کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

برای رفع اگزمای نوزادان چه باید کرد؟

«درماتیت آتوپیک» یا اگزما، یک بیماری پوستی شایع در نوزادان است که تا ۲۵٪ از کودکان را مبتلا می‌کند. تقریباً ۶۰٪ از افراد مبتلا، در اولین سال‌های زندگی خود با آن روبرو می‌شوند. با اینکه درمان قطعی برای اگزما وجود ندارد، ولی در بسیاری از موارد با پیاده کردنِ یک برنامه‌ی مراقبتی از پوست، این عارضه قابل‌کنترل است. استفاده از مرطوب‌کننده‌ها، داروهای تجویزی و استراتژی‌هایی برای از بین بردن محرک‌ها از جمله این راهکارها هستند.

متخصصان پوست برای کمک به مدیریتِ علائم کودک و کاهش میزان تشدید این عارضه، نکات زیر را توصیه می‌کنند:

  1. تکنیک‌های حمام کردن را بهبود دهید. استحمام کردن به از بین بردن آلودگی‌ها و مواد تحریک‌کننده‌‌ی روی پوست کودک کمک می‌کند. هنگام استحمام دادن کودک، از آب ولرم استفاده کنید و فقط با استفاده از یک پاک‌کننده‌ی ملایم و بدون عطر و اسانس، قسمت‌های کثیف کودک را شستشو دهید. از سابیدن پوست کودک خودداری نموده، و حمام کودک را به ۵ تا ۱۰ دقیقه محدود کنید.

بلافاصله پس از حمام، مرطوب‌کننده‌ی بدون اسانس به پوست کودک بمالید و در نظر داشته باشید که کِرِم‌ها و پمادهای ضخیم، عموماً از لوسیون‌ها یا روغن‌ها مؤثرتر هستند. برای تسکین اگزما، دو بار در روز (یا هر زمان که لازم باشد) پوست کودک خود را مرطوب کنید.

  1. کورتیکواستروئیدهای موضعی. این داروها معمولاً برای درمان اگزما استفاده می‌شوند و باعث کاهش التهاب و علائم آن مانند خارش می‌شوند. کورتیکواستروئیدهای موضعی به اَشکال مختلفی از جمله پمادها، کرم‌ها، اسپری‌ها و لوسیون‌ها وجود دارند.

توجه به این نکته ضروری است که چون نوزادان نسبت به بزرگسالان حساسیت بیشتری به کورتیکواستروئیدها دارند، لذا استفاده از آنها حتی‌الامکان باید کوتاه‌مدت و با تجویز پزشک متخصص باشد و از مصرف خودسرانه این داروها باید خودداری شود.

  1. تحریک‌کننده‌های اگزما را شناسایی کنید و از بین ببرید. برخی عوامل روزمره می‌توانند باعث بروز و یا تشدید ناگهانی اگزمای کودک شما شوند. از جمله تحریک‌کننده‌های رایج، عرق کردن، بزاق دهان و خاراندن است. تحریک‌کننده‌های محیطی شامل دود تنباکو، هوای خشک‌، موی حیوانات خانگی یا گَرده‌ی گل‌ها. محرک‌های دیگر شامل لباس، مواد شوینده‌ی لباس، نرم‌کننده‌ی پارچه، شامپو یا صابون (مخصوصاً نوع اسانس‌دار)، پودر بچه و دستمال مرطوب هستند. اگر تحریک‌کننده‌های پوستی کودک خود را شناسایی کردید، سعی کنید راه‌هایی برای جلوگیری و جایگزینی آنها نیز پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر متوجه شدید که بزاق کودک شما باعث بروز اگزما در صورت او می‌شود، قبل از تغذیه و چرت زدن، به اطراف دهان کودکتان ژل پترولیوم (وازلین کودک) بمالید.

درمان اگزما بلافاصله پس از تشخیص آن، امری مهم است، چرا که روند درمان را تسهیل کرده و از تشدید آن جلوگیری می‌کند.

کودکان مبتلا به اگزما بیشتر مستعد ابتلا به عفونت‌های پوستی هستند، زیرا اگزما باعث می‌شود باکتری‌ها، ویروس‌ها و میکروب‌های دیگر راحت‌تر وارد بدن شوند.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

اگر عفونتی مانند تاول‌های چرکین، زخم‌ها‌ یا پوسته‌های مایل به نارنجی و زرد روی پوست کودک خود شناسایی کرده‌اید، یا در مورد چگونگی مراقبت از اگزمای کودک‌تان سؤالی دارید، حتماً به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در ارومیه، کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی آماده ارائه مشاوره و راهکارهای درمانی در زمینه سلامت پوست فرزندان شماست. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید