کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا این آکنه‌های مقاوم واقعاً آکنه هستند؟

اگر آکنه دارید که از بین نمی‌رود، ممکن است بخواهید از نزدیک پوست خود را بررسی کنید. ممکن است اصلا آکنه نداشته باشید. سایر بیماری‌های پوستی می‌توانند بسیار شبیه آکنه باشند.

همچنین، آکنه مقاوم می‌تواند نشانه اتفاق جدی در بدن باشد. برای داشتن پوستی صاف‌تر، ابتدا باید این وضعیت جدی را کنترل کرد.

تصاویر به همراه توضیحاتی مربوط به چنین بیماری‌های پوستی را در زیر مشاهده خواهید کرد. اگر آکنه شما شبیه هر یک از این تصاویر است، مراجعه به یک متخصص پوست می‌تواند به تشخیص و درمان صحیح کمک کند.

شش بیماری پوستی که ممکن است شبیه آکنه باشد

سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

سرنخ‌هایی به غیر از آکنه: خانم‌های مبتلا به PCOS، اغلب دچار آکنه می‌شوند. آن‌ها معمولاً علائمی به غیر از مشکل هورمونی دارند مانند ریزش مو در سر، رشد محسوس موهای صورت یا ناحیه‌ای از پوست که شروع به تیره شدن و گاهی ضخیم شدن می‌کند. PCOS همچنین می‌تواند باعث چرخه قاعدگی نامنظم، اختلال خواب، دیابت، بیماری قلبی و سایر مشکلات سلامتی شود.

قابل درمان: بله. خانم‌هایی که مشکوک به PCOS هستند باید سریعاً به متخصص پوست یا پزشک مراقبت‌های اولیه مراجعه کنند.

اگر مبتلا به PCOS هستید، باید تحت مراقبت‌های پزشکی برای درمان کیست‌های تخمدان نیز باشید. برای درمان بیماری‌هایی مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی نیز ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنید.

یک متخصص پوست می‌تواند آکنه، ریزش مو و رشد قابل توجه مو را درمان کند. پوست تیره معمولاً با درمان بیماری ایجاد‌کننده‌ی آن، از بین می رود. نام پزشکی این پدیده «آکانتوز نیگریکانس» است.

 

آکنه روزاسه (Rosacea)

اطلاعاتی که نشان می‌دهد شما با آکنه مواجه نیستید: جوش‌های آکنه‌مانند معمولاً در محل قرمزی‌های پوست ایجاد می‌شوند. ممکن است قرمزی صورت موقت و یا دائمی باشد. پوست صورت بسیار حساس شده و ممکن است احساس گزیش و یا سوزش کند. همچنین چشم‌ها نیز احساس شن‌ریزه در خود می‌کنند.

قابل درمان:  بله، درمان می‌تواند جوش‌های آکنه‌مانند را رفع کرده و به پوست برای داشتن حس بهتر کمک کند. روزاسه قابل درمان نیست، بنابراین ممکن است به درمان مداوم نیاز داشته باشید.

کراتوز پیلاریس یا پوست مرغی (Keratosis pilaris)

سرنخ هایی که نشان می‌دهد با آکنه مواجه نیستید: برخلاف جوش‌ها، این برجستگی‌ها، زبر هستند و معمولاً روی پوست خشک ظاهر می‌شوند. معمولاً آن‌ها را در قسمت بالایی بازوها و جلوی ران‌ها مشاهده می‌کنید. ممکن است متوجه شوید که اعضای خانواده نیز این مشکل را دارند.

قابل درمان: این برجستگی‌ها بی ضرر هستند، بنابراین نیازی به درمان آن‌ها نیست. اگر خارش، خشکی یا ظاهر آن‌ها شما را آزار دهد، درمان می‌تواند کمک کننده باشد.

هیدر‌آدنیت چرکی (Hidradenitis suppurativa)

در جاهایی مانند زیر بغل، کشاله ران، باسن و یا قسمت بالایی ران که پوست با پوست در تماس است، برجستگی‌های جوش‌مانند و یا کیست‌های آکنه‌مانند عمیق وجود دارد. همچنین خانم‌ها ممکن است این موارد را در زیر پستان خود نیز مشاهده کنند.

قابل درمان: بله، درمان مهم است زیرا می‌تواند مانع از بد‌تر شدن این بیماری شود. اگر HS  بدتر شود، جوش‌های آکنه‌مانند می‌توانند در عمق پوست رشد کرده و دردناک شوند. آن‌ها می‌توانند پاره شده و چرک آغشته به خون روی لباس ظاهر شود. این مایع اغلب بوی بدی دارد.

با بهبود این برآمدگی‌های عمیق، اسکار‌ها به وجود می‌آیند. با بروز مجدد این نوع برجستگی‌ها، پوست با تشکیل مجاری تونل‌مانند دراعماق پوست، اغلب اسفنجی به نظر می‌رسد.

 

درماتیت پریورال (Perioral dermatitis)

سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد با آکنه مواجه نیستید: فرض کنید شما دچار تاول پوستی شده‌اید که به نظر می‌رسد از جوش‌های ریز تشکیل شده است، اما فقط در اطراف دهان ایجاد می‌شود. گاهی اوقات، این تاول به جای دهان فقط در اطراف چشم‌ها (درماتیت اطراف چشم) یا بینی (درماتیت پری نازال) ایجاد می‌شود. در این حالت ممکن است پوست احساس خارش و یا سوزش کند.

قابل درمان: بله. متخصصان پوست، درمان را توصیه می‌کنند. بدون درمان ممکن است درماتیت ماه‌ها یا سال‌ها طول بکشد.

 

کلرآکنه (Chloracne)

سرنخ‌هایی که نشان می‌دهد با آکنه مواجه نیستید: کلرآکنه بسیار نادر است. در صورت پیشرفت، احتمالاً شاهد جوش‌های سرسیاه خواهید بود. این‌ جوش‌ها می‌توانند روی شقیقه‌ها، استخوان‌های گونه و سایر نقاط بدن ایجاد شوند. ممکن است جوش‌های سر‌سفید، برآمدگی‌ها یا کیست‌های زرد رنگ در صورت و جاهای دیگر مشاهده کنید. لکه‌های پوستی خاکستری رنگ، رایج هستند. برخی افراد تاول می‌زنند. بیشتر افراد مبتلا به کلرآکنه، احساس مریض بودن دارند.

علائم و نشانه‌ها معمولاً 2-4 هفته پس از تماس شما با مواد شیمیایی سمی موجود در حشره‌کش‌ها، علف‌کش‌ها یا مواد نگهدارنده چوب ایجاد می‌شود. عامل نارنجی (Agent Orange)، علت شناخته شده کلرآکنه در طول جنگ ویتنام بود.

قابل درمان: بدر صورت قطع تماس با ماده شیمیایی عامل کلرآکنه، پوست بهبود می‌یابد. بهبودی پوست معمولاً ۶ ماه تا ۳ سال طول می‌کشد.

برای درمان می‌توان از آنتی بیوتیک، ایزوترتینوئین (دارویی برای درمان آکنه شدید) یا روش‌هایی که متخصصان پوست برای درمان سایر بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند، کمک گرفت.

 

متخصصان پوست می‌توانند در داشتن پوستی شفاف‌تر به شما کمک کنند

اگر آکنه سرسخت شما شبیه هر یک از این بیماری‌هاست، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. یک متخصص پوست می‌تواند در تشخیص آکنه مقاوم و سایر بیماری‌ها به شما کمک کند. متخصص پوست می‌تواند هم برای درمان آکنه مقاوم و هم درمان هر یک از بیماری‌های اشاره شده در بالا، شیوه درمانی مناسب را انتخاب نماید.

بله، حتی آکنه‌های مقاوم نیز با موفقیت قابل درمان هستند. به لطف روش‌های نوین در درمان آکنه، همه می‌توانند به پوست شفاف دلخواه خود برسند.

مراجعه به پزشک متخصص

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید