گزش و نیش حشرات؛ چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟

چه زمانی باید به متخصص پوست مراجعه کرد؟

نیش حشرات در اغلب موارد بی‌خطر است اما برخی از حشرات می‌توانند بسیار خطرناک باشند. نیش حشرات برای همه افراد، عوارض یکسانی ایجاد نمی‌کند و در برخی افراد ممکن است موجب واکنش‌های شدیدتری شود. در صورتی که حشره، ناقل بیماری باشد و یا شخص به ترشحات سمی حشرات حساسیت داشته باشد، خطر آن دوچندان خواهد شد.

گزیدگی توسط حشرات زیر شایع است:

• پشه‌ها
  • کک‌ها
  • ساس‌ها
  • مگس‌های نیش‌دار
  • هیره‌ها (مایت‌ها)
  • زنبورهای بی‌عسل و زنبورهای سرخ
  • عنکبوت‌ها
  • کنه‌ها
  • مورچه‌های‌ آتشین

نیش و گزش بیشتر حشرات را می‌توان با خیال راحت با داروهای موضعی از قبیل پماد هیدروکورتیزون و قرص آنتی‌هیستامین (به منظور کاهش خارش) در خانه درمان کرد. با این حال باید توجه داشت که گاهی اوقات، نیش و گزش حشره می‌تواند آسیب جدی به دنبال داشته باشد؛ خصوصاً اگر چند حشره به صورت همزمان شما را نیش زده و یا گزیده باشند.

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر پس از گزش و نیش حشرات، سریعاً به نزدیک‌ترین مرکز درمانی مراجعه کنید:

• مشکل در تنفس
  • احساس خفگی
  • تورم لب‌ها، زبان یا صورت
  • درد قفسه سینه
  • ضربان قلب سریع که بیش از چند دقیقه به طول بیانجامد

اگرچه بیشتر نیش و گزش‌ها به بیماری شدید و کشنده نمی‌شوند، اما توجه به علائم و جدی‌گرفتن آن‌ها ضروری است. اگر دائماً احساس خستگی می‌کنید، دچار سردرد، تب و بدن‌درد هستید و یا بعد از گزش یک حشره، بثورات پوستی ظاهر شده‌اند، فوراً به متخصص پوست مراجعه کنید. در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.