۱۱ تغییر در ناخن‌ها که باید توسط پزشک متخصص معاینه شود

آیا اخیراً متوجه بروز تغییراتی در ناخن‌های خود شده‌اید؟ هر گونه تغییر در رنگ، بافت و شکل ناخن ممکن است بی‌خطر باشد، اما در عین حال می‌تواند نشانه یک بیماری نیز باشد. اگر در ناخن‌های دست یا پا متوجه هر یک از این تغییرات شده‌اید برای اطمینان از سلامتی خود باید توسط دکتر متخصص پوست و مو مورد معاینه قرار گیرید.

جدا شدن ناخن از بستر

نام علمی: اونیکولیز (Onycholysis)

اگر ناخن شروع به بالا آمدن کند و به طور کامل به بستر ناخن متصل نباشد معمولا رنگ آن به سفیدی متمایل می‌شود. این عارضه ممکن است به یکی از علل زیر رخ دهد:

• عفونت قارچی
  • پسوریازیس
  • آسیب ناشی از مانیکور
  • آسیب ناشی از تمیز کردن زیر ناخن با اشیاء نوک‌تیز

ممکن است برای رفع عفونت نیازمند روش درمانی باشید. توصیه‌های پزشک می‌تواند راهکارهایی برای کمک به روییدن طبیعی ناخن به همراه داشته باشد.

رگه‌های تیره

نام علمی: ملانوم اکرال لنتيجينوس (Acral lentiginous melanoma)

اگر در ناخن‌های انگشتان دست یا پا رگه‌های تیره‌رنگ جدیدی به‌وجود آمده است، برای بررسی احتمال وجود سرطان پوست باید به پزشک متخصص مراجعه کنید. این رگه‌های تیره می‌توانند نشانه‌ای از ملانوما، یکی از جدی‌ترین انواع سرطان باشند.

البته هر رگه تیره‌ای لزوماً نشانه سرطان پوست نیست؛ ولی با این وجود بهتر است برای اطمینان مورد معاینه قرار گیرد. در صورت تشخیص به‌موقع، درمان آن ممکن است به سادگی انجام گیرد. اما این عارضه هرچه بیشتر اجازه رشد بیابد، درمان آن دشوارتر می‌شود.

تغییر رنگ سیاه مایل به سبز

نام علمی: پارونیشیا (Paronychia)

وقتی عامل عفونت ناخن باکتری باشد ناخن به رنگ سیاه متمایل به سبز درمی‌آید. این عارضه در صورت عدم درمان تشدید می‌شود.

ورم و قرمزی اطراف ناخن

نام علمی: پارونیشیا (Paronychia)

پارونیشیا یا ورم و قرمزی اطراف ناخن در اثر وجود عفونت شکل می‌گیرد. در صورت تشخیص در مراحل اولیه، درمان آن با خارج کردن عفونت و تجویز آنتی‌بیوتیک‌ها امکان‌پذیر است. اگر در محل ورم، زخم باز شکل گیرد می‌بایست روش‌های درمانی پیشرفته‌تر برای رفع آن انجام شود.

شیارها (یا فواصل) عمیق

نام علمی: Beau lines

خطوطی که در عرض ناخن به‌وجود می‌آیند پدیده‌ای شایع و معمولا بی‌خطر برای ناخن هستند. اگر شیارهای عمیق روی ناخن‌های دست یا پای خود می‌بینید به این معنی است که عاملی باعث توقف یا کند شدن رشد ناخن در یک بازه زمانی شده است.

تب، برخی صدمات جسمانی، شیمی‌درمانی، و یا استرس شدید می‌تواند باعث کندی یا توقف رشد ناخن‌ها شود. اگر نمی‌توانید دلیل این عارضه را بیابید بهتر است به دکتر متخصص مراجعه کنید. با رفع عامل به‌وجود آورنده این نوع شیارها، رشد ناخن‌ها به حالت طبیعی باز‌ خواهد گشت.

سوراخ سوراخ شدن ریز سطح ناخن

نام علمی: Pitting

وجود سوراخ‌های ریز روی ناخن می‌تواند نشانه یک بیماری فراگیر در بدن بیمار باشد. این عارضه عموماً نشانه یکی از بیماری‌های زیر است:

• پسوریازیس
  • درماتیت اتوپیک (Atopic dermatitis)
  • آلوپسیا آره‌آتا (Alopecia areata)

مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص منشأ بیماری ضروری است. روش‌های درمانی ارائه‌شده می‌توانند باعث تسکین شرایط بیماری و جلوگیری از وخامت آن شوند.

ناخن‌های شاخ قوچی

نام علمی: Onychogryphosis

این عارضه با ضخیم شدن و رشد بیش از حد طبیعی ناخن اتفاق می‌افتد. برخی به دلیل سابقه خانوادگی مبتلا به این وضعیت باشند. ناخن شاخ قوچی در اثر ابتلا به بیماری‌هایی از قبیل پسوریازیس، ایکتیوز یا بیماری‌های گردش خون ممکن است رخ دهد. کوتاه کردن و درمان این نوع ناخن‌ها نیازمند راهنمایی پزشک است.

زرد شدن ناخن‌ها

نام علمی: Yellow nail syndrome

مصرف دخانیات و استفاده از پولیش ناخن قرمز بدون زیرسازی می‌توانند باعث زردی ناخن‌ها شوند. اگر ناخن‌های شما زرد و ضخیم شده‌اند و رشدشان متوقف شده است ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری در بدن شما باشد. بیماری‌های ریوی و آرتریت روماتوئید از جمله بیماری‌هایی هستند که می‌تواند باعث زرد شدن ناخن‌ها شود. همچنین ممکن است دلیل آن وجود یک عفونت جدی در ناخن باشد که باید مورد درمان قرار گیرد.

ناخن‌های چماقی

نام علمی: Clubbing

چماقی شدن (یا کروی شدن) ناخن ممکن است در طی مدت طولانی اتفاق افتد، به نحوی که بسیاری افراد از وجود آن در ناخن‌هایشان ممکن است بی‌خبر باشند. با افزایش انحنای ناخن، نوک انگشتان متورم شده و ناخن‌ها حالت اسفنجی به خود بگیرند.

در صورت مشاهده این نوع علائم باید به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید. ممکن است این عارضه به دلیل عوامل وراثتی شکل گیرد و یا دلیلی بر وجود یک بیماری در این نواحی از بدن باشد:

• ریه‌ها
  • قلب
  • کبد
  • شکم یا روده
ناخن قاشقی شکل و نازک

نام علمی: Koilonychia

اگر ناخن انگشتان‌تان نازک شده و در وسط سطح ناخن به شکل فرورفتگی قاشق مانند درآمده است، احتمالا بدن‌تان به اندازه کافی آهن دریافت نمی‌کند. کمبود آهن ممکن است به علل مختلفی روی دهد، از جمله:

• رژیم غذایی نادرست
  • مشکلات روده
  • حساسیت به گلوتن
  • بیماری سلیاک
  • زندگی در ارتفاعات بالا

معاینه توسط دکتر متخصص می‌تواند ریشه این عارضه را رفع کند.

تغییر رنگ

وجود برخی بیماری‌ها منجر به تغییر رنگ ناخن‌ها می‌شود که برخی از آنها در جدول زیر آمده است:

رنگ ناخن
مشکل یا بیماری به‌وجود آورنده
ناخن‌های آبی عدم وجود اکسیژن کافی در خون
ناخن‌های سفید دیابت، بیماری‌های کبدی
ناخن‌های رنگ‌پریده کم‌خونی
ناخن‌های نیمه سفید، نیمه صورتی بیماری کلیه
ناخن‌های زرد بیماری ریوی، عفونت در ناخن
نیم‌دایره تحتانی قرمز تیره سل پوستی، بیماری‌های قلبی، آلوپسیا آره‌آتا، آرتروز، درماتومیوزیت
نیم‌دایره تحتانی آبی مسمویت

البته در نظر داشته باشید دیدن تغییر رنگ در ناخن یا نیم‌دایره تحتانی آن لزوماً به معنای بیماری نیست. با این وجود معاینه توسط دکتر متخصص پوست و مو در چنین مواردی توصیه می‌شود. نتیجه این معاینه می‌تواند به رفع منشأ بیماری کمک کند.

مراجعه به پزشک

چنانچه هر یک از علائم فوق را در ناخن‌های خود مشاهده کرده‌اید، توصیه می‌کنیم برای معاینه و تجویز روش‌های درمانی مؤثر، به پزشک متخصص مراجعه کنید. در ارومیه، کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی در این زمینه پذیرای شماست.