کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چگونه می‌توان در صورت عدم موفقیت در درمان، از شر شپش سر خلاص شد؟

در صورتی که اخیراً از شامپو یا کرم ضدشپش استفاده کرده‌اید، ممکن است نتیجه موثری را مشاهده نکرده باشید. این اتفاق در بسیاری از موارد رخ داده و باعث نگرانی والدین می‌شود.
چرا درمان‌های شپش سر مؤثر نیستند؟
سال‌هاست که والدین، شامپوها و کرم‌هایی که نیازی به نسخه پزشک ندارند را خریداری می‌کنند. از آنجا که مواد تشکیل‌دهنده این شامپوها در تمام این سال‌ها تغییری نکرده، نسل‌های جدید شپش سر در برابر آن‌ها مقاوم شده‌اند. وقتی شپش در مقابل محصولی (شامپو یا کرم) ایمن و مقاوم شد، آن محصول دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.درمان مؤثر شپش سر
اگر داروهای بدون نسخه، مؤثر واقع نشدند، توصیه می‌شود که به یک دکتر متخصص پوست مراجعه کنید. متخصص مربوطه، نسخه‌های درمانی مؤثری را برای شما تجویز خواهد کرد.
سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، ایمنی درمان‌ها و داروهای نسخه‌‌ای را برای کودکان 6ماهه و بزرگ‌تر تصویب کرده است.
داروهایی که توسط متخصص تجویز می‌شوند، به این دلیل مؤثر هستند که حاوی مواد فعال متفاوتی نسبت به کرم‌ها و شامپوهای بدون نسخه هستند.
اگر استفاده از درمان‌ها و داروهای نسخه‌ای شما را نگران می‌کند، باید بدانید که تمام داروهای نسخه‌ای پیش از ورود به بازار، آزمایش‌های بالینی متفاوتی را پشت سر گذاشته‌اند. قبل از اینکه سازمان غذا و دارو، هر یک از روش‌های درمانی را تأیید کند، از ایمنی و مؤثر بودن آن‌ها برای کودکان و بزرگسالان اطمینان حاصل می‌کند

استفاده بیش‌از حد از داروهای ضدشپش می‌تواند مضر باشد

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا (CDC) هشدار داده است که استفاده بیش‌از حد از داروهای ضدشپش می‌تواند مضر باشد و فقط با توصیه پزشک یا داروساز باید مصرف شوند.
محصولات طبیعی و ارگانیک به والدین احساس ایمنی کاذب می‌دهند

در صورتی که استفاده از محصولات طبیعی یا محصولاتی که می‌توانید بدون نسخه پزشک تهیه کنید، احساس امنیت بیشتری در شما ایجاد می‌کند، باید به این نکته توجه داشته باشید که طبق تحقیقات انجام‌شده، بسیاری از این محصولات می‌توانند مضر باشند.

پژوهشگران ضمن انجام مطالعه روی محصولات ضدشپش که برخی بدون نسخه نیز قابل‌خرید هستند، دریافتند که بعضی از این محصولات، حاوی موارد زیر هستند:

  • استون (اغلب در پاک‌کننده‌های لاک ناخن وجود دارد)
  • سفید کننده
  • نوشیدنی‌های الکلی
  • نوعی اسپری که اغلب برای روغن‌کاری فلزات استفاده می‌شود.

کارآیی هیچ‌یک از موارد بالا در از بین‌بردن شپش‌های سر ثابت نشده است؛ محققان آکادمی طب اطفال آمریکا می‌گویند که این مواد برای افراد خطرناک هستند.

استفاده از محصولات گیاهی نیز می‌تواند خطرناک باشد. اگرچه این محصولات از گیاهان تهیه می‌شوند، اما طبق نتایج پژوهش‌ها، برخی از مواد شیمیایی که گیاهان برای محافظت از خود در برابر حشرات و سایر آفات تولید می‌کنند، می‌تواند برای انسان سمی باشد. در حال حاضر اطلاعی نداریم که کدام یک از این مواد شیمیایی، سمی هستند؛ زیرا سازمان غذا و دارو در خصوص محصولات گیاهی قانون خاصی ندارد.

درمان‌های خانگی نیز گاهی می‌توانند مشکل‌ساز شوند. شاید شنیده باشید که برخی افراد ادعا می‌کنند که وازلین، سس مایونز، کره، مارگارین یا روغن زیتون می‌توانند شپش را بین ببرند. هیچ یک از مواردی که نام برده شد، موثر نبوده‌اند. اتفاقی که ممکن است رخ دهد این است که این روش‌های درمانی، فعالیت شپش‌ها را برای مدتی کاهش می‌دهد و این باعث می‌شود که مردم چنین تصور کنند که شپش از بین رفته است.

 

متخصص پوست می‌تواند کودک شما را با روشی ایمن و مؤثر درمان کند

به همین دلایلی که ذکر شد، CDC توصیه می‌کند که برای درمان شپش سر به متخصص پوست مراجعه کنید.

مراجعه به متخصص پوست، مفید خواهد بود زیرا این پزشکان در تشخیص و درمان بیماری‌هایی که روی پوست و مو تأثیر می‌گذارند، تخصص دارند. این متخصصان با تشخیص دقیق خود به شما کمک می‌کنند تا از شر شپش‌ها خلاص شوید.

گاهی اوقات، کودک اصلا شپشی ندارد. شپش، موجودی بسیار کوچک است؛ بنابراین دیدن آن کار سختی است. ممکن است والدین و حتی متخصصان پزشکی، بیماری دیگری را با شپش سر اشتباه بگیرند. آلرژی یا تحریک پوستی نیز می‌تواند باعث بروز خارش، قرمزی و پوسته‌پوسته‌شدن پوست سر فرزند شما شود.

اگر کودک شما شپش داشته باشد، متخصص پوست می‌تواند این موضوع را تشخیص دهد. همچنین وی می‌تواند درمانی مؤثر را برای کودک شما توصیه کند.

گاهی اوقات، می‌توان تنها با شانه‌زدن موهای کودک، شپش‌ها و تخم‌های آن‌ها را از بین برد. مطالعات نشان می‌دهند که شانه‌زدن موها باعث آسیب‌رسیدن به شپش‌ها شده و پس از شانه‌زدن، به ندرت زنده می‌مانند.

مراجعه به متخصص پوست ، به شما این احساس را می‌دهد که کودک‌تان توسط فردی مطمئن درمان می‌شود و همین امر به کاهش اضطراب و نگرانی شما کمک می‌کند.

مراجعه به پزشک متخصص

با مراجعه به متخصص پوست، درباره نحوه صحیح شانه‌زدن و نکات دیگری که برای از بین‌بردن شپش‌ها وجود دارد اطلاعات بیشتری می‌توانید کسب کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید