کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

ترکاندن جوش‌ها: چرا فقط پزشک متخصص پوست باید این کار را انجام دهد؟

اگر روی صورت‌تان جوشی دارید که می‌خواهید بترکانید، توصیه می‌کنیم دست نگه دارید و ابتدا این مطلب را بخوانید.

ترکاندن جوش‌ها می‌تواند اثر معکوس داشته باشد

ترکاندن جوش‌ها و دیگر عوارض ناشی از آکنه ممکن است به نظر ساده برسد و فکر کنید هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد، اما در انجام آن ظرافت‌هایی لازم است که رعایت نکردن آنها ممکن است منجر به بدتر شدن وضع شود:

  • اسکارهای دائمی آکنه
  • پیدایش علائم بیشتر آکنه
  • افزایش درد ناشی از آکنه
  • عفونت

این عوارض ممکن است در اثر ترکاندن جوش‌ها در خانه اتفاق بیافتد. اگر بخشی از محتویات آکنه را به لایه‌های عمیق‌تر پوست فشار دهید –که در اغلب موارد اتفاق می‌افتد- التهاب افزایش خواهد یافت. این مسئله می‌تواند منجر به آکنه بارزتر شود. این کار در برخی افراد ممکن است موجب درد یا اسکار آکنه شود.

مطالعه بیشتر

تشخیص و درمان اسکار (جوشگاه) آکنه – بخش اول

مطالعه بیشتر

تشخیص و درمان اسکار (جوشگاه) آکنه – بخش دوم

به‌علاوه وقتی خودتان اقدام به ترکاندن جوش می‌کنید، خطر عفونت ناشی از ورود باکتری‌های روی دست به درون پوست افزایش می‌یابد.

دکتر متخصص پوست روش صحیح برداشتن آکنه را می‌داند

پزشکان پوست تکنیک‌هایی برای حذف فیزیکی آکنه دارند؛ برای مثال در روش «استخراج آکنه» از ابزارهای استریل‌شده برای خلاصی از جوش‌های سرسیاه و سرسفید استفاده می‌شود.

استخراج آکنه زمانی تجویز می‌شود که روش‌های دیگر درمانِ آکنه نتیجه‌بخش نبوده باشد. به‌ندرت ممکن است این کار به عنوان گزینه اول به بیمار پیشنهاد شود زیرا مستلزم صرف زمان و هزینه است.

تکنیک دیگری که متخصصان پوست برای برداشتن برآمدگی‌ها و کیست‌های عمیق و دردناک آکنه انجام می‌دهند، تزریق کورتیکواستروئید به درون آن است. این کار سرعت بهبودی را افزایش می‌دهد و ریسک ایجاد اسکار را به حداقل می‌رساند.

یک بار تزریق برای رفع یک آکنه بخصوص و دردناک مفید است، اما برای درمان جوش‌های متعدد آکنه نمی‌تواند استفاده شود. تزریق کورتیکواستروئید بیش از اندازه می‌تواند عوارض جانبی به‌همراه داشته باشد. از این رو این تزریق را صرفاً پزشکان باید انجام دهند.

در تکنیک دیگری که ممکن است برای حذف جوش بزرگ یا دردناک آکنه استفاده شود، پزشک از یک سوزن یا تیغه استریل برای باز کردن جوش و تخلیه محتویات آن استفاده می‌کند.

نکات مهم در برداشتن جوش آکنه
  • در طی استخراج آکنه، پزشک معالج از ابزارهای استریل مخصوص برای تمیز کردن عوارض پوستی استفاده می‌کند. پیش از انجام این کار ممکن است نیاز به لایه‌برداری از پوست باشد.
  • جوش‌های سرسفید و سرسیاه ممکن است دوباره بازگردند بنابراین لازم است یک رژیم درمانی برای پیشگیری از جوش‌های جدید داشته باشید.
  • تزریق کورتیکواستروئید در طی دو تا سه روز می‌تواند تقریبا هر نوع کیست یا برآمدگی ناشی از آکنه را صاف کند.
  • انتخاب زمان مناسب برای تخلیه جوش‌ها اهمیت بالایی دارد.

در طی دوره درمانی جوش‌های آکنه

تکنیک‌های گفته شده در این مطلب برای هر نوع جوش آکنه لازم نیستند. در اغلب موارد جوش‌های آکنه با مصرف دارو و رعایت یک برنامه صحیح مراقبت از پوست قابل برطرف‌شدن هستند.

مطالعه بیشتر

آنچه درباره آکنه باید بدانید

ممکن است در طی دوره درمانی یا برداشتن جوش‌ها، وسوسه شوید که یک جوش بزرگ یا سرسیاه را بترکانید. این کار می‌تواند نتیجه‌گیری از درمان را به تعویق بیاندازد. برای پیشگیری از این مسئله از این سه روش استفاده کنید:

  1. دست‌ها را از صورت دور نگه دارید. لمس، خاراندن، و ترکاندن جوش‌ها باعث تشدید آکنه می‌شود.
  2. درد را با یخ تسکین دهید. برخی از جوش‌های بزرگ و کیست‌های ناشی از آکنه می‌تواند دردناک باشد. یخ باعث کاسته‌شدن از التهاب می‌شود.
  3. آکنه را درمان کنید. بسیاری از موارد آکنه با مصرف مواد بهداشتی و دارویی قابل رفع شدن است. درمان این عارضه نیازمند زمان است. اگر در طی 4 تا 6 هفته بهبودی مشاهده نکردید، به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

برای انتخاب بهترین روش برای برطرف شدن آکنه، توصیه می‌کنیم توسط دکتر متخصص پوست معاینه شوید و در صورت نیاز به انجام هرگونه اقداماتی در این باره، در مراکز تخصصی و توسط پرسنل مجرب در محیطی استریلیزه آن را انجام دهید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید