کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آموزش روش‌های صحیح بهداشت مو به کودکان

برخلاف تصور عمومی، برخی از روش‌های معمول بهداشت مو در واقع می‌تواند برای موها مضر باشد. عاداتی از قبیل مالش شامپو به موها به جای پوست سر، و شانه کردن موهای خیس باعث آسیب‌دیدگی موی سر می‌شود.

یاد دادن روش شامپو زدن به کودکان

روش صحیح نگهداری مو با آموختن روش درست شامپو زدن آغاز می‌شود. وقتی کودک شما آماده شامپو زدن به موهایش است، این موارد را به او بیاموزید:

  1. مو و پوست سر را با آب گرم خیس کنید. شامپو زدن به مو و پوست خیس، شستشوی بهتری به همراه خواهد داشت.
  2. به اندازه یک سکه شامپو در کف دست کودک بریزید.
  3. از کودک بخواهید شامپو را به آرامی به پوست سر ماساژ دهد. شامپو زدن باید برای شستشوی پوست سر باشد، نه تمام طول موها. اگر تنها موها را شامپو بزنید، نتیجه کار موهایی شل و زبر خواهد بود. مالیدن شامپو به موها باعث شکسته شدن موها و به هم خوردن ظاهر موی سر می‌شود.
  4. موها را تا جایی که کف شامپو تمام شود با آب گرم آبکشی کنید. آبکشی کامل برای شستن کامل شامپو و آلودگی‌های سر ضروری است.
  5. پس از استحمام موها را با یک حوله بپوشانید. به کودک کمک کنید موهای خیسش را با یک حوله بپوشاند. این کار باعث جذب آب موها می‌شود. مالیدن موهای خیس با حوله می‌تواند به موها آسیب بزند و آنها را بشکند.
  6. موهای مرطوب را به آرامی شانه کنید. بهتر است از شانه‌هایی استفاده کنید که دندانه‌های آن فاصله زیادی دارند. شانه را به تندی و یا از میان موها نکشید زیرا این کار باعث کنده شدن موها و شکستن‌شان می‌شود.

متخصصان استفاده از نرم‌کننده را برای کودکان با موهای مجعد و خشک توصیه می‌کنند.

دیگر عادات صحیح بهداشت مو

بسیاری از کارهایی که ما برای حالت دادن به موهایمان انجام می‌دهیم در واقع به موها آسیب می‌زنند. اثرات سوء این کارها در طی سالها می‌تواند منجر به موهایی ناسالم و نامطبوع شوند.

صدمات وارد شده به موها قابل ترمیم نیست!

یکی از تصورات غلط رایج درباره مو این است که بسیاری به اشتباه، موها را بافت زنده فرض می‌کنند؛ در حالی که موها زنده نیستند یعنی اگر آسیب ببینند، قابلیت ترمیم و التیام یافتن ندارند.

برای کمک به کودکان در آموزش عادات صحیح نگهداری از مو، این نکات را مد نظر داشته باشید:

  • موهای بافته‌شده و دم‌اسبی باید حتی‌الامکان شل باشند و از کش سر دارای پوشش باید استفاده شود.
  • ترجیحاً حالت موهایی را انتخاب کنید که نیاز به استعمال مواد شیمیایی و گرما دادن ندارند.
  • برای گرما دادن به موها، دما را تا حد امکان پایین نگه دارید.
  • توجه داشته باشید که مواد شیمیایی به‌کار رفته در حالت‌دهنده‌ها، رنگ مو و دیگر مواد آرایشی، معمولا به موها آسیب می‌زنند. هرچه فاصله زمانی بین استفاده از این مواد بیشتر باشد آسیب وارد به موها کمتر خواهد شد.
  • پس از بیرون آمدن از استخر اطمینان حاصل کنید که مواد شیمیایی استخر کاملا شسته شده است. برای کودکان با موهای نرمال یا چرب، شامپو زدن معمولا کافی است. برای کودکان با موی خشک لازم است آبکشی کامل انجام شود و از نرم‌کننده نیز استفاده شود.
  • بهتر است به جای برس مو، از شانه‌های با فاصله دندانه‌های زیاد استفاده کنید.
  • وقتی در فضای باز هستید، از یک کلاه با لبه‌های پهن برای مراقبت از موها و پوست سر در برابر نور آفتاب استفاده کنید.

مراجعه به پزشک

این دستورالعمل‌های ساده برای اکثر کودکان مناسب است. اگر در مورد پوست یا موی سر فرزندتان سؤالی دارید، توصیه می‌کنیم با یک پزشک متخصص تماس بگیرید.

در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی مشکلات پوست و موی فرزند شماست. برای رزرو وقت ویزیت می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید