کلوئید (Keloid) یا فزون گوشت چیست؟

کلوئید یا گوشت اضافی، به ایجاد توده برجسته در محل زخم گفته می‌شود. این حالت به علت تولید کنترل‌نشده کلاژن در روند بهبود زخم ایجاد می‌شود. اندازه کلوئید معمولا بزرگتر از زخم اولیه است.

هر کسی که زخمی می‌شود لزوما دچار کلوئید نمی‌شود. اگر پوست شما مستعد کلوئید است، هر چیزی که باعث ایجاد زخم شود ممکن است منجر به کلوئید شود. این شامل بریدگی، سوختگی یا آکنه شدید است. بعضی  افراد پس از سوراخ کردن گوش و یا خالکوبی، در پوست خود کلوئید مشاهده می‌کنند. همچنین کلوئید می‌تواند به صورت آبله‌مرغان شفاف تشکیل شود. گاهی اوقات، زخم جراحی به کلوئید تبدیل می‌شود.

ظهور کلوئید‌ معمولا زمان‌بر است. پس از آسیب پوست، ممکن است ماه‌ها سپری شود تا کلوئید ظهور کند. همچنین کلوئید می‌تواند با سرعت بیشتری هم تشکیل شود.

وقتی که کلوئید روی پوست تشکیل شد، شروع به رشد می‌کند که ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

در موارد بسیار نادر، ممکن است پوست بدون اینکه آسیبی ببیند کلوئید تشکیل شود. به این‌ها «کلوئید خودجوش» می‌گویند.

آیا کلوئید‌ها می‌توانند به سرطان تبدیل شوند؟

کلوئید‌ها نشانه تبدیل عارضه پوستی به سرطان نیستند.

اندازه و شکل کلوئید‌ها متغیر است. اگر در نرمه‌ی‌ گوش ایجاد شود، به احتمال زیاد یک توده گرد و جامد خواهید دید. هنگامی که کلوئید روی شانه و یا قفسه سینه ایجاد می‌شود، جای زخم برجسته تمایل دارد در سطح پوست گسترش یابد. اغلب، به نظر می‌رسد مایعی روی پوست ریخته و سپس سفت شده است.

هر چه این زخم‌های برجسته رشد می‌کنند، ممکن است احساس درد یا خارش کنند. یک کلوئید که ناحیه مفصل یا بخش بزرگی از پوست را می‌پوشاند، می‌تواند توانایی فرد در حرکت آن قسمت از بدن را بکاهد.

درمان این زخم‌ها می‌تواند به کاهش علائمی مانند درد و خارش کمک کند. اگر جای زخم منجر به حرکت دشوار بخشی از بدن شود، درمان می‌تواند به فرد کمک کند تا بخشی از حرکات خود را بازیابد.

درمان کلوئید ممکن است کمی پیچیده باشد. برای کاهش احتمال تشکیل کلوئید دیگر پس از درمان، ممکن است بیش از یک نوع درمان لازم باشد.

یک نوع روش درمانی برای درمان همه نوع کلوئید مناسب نیست. متخصصان پوست برای ارائه بهترین نتایج برای بیماران خود، درمان را بر اساس سن بیمار، نوع کلوئید و عوامل دیگر انتخاب می‌کنند. به عنوان مثال، کسی که روی لاله‌گوش خود کلوئید دارد ممکن است نتیجه بهتری در صورت برداشتن جای زخم به صورت لایه‌لایه (به اصطلاح تراشیدن) بگیرد تا اینکه با جراحی برداشته شود.

کلوئید‌ها: علائم و نشانه‌ها

اگر روی پوست شما کلوئید تشکیل شود، احتمالا متوجه یک یا چند مورد از علائم و نشانه‌های زیر خواهید شد. کلوئید‌ها تمایل دارند:

• به آرامی ظاهر شوند. دیدن اولین علائم کلوئید ممکن است ۳ تا ۱۲ ماه طول بکشد. اغلب در طی یک سال از هر آنچه باعث زخم شدن پوست می‌شود، به وجود می‌آیند.
  • به صورت زخم برجسته صورتی، قرمز یا بنفش رنگ ظاهر ‌شوند. اگر کلوئید روی نرمه‌ی گوش ظاهر شود، به احتمال زیاد گرد یا بیضی شکل است. کلوئید‌های روی قفسه سینه، پاها و بازو‌ها احتمالا به شکل یک زخم برجسته با سطح صاف هستند.
  • به آرامی رشد کنند. وقتی کلوئیدی را مشاهده کنید می‌بینید که به آرامی رشد می‌کند. اغلب هفته‌‌ها یا ماه‌ها طول می‌کشد تا گسترش یابد. حتی بعضی مواقع یک کلوئید می‌تواند سال‌ها رشد کند. همچنین یک کلوئید می‌تواند به سرعت رشد کند. اندازه بعضی‌ها در عرض چند ماه سه برابر می‌شود.

کلوئید روی نرمه گوش

پس از سوراخ کردن گوش برای گوشواره، این اسکار تدریجاً بر روی گوش ممکن است شکل بگیرد.

• یا نرم و خمیری هستند و یا سخت و لاستیکی. هنگامی که جای زخم را لمس کنید، متوجه متفاوت بودن بافت کلوئید با پوست اطرافش خواهید شد. در لاله‌گوش، به احتمال زیاد احساس سفتی می‌کنید.
  • درد، خارش و حساسیت ایجاد کنند. در حالی که کلوئیدی رشد می‌کند ممکن است باعث ایجاد خارش، درد و یا هر دو شود. کلوئید‌های موجود روی قفسه‌سینه اغلب حساس هستند. به محض توقف رشد کلوئید، معمولا علائم آن نیز متوقف می‌شوند.
  • ثابت باشند. بیشتر کلوئید‌ها سفت هستند و حرکت نمی‌کنند. روی گردن، شکم و گوش ممکن است کلوئید توسط ساقه آویزان شده باشد بنابراین هنگام لمس آن کمی حرکت خواهد کرد.
  • با گذشت زمان رنگ تیره‌تری پیدا می‌کنند. به محض اینکه کلوئید رشد خود را متوقف کرد رنگ آن نسبت به رنگ پوست فرد تیره‌تر می‌شود. اطراف زخم معمولا تیره‌تر از وسط آن است.

کلوئید‌ها در کجا ظاهر می‌شوند؟

این زخم‌ها از سر تا پا می‌تواندد ظاهر شوند. با این وجود کلوئید‌ها به احتمال زیاد در نواحی خاصی از بدن ایجاد می‌شوند:

• گوش‌ها
  • گردن
  • شانه‌ها
  • قفسه‌سینه
  • پشت بدن

به ندرت پیش می‌آید که کلوئید روی پلک، اندام‌های تناسلی، کف دست و پا ایجاد شود.

اندازه کلوئید‌ها

اندازه این زخم‌های برجسته می‌تواند کمتر از سه سانتی‌متر، و گاه بزرگ‌تر از یک توپ فوتبال باشد. بزرگ‌ترین کلوئید‌ها روی شانه‌ها و پشت بدن تشکیل می‌شوند.

آسیب عاطفی

کلوئید‌ها می‌توانند بر روی عزت نفس فرد تاثیر بگذارند. این اسکار‌ها جلب توجه می‌کنند. کلوئید‌های بزرگ می‌توانند میزان حرکت فرد در آن بخش از بدن را محدود کنند. اکثر افرادی که به دنبال درمان کلوئید هستند به همین علت می‌خواهند درمان شوند، چون از شکل ظاهری آن بیزارند.

در بخش بعدی این مطلب، به علل این عارضه و معرفی روش های درمان آن خواهیم پرداخت.

برای رفع کلوئید، توصیه می کنیم به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشکان متخصص پوست و مو دارای مجوز فعالیت از نظام پزشکی، دانش این کار را به صورت آکادمیک کسب کرده‌اند و تجربه انجام انواع پروسه‌های درمانی و زیبایی را دارند.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.