کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چگونه ممکن است به پسوریازیس مبتلا شده باشم؟

بیماری پسوریازیس (Psoriasis) برخلاف سرماخوردگی یا آنفولانزا مسری نیست، یعنی نمی‌توان از طریق شخص دیگری که این بیماری را دارد، به پسوریازیس مبتلا شد. مثلا ممکن نیست از طریق شنا کردن در یک استخر با کسی که پسوریازیس دارد، این بیماری را بگیرید. همچنین اگر شما فردی را که پسوریازیس دارد لمس کنید یا با کسی که پسوریازیس دارد رابطه جنسی داشته باشید، امکان انتقال این بیماری وجود ندارد.

در حالی که ما می‌دانیم پسوریازیس مسری نیست، اما هنوز علل بیماری کاملا مشخص نشده است. به نظر می‌رسد ژن‌های یک فرد، سیستم ایمنی بدن و محیط در ابتلا به این بیماری دخیل هستند.

 

ژن‌ها

می‌دانیم که پسوریازیس به صورت ارثی در خانواده‌ها دیده می‌شود. اگر یک فرد با نسبت خونی نزدیک به شما پسوریازیس داشته باشد، ریسک ابتلای شما به پسوریازیس بیشتر می‌شود. البته همه کسانی که دارای یک عضو خانواده مبتلا به پسوریازیس هستند، به این بیماری مبتلا نمی‌شوند.

 

سیستم ایمنی بدن

در پسوریازیس، گلبول‌های سفید خون به سلول‌های پوستی حمله می‌کنند. گلبول‌های سفید خون که به نام سلول‌های  T شناخته می‌شوند، بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند. این سلول‌ها به بدن کمک می‌کنند تا از بدن ما در مقابل میکروب‌هایی مانند باکتری‌ها و ویروس‌ها حفاظت کنند. هنگامی که پسوریازیس دارید سلول‌های T به اشتباه شروع به حمله به سلول‌های پوست شما می‌کنند.

 

محیط زندگی

به نظر می‌رسد اگر ژن‌های پسوریازیس را داشته باشید، باید عواملی این ژن‌ها را تحریک کنند تا بتوانند پسوریازیس را ایجاد کنند. بسیاری از چیزهایی که هر روز با آنها سر و کار داریم می‌توانند این کار را انجام دهند، از جمله:

  • استرس
  • آسیب‌های پوستی
  • عفونت
  • برخی از داروها، از جمله لیتیوم، پردنیزون و داروهای پیشگیری از مالاریا
  • آب و هوا (به خصوص آب و هوای بسیار سرد)
  • سیگار کشیدن
  • افراط در مصرف الکل

این عوامل برای افراد مختلف، متفاوت است. مثلا، دوره‌های استرس شدید ممکن است باعث بروز پسوریازیس در بدن شما شود، اما آب و هوای سرد نه.

با متخصص پوست در تماس باشید

اگر شما پسوریازیس داشته باشید، بسیار مهم است که بدانید چه چیزهایی باعث تحریک آن می‌شود. اجتناب از محرک‌ها می‌تواند باعث کاهش عود پسوریازیس شود. اگر در این زمینه نیازمند مشاوره هستید، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید