کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا ممکن است در بزرگسالی به اگزما مبتلا شوید؟

بزرگسالان می‌توانند به همه انواع اگزماها مبتلا شوند، مثل «آتوپیک درماتیک» (Atopic dermatitis)، که بسیاری از مردم تصور می‌کنند یک بیماری مخصوص کودکان است.

وقتی آتوپیک درماتیت بعد از ۱۸ سالگی شروع می‌شود، متخصصین پوست به آن «آتوپیک درماتیت با شروع در بزرگسالی» می‌نامند. اوج بروز این نوع آتوپیک درماتیت در دهه ۵۰ سالگی است.

 

آتوپیک درماتیت و چشم‌

در بزرگسالان، آتوپیک درماتیت اغلب در پوست دور چشم توسعه پیدا می‌کند.

بعضی از بزرگسالانی که آتوپیک درماتیت دارند، از کودکی به آن مبتلا هستند. این امکان وجود دارد که آتوپیک درماتیت در کودکی از بین برود ولی بعد از چند سال دوباره ظاهر شود. وقتی آتوپیک درماتیت دوباره ایجاد می‌شود، در اغلب موارد علائم آن خفیف‌تر است.

در بعضی از کودکان، آتوپیک درماتیت هرگز از بین نمی‌رود، پس برای آن‌ها یک بیماری مادام‌العمر است و در کل طول زندگی‌شان به آن مبتلا هستند.

 

تفاوت آتوپیک درماتیت در کودکان و بزرگسالان

حتی اگر در کودکی آتوپیک درماتیت داشته باشید، نسبت به زمانی که در بزرگسالی به آتوپیک درماتیت مبتلا هستید پوست‌تان متفاوت‌تر به‌نظر می‌رسد. این درواقع یکی از قابل‌توجه‌ترین تفاوت‌ها بین آتوپیک درماتیت بزرگسالی و کودکی است.

در بزرگسالان، در ناحیه‌ای که آتوپیک درماتیت ظاهر می‌شود، پوست شدیدا خشک و پوسته‌پوسته می‌شود. اگر سال‌ها به آتوپیک‌ درماتیت مبتلا باشید، لکه‌های موجود بر روی پوست‌تان ضخیم‌تر، تیره‌تر یا روشن‌تر از دیگر نواحی پوست خواهد بود‌. سال‌ها خراشیدن این نواحی باعث این حالت می‌شود‌. این پوست ضخیم در همه زمان‌ها می‌تواند خارش ایجاد کند.

همچنین در بزرگسالان، آتوپیک درماتیت نسبت به کودکان در نواحی متنوع‌تری از بدن می‌تواند رخ دهد. وقتی بزرگسالان آتوپیک درماتیت دارند، به احتمال زیاد در یک یا چند ناحیه زیر ایجاد می‌شود:

  • پشت زانوها
  • در محل خمیدگی آرنج‌ها
  • پشت گردن
  • صورت

بزرگسالان برخلاف کودکان، اغلب در اطراف چشم آتوپیک درماتیت دارند. شما می‌توانید پوست تیره و ضخیم را در اطراف چشم‌های این افراد مثل عکسی که در این صفحه وجود دارد، مشاهده کنید. همچنین پوست اطراف چشم نیز خارش زیادی دارد.

 

شباهت آتوپیک درماتیت در بزرگسالان و کودکان

اگرچه با افزایش سن تغییراتی در محل ظهور و ویژگی‌های ظاهری آتوپیک درماتیت رخ می‌دهد، اما همچنان شباهت‌هایی بین آتوپیک درماتیت بزرگسالان و کودکان وجود دارد.

شباهت‌هایی که در این دو گروه مبتلا به آتوپیک درماتیت وجود دارد شامل موارد زیر است:

  • ظاهر شدن در هر جایی از پوست
  • بروز خارش شدید
  • مزاحمت برای خوابیدن به دلیل خارش زیاد
  • ایجاد احساس افسردگی، اضطراب
  • بروز عفونت‌های پوستی
  • افزایش ریسک ابتلا به آسم، تب یونجه و سایر آلرژی‌ها
  • کاهش کیفیت زندگی در صورت درمان نشدن

 

آتوپیک درماتیت در بیشتر کودکان و بزرگسالان در حال گسترش است

آمار نشان می‌دهد که آتوپیک درماتیت در کودکان و بزرگسالان بیشتر از قبل درحال گسترش است‌.

متخصصین پوست مطمئن نیستند که چرا این اتفاق در حال رخ دادن است. چیزی که آن‌ها کشف کرده‌اند این است که اگر آتوپیک درماتیت درمان نشود، شدیدتر خواهد شد.

 

تشخیص دقیق ضروری است

اگرچه آتوپیک درماتیت علائم و نشانه‌های مشخصی دارد، انواع دیگر اگزما باعث خارش شدید در پوست می‌شوند. این اگزماها عبارتنداز:

  • اگزمای نومولار یا سکه‌ای
  • درماتیت تماسی
  • نورودرماتیت

هر یک از این بیماری‌های پوستی نیازمند درمان متفاوتی هستند، پس مهم است که بدانید به کدام نوع اگزما مبتلا هستید.

 

درمان می‌تواند علائم را کاهش دهد

با مراجعه به متخصص پوست ماهر، به شما توصیه‌های لازم جهت درمان دقیق داده خواهد شد. متخصص پوست همچنین می‌تواند یک برنامه‌ی درمانی مناسب را برای شما تهیه کند. این کار می‌تواند عوارض ناشی از بیماری را تسکین دهد.

با متخصص پوست در تماس باشید

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید