کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

برای رفع شوره سر چه باید کرد؟

شوره سر یکی از عوارض شایع پوست سر است که در اثر آن، قطعات کوچک پوستِ خشک‌شده‌ی سر جدا شده و می‌افتند. اگر رنگ موی سرتان تیره است و یا لباس‌های تیره بپوشید، متوجه این قطعات ریز در بین موها و یا بر روی شانه‌هایتان خواهید شد. همچنین ممکن است پوست کف سر در اثر آن دچار خارش شود.

بسیاری تصور می‌کنند شوره سر به‌دلیل عدم‌رعایت بهداشت اتفاق می‌افتد، ولی در واقع اینطور نیست. اگرچه عدم‌شستشوی مناسب باعث بارزتر شدن شوره سر می‌شود، اما دانشمندان کماکان علل اصلی این عارضه را نیافته‌اند.

مؤثرترین راهکار برای کنترل و رفع شوره سر، استفاده از شامپوهای ضدشوره و درمان پوست سر است. در این زمینه رعایت نکات زیر را توصیه می‌کنیم:

  • دستورالعمل‌های ارائه شده بر روی شامپوی ضدشوره را انجام دهید. شامپوهای ضدشوره متنوعی در بازار وجود دارد که هر یک حاوی ماده مؤثر متفاوتی برای کنترل علائم شوره سر هستند. برای رسیدن به بهترین نتیجه ممکن، دستورالعمل‌های روی بسته شامپو را به دقت دنبال کنید. برای مثال برخی شامپوها نیازمند این هستند که به مدت پنج دقیقه بر روی موها و پوست سر باقی بمانند و پس از آن شسته شوند؛ برخی دیگر نباید روی پوست سر بمانند.
  • هفته‌ای دو بار شامپوی ضدشوره بزنید. اگر از یک شامپو به نتیجه نرسیدید، نوع دیگری از شامپو که مواد تشکیل‌دهنده دیگری دارد امتحان کنید.
  • در استفاده از شامپوهای ضدشوره حاوی کل‌تار (Coal tar) احتیاط کنید. این نوع شامپوها می‌توانند رنگ موهای بلوند، خاکستری و سفید را از بین ببرند. لذا اگر موی سرتان رنگ روشنی دارد، بهتر است نوع دیگری از شامپوی ضدشوره را انتخاب کنید. همچنین مصرف این نوع شامپو ممکن است پوست سر را در برابر تابش خورشید حساس‌تر کند. در صورت استفاده از این نوع شامپوها، بهتر است با گذاشتن کلاه یا قرار گرفتن در سایه، از پوست سرتان در برابر نور خورشید حفاظت کنید.

در بسیاری از موارد، شوره سر نیازی به مراقبت پزشکی ندارد. با این وجود، پوسته‌پوسته شدن و خارش پوست سر ممکن است به دلیل شوره سر نباشد و یکی از عوارض ناشی از بیماری‌هایی مانند سبورئیک درماتیت (Seborrheic dermatitis)، پسوریازیس، عفونت‌های قارچی پوست سر، و یا اگزما باشد.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

چنانچه پس از مصرف شامپوی ضدشوره، علائم این عارضه ادامه می‌یابد با یک دکتر متخصص پوست مشورت کنید تا پس از معاینه، رژیم درمانی مناسب برای شما تجویز کند.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید