کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

۱۱ روش برای کاهش پیری زودرس پوست

بسیاری از عوامل، باعث پیر شدن پوست ما می‌شوند. در مورد بعضی‌ها کاری از دست ما ساخته نیست، اما می‌توانیم برخی از عوامل را تغییر دهیم.

چیزی که نمی‌توانیم تغییر دهیم، روند طبیعی پیری است. این واقعیت نقش کلیدی در این میان بازی می‌کند. با گذشت زمان، همه ما خطوط قابل مشاهده‌ای در صورت خود پیدا می‌کنیم. طبیعی است که صورت ما کمی از شادابی جوانی خود را از دست بدهد. ما متوجه نازک و خشک شدن پوست خود می‌شویم. ژن‌های ما تا حد زیادی زمان وقوع این تغییرات را کنترل می‌کنند. در اصطلاح پزشکی این نوع پیری «پیری ذاتی» نام دارد.

نوع دیگری از پیری که بر پوست ما اثر می‌گذارد می‌تواند ما را تحت تاثیر قرار دهد. محیط و نوع سبک زندگی ما نیز می‌تواند باعث پیری زودرس پوستمان شود. اصطلاح پزشکی این نوع پیری «پیری غیر‌ذاتی» نام دارد. با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه، می‌توانیم تاثیراتی را که این نوع پیری بر روی پوست ما ایجاد می‌کند، کاهش دهیم.

 

یازده روش برای کاهش پیری زودرس پوست

آفتاب در پیری زودرس پوست ما نقش اساسی دارد. همچنین برخی از کار‌هایی که انجام می‌دهیم می‌توانند پوست ما را سریع‌تر از روند طبیعی، دچار پیری کنند. متخصصان پوست برای کمک به بیماران خود در جلوگیری از پیری زودرس پوست، نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  • در هر حال از پوست خود در مقابل آفتاب حفاظت کنید.

چه در ساحل باشید، چه در مأموریت کاری‌، محافظت از آفتاب ضروری است. برای محافظت از پوست خود می‌توانید به دنبال سایه باشید یا از لباس‌های محافظ در برابر آفتاب، مانند پیراهن سبک و آستین بلند، شلوار، کلاه لبه باز، عینک‌های محافظ در برابر اشعه ماورا بنفش، و کرم‌های ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF 30 و یا بالاتر، و ضد‌آب استفاده کنید. هر روز باید از کرم‌های ضد‌آفتاب برای تمام مناطقی از بدن که با لباس پوشیده نشده است، استفاده کنید. برای محافظت بیشتر، به دنبال لباس‌هایی با برچسب فاکتور محافظت از اشعه فرابنفش (UPF) باشید.

  • از برنزه کننده‌ها به جای برنزه شدن استفاده کنید.

هر بار که برنزه می‌شوید، پوست شما با سرعت بیشتری پیر می‌شود. این امر در مورد برنزه شدن در مقابل آفتاب، سولاریوم و یا سایر تجهیزات برای برنزه‌شدن صدق می‌کند. همه این‌ها اشعه‌های مضر فرابنفش منتشر می‌کنند که سرعت پیری پوست‌تان را تسریع می‌کند.

  • اگر سیگار می‌کشید، آن را متوقف کنید.

سیگار کشیدن بسیار سریع روند پیری پوست را سرعت می‌بخشد. این باعث ایجاد چین و چروک می‌شود و چهره فرد را خسته و رنگ پریده می‌کند.

  • از حالات تکراری صورت خودداری کنید.

هنگامی که حالت چهره خاصی ایجاد می‌کنید، عضلات زیر پوست را منقبض می‌کنید. اگر به طور مکرر همان عضلات را منقبض کنید، این خطوط دائمی می‌شوند. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به کاهش خطوط ناشی از این حالات کمک کند.

  • رژیم غذایی سالم و متعادل داشته باشید.

یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه ممکن است از آسیب‌هایی که منجر به پیری زودرس پوست می‌شوند، جلوگیری کند. همچنین یافته‌های مطالعات تحقیقاتی حاکی از آن است که رژیم غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده می‌تواند پیری را تسریع کنند.

  • الکل مصرف نکنید.

الکل اثرات ناهنجاری بر پوست دارد. پوست را کم آب می‌کند و به پوست آسیب می‌رساند که موجب می‌شود پیر‌تر به نظر بیاییم.

  • بیشتر روز‌های هفته ورزش کنید.

یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که ورزش متوسط می‌تواند گردش خون را بهبود بخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این، به نوبه خود ممکن است ظاهر جوان‌تری به پوست بدهد.

  • پوست خود را با ملایمت تمیز کنید.

اسکراب کردن پوست ممکن است پوست‌تان را تحریک کند که این کار نیز پوست را پیر می‌کند. شست و شوی ملایم پوست، آن را از آلودگی‌ها و آرایش تمیز می‌کند و پوست را تحریک نمی‌کند.

  • صورت خود را دو بار در روز و پس از تعریق شدید بشویید.

عرق کردن به خصوص هنگام پوشیدن کلاه معمولی یا حتی کلاه ایمنی باعث تحریک پوست می‌شود، بنابراین می‌خواهید که در اسرع وقت پوستتان را بشویید.

  • هر روز از مرطوب‌کننده صورت استفاده کنید.

مرطوب‌کننده آب را در پوستمان حفظ می‌کند و ظاهر جوان‌تری به آن می‌بخشد.

  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست که سوزش ایجاد می‌کنند را متوقف کنید.

هنگامی که پوست شما احساس سوزش و یا گزش می‌کند، به این معنی است که پوستتان تحریک شده است. تحریک پوست می‌تواند آن را پیر‌تر نشان دهد.

نکته: برخی از محصولات ضد پیری که توسط متخصص پوست تجویز می‌شوند ممکن است سوزش یا گزش ایجاد کنند که این مشکلی ایجاد نمی‌کند. البته بهتر است پزشک خود را در جریان این مسئله قرار دهید.

 

هرگز دیر نیست

حتی افرادی که از قبل علائم پیری زودرس را دارند، می‌توانند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی خود بهره‌مند شوند. با محافظت از پوست در مقابل آفتاب، به پوست خود این اجازه را می‌دهید تا برخی از آسیب‌های وارده را ترمیم کند. سیگاری‌هایی که سیگار را ترک می‌کنند اغلب متوجه سالم‌تر شدن پوست خود می‌شوند.

مراجعه به پزشک متخصص

اگر علائم پیری پوست شما را آزار می‌دهد، می‌توانید به دکتر متخصص پوست مراجعه کنید. درمان‌های جدید و روش‌های کم‌تهاجمی برای صاف کردن چین و چروک‌ها، سفت شدن پوست و بهبود رنگ پوست باعث می‌شود بسیاری از افراد پوست جوان‌تری داشته باشند.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید