کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

برای رفع میخچه و پینه چه باید کرد؟

میخچه‌ها و پینه‌ها سطوح سفت و ضخیم‌شده‌‌ای در پوست هستند که در اثر سایش یا فشار وارد به پوست ایجاد می‌شوند، تا به محافظت از پوست زیرین آن ناحیه کمک کنند.

پینه‌ها در هر نقطه‌ای از پوست که سایش مکرر در آن وجود دارد اتفاق می‌افتند؛ برای مثال در نوک انگشت نوازندگان گیتار یا کف دست مکانیک خودرو. میخچه‌ها در اثر فشار استخوان بر روی پوست ایجاد می‌شوند و در بالا یا طرفین انگشتان پا و کف پا شایع هستند. میخچه ممکن است سفت و خشک، و یا نرم و مرطوب باشد. علل عمده آن آرتروز و یا پوشیدن کفش‌های با اندازه نامناسب است.

توصیه متخصصان پوست برای رفع میخچه و پینه، انجام این موارد است:

  1. پوست ناحیه پینه یا میخچه را در آب گرم بخیسانید. این کار را به مدت 5 یا 10 دقیقه انجام دهید تا جایی که پوست نرم شود.
  2. پینه یا میخچه را با سنگ پا بسابید. ابتدا سنگ پا را در آب بخیسانید و سپس با استفاده از آن زخم یا پینه را به آرامی بسابید. برای برداشتن پوست مرده، حرکات چرخشی یا رفت و برگشتی انجام دهید.
  3. مراقب باشید بیش از اندازه پوست را نسابید. سایش بیش از اندازه می‌تواند باعث خونریزی و عفونت شود.
  4. کرم یا محلول نرم‌کننده به صورت روزانه به آن بمالید. نرم‌کننده‌های حاوی اسید سالیسیک، آمونیوم لاکتات (Ammonium Lactate) و یا اوره مناسب این کار هستند. این مواد به نرم شدن تدریجی پینه‌ها و میخچه‌های سفت کمک می‌کنند.
  5. پد طبی کفش استفاده کنید. برای جلوگیری از تحریک بیشتر در طی فعالیت‌های روزمره، پد بهداشتی کفش را از داروخانه‌ها تهیه کنید. برای آن که میخچه با کفش در تماس نباشد، پد‌هایی به شکل دونات (با حفره‌ای گرد در وسط آن) از داروخانه قابل تهیه است که می‌توانید استفاده کنید.
  6. کفش با اندازه درست بپوشید. یکی از علل اصلی پیدایش میخچه، پوشیدن کفش‌هایی با شکل و اندازه نامتناسب با پاست. بهتر است کفش را در انتهای روز بخرید، زمانی که پایتان در اثر تحرک روزمره کمی متورم شده است. کفشی انتخاب کنید که خیلی شل یا تنگ نباشد.
  7. ناخن‌های پا را به موقع بگیرید. ناخن‌های بلند باعث فشار آوردن به انگشت در برابر نوک کفش می‌شوند که می‌تواند در بلندمدت باعث ایجاد میخچه شود.

چه موقعی باید با پزشک تماس گرفت؟

بیشتر میخچه‌ها و پینه‌ها با برداشته شدن فشار به‌وجودآورنده آنها، خودبخود از بین می‌روند. با این وجود اگر نمی‌دانید عامل میخچه‌ها یا پینه‌های پوست‌تان چیست و یا آن بخش از پوست دردناک است، و یا مبتلا به دیابت هستید، برای معاینه و درمان آن لازم است به پزشک متخصص مراجعه کنید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید