر شما پسوریازیس داشته باشید، بسیار مهم است که بدانید چه چیزهایی باعث تحریک آن می‌شود. اجتناب از محرک‌ها می‌تواند باعث کاهش عود پسوریازیس شود. اگر در این زمینه نیازمند مشاوره هستید، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید