کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

چه چیزی باعث پیر شدن پوست ما می‌شود؟

بسیاری از موارد هستند که باعث پیری پوست می‌شوند. اگرچه درباره بعضی از این موارد نمی‌توانیم کاری انجام دهیم، اما در برخی دیگر می‌توانیم تأثیر داشته باشیم.

یکی از مواردی که نمی‌توانیم تغییر دهیم، روند طبیعی پیری‌ست که در این زمینه نقش اساسی ایفا می‌کند. با گذشت زمان، همه‌ی ما خطوطی روی صورت خود رؤیت می‌کنیم؛ طبیعی‌ست که صورت ما بخشی از جوانی خود را از دست بدهد و رفته‌رفته متوجه ‌شویم که پوستمان نازک‌تر و خشک‌تر شده است. ژن‌های ما تا حد زیادی این تغییرات را کنترل می‌کنند. این نوع پیری در اصطلاح پزشکی «پیری ذاتی» نامیده می‌شود.

ولی ما می‌توانیم بر نوع دیگری از پیری که روی پوست ما اثر می‌گذارد تأثیر بگذاریم. انتخاب محیط و شیوه‌ی زندگی ما می‌تواند باعث پیری زودرس پوست شود. با انجام برخی اقدامات پیشگیرانه می‌توانیم تأثیرات این نوع پیری که در اصطلاح پزشکی «پیری بیرونی» نامیده می‌شود را بر روی پوست‌مان کاهش دهیم.

یازده روش برای کاهش پیری زودرس پوست

خورشید نقش عمده‌ای در پیری زودرس پوست دارد. سایر کارهایی هم که ما انجام می‌دهیم نیز می‌توانند پوست ما را سریع‌تر از روند طبیعی پیر کنند. متخصصان برای جلوگیری از پیری زودرس پوست، نکات زیر را به بیماران خود توصیه می‌کنند:

  1. هر روز از پوست خود در برابر آفتاب محافظت کنید. چه یک روز در ساحل و چه در حال انجام کارهایتان، محافظت از پوست در برابر آفتاب ضروری‌ست. می‌توانید با یافتن سایه، پوشاندن پوست‌تان با لباس، و استفاده از ضدآفتاب طیف گسترده‌ی SPF30 (یا بالاتر) از نوع ضدآب از پوست خود محافظت کنید. تاکیداً توصیه می‌شود که هر روز ضدآفتاب را بر روی تمام پوستی که پوشیده از لباس نیست بمالید.
  2. برنزه کردن به هر روشی را کنار بگذارید. هر بار که برنزه می‌شوید، پوست خود را دچار پیری زودرس می‌کنید. برنزه کردن با تابش خورشید یا سایر تجهیزات برنزه کردن در مکان‌های سربسته از روش‌های مضر به‌شمار می‌آیند که همگی پرتوهای مضر اشعه‌ي ماوراء بنفش دارند و روند پیری پوست شما را تسریع می‌کنند.
  3. سیگار را ترک کنید. سیگار کشیدن به‌شکل چشمگیری موجب سرعت یافتن پیری پوست می‌شود و باعث ایجاد چین‌و‌چروک و لکه‌‌های بدرنگ و کدر می‌شود.
  4. از حرکات تکراری و مکرر صورت در بیان احساس‌تان خودداری کنید. وقتی این کار را انجام‌می‌دهید عضلات زیرین پوست را منقبض می‌کنید. اگر چندین سال به طور مکرر همان عضلات را منقبض و درگیر کنید، خطوط ناشی از آن روی پوست جا خوش کرده و دائمی می‌شوند. استفاده از عینک آفتابی می‌تواند به کاهش خطوط ناشی از تنگ کردن چشم کمک کند (تنگ کردن چشم به هنگام ندیدنِ چیزی و یا تابش آفتاب).
  5. برنامه‌ی غذایی سالم و متعادلی داشته باشید. یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهد که خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات تازه می‌تواند به جلوگیری از آسیب‌هایی که منجربه پیری زودرس پوست می‌شوند کمک کند. این یافته‌ها همچنین نشان می‌دهد اگر برنامه‌ی غذایی حاوی مقدار زیادی قند یا سایر کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده باشد، می‌تواند روند پیری پوست را تسریع کند.
  6. الکل ننوشید. الکل روی پوست تأثیرات خشنی دارد. باعث کمبود آب و رطوبت پوست می‌شود و به مرور زمان به پوست آسیب می‌رساند. این تغییرات ناخوشایند باعث مسن‌تر دیده شدن شما می‌شوند.
  7. بیشتر روزهای هفته را ورزش کنید. یافته‌های چند مطالعه نشان می‌دهند که ورزش مداوم می‌تواند گردش خون را بهبود ببخشد و سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این مورد به نوبه‌ي خود می‌تواند ظاهر جوانی به پوست ببخشد.
  8. پوست خود را به آرامی تمیز کنید. پاک کردن پوست می‌تواند باعث تحریک آن شود و متعاقباً، تحریک پوست باعث افزایش پیری پوست می‌شود. شستشوی ملایم می‌تواند بدون هرگونه آسیبی، به رفع آلودگی، آرایش و سایر مواد کمک کند.
  9. روزی دو بار و بعد از هر تعریق شدید، صورت خود را بشویید. تعریق، به خصوص هنگام پوشیدن کلاه یا کلاه ایمنی، پوست را تحریک می‌کند، به‌طوری‌که حس می‌کنید باید پوست خود را در سریع‌ترین زمان ممکن بشویید.
  10. هر روز از مرطوب‌کننده‌ی صورت استفاده کنید. مرطوب‌کننده‌ها آب را در پوست ذخیره می‌کنند و ظاهری جوان‌تر به آن می‌بخشند.
  11. استفاده از محصولات مراقبت از پوست را که بوی بدی دارند یا می‌سوزانند متوقف کنید. وقتی پوست‌تان می‌سوزد یا لکه‌دار می‌شود، بدان معناست که پوست تحریک شده است. تحریک پوست می‌تواند ظاهری پیرتر به پوست ببخشد.

توجه

برخی از محصولات ضدپیری که توسط متخصص پوست تجویز شده‌اند ممکن است سوزش داشته یا بدبو باشند. این امر در استفاده از محصولات ضدپیری می‌تواند طبیعی باشد؛ اما این مسئله را حتماً به پزشک متخصص پوست خود اطلاع دهید.

برای شروع هرگز دیر نیست

حتی افرادی که از قبل علائم پیری زودرس پوست دارند می‌توانند با ایجاد تغییر در سبک زندگی، این روند را کُند کرده یا به آن بهبود ببخشند. با محافظت از پوست خود در برابر آفتاب، این امکان را به پوست‌تان می‌دهید که بخشی از آسیب‌های وارد شده ترمیم شوند. افراد سیگاری که استعمال آن را ترک می‌کنند اغلب متوجه می‌شوند که پوست‌شان سالم‌تر به نظر می‌رسد.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

اگر علائم پیری پوست آزارتان می‌دهد می‌توانید به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. درمان‌های جدید و روش‌های کم‌تهاجمی برای از بین بردن چین‌و‌چروک، سفت کردن پوست و بهبود چهره‌ باعث نمایان شدنِ پوستی جوان‌تر می‌شود.
در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید