کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

تشخیص و درمان اسکار (جوشگاه) آکنه – بخش اول

گزینه‌های درمانی متعددی برای رفع این نوع اسکارها وجود دارد و معمولا از ترکیبی از دو یا چند روش در این زمینه استفاده می‌شود. این گزینه‌ها شامل روش‌های زیر است:

  • جراحی اسکار آکنه

این اسم برای بسیاری ممکن است ترسناک به نظر برسد، اما در واقع اینطور نیست. درماتولوژیست‌ها از این روش برای درمان اسکارهای قابل ملاحظه و برجسته استفاده می‌کنند. هدف از این جراحی، تبدیل اسکار به حالتی است که کمتر در معرض دید باشد. بقایای اسکار پس از جراحی با گذشت زمان محو می‌شوند.

برای این جراحی، پزشک متخصص ممکن است اسکار را لیفت کند. رساندنِ یک اسکار به سطح پوست باعث می‌شود کمتر به چشم بیاید. روش دیگر برای این جراحی، جدا کردن بافت اسکار است.

این نوع جراحی‌ها را بدون هرگونه نگرانی می‌توانید در کلینیک‌های تخصصی پوست انجام دهید. در طی این پروسه، بیمار هوشیاری خود را دارد اما برای احساس نکردن درد و ناراحتی، از ماده بی‌حسی استفاده می‌شود.

  • روش‌های ترمیمی

در برخی موارد برای رفع اسکارهای گسترده آکنه، از روش‌های ترمیم پوست استفاده می‌شود. ترمیم پوست شامل برداشتن لایه‌هایی از پوست است که به بدن اجازه می‌دهد لایه‌های جدید پوست ایجاد کند.

پزشکان پوست از این روش‌ها برای درمان اسکارهای آکنه استفاده می‌کنند:

  • بازسازی پوست با لیزر
  • لایه‌برداری شیمیایی
  • درم‌ابریژن (Dermabrasion) که گاه به فارسی «پوست‌سایی» ترجمه شده است
  • میکرودرم‌ابریژن (Microdermabrasion) که متفاوت از کیت‌های قابل استفاده در خانه است

روش‌های ترمیمی برای اسکارهای مسطح که عمق چندانی ندارند مناسب است. حتی درم‌ابریژن که لایه‌های رویی و برخی از لایه‌های میانی پوست را برمی‌دارد، درمان مؤثری برای اسکارهای عمیق نیست.

  • درمان با ليزر

شاید بهترین روش درمان اسکارهای شدید آکنه، درمان با لیزر (معمولا لیزر CO2 Fractional) باشد که برحسب مورد می‌تواند با و یا بدون انجام سابسیژن، در چندین جلسه انجام شود و در اکثر موارد نتایج درمانی بسیار خوبی به‌همراه دارد.

دستگاه لیزر CO2 Fractional نوعی لیزر بر اساس دی‌اکسید کربن است که سالهاست برای رفع انواع مختلف ضایعات پوستی و بازسازی پوست کاربرد دارد، و همچنان یکی از موفق‌ترین و پرکاربردترین تکنولوژی‌های مورد استفاده در این زمینه است.

انجام لیزر CO2 Fractional در ارومیه

اسکارهای آکنه با نظر دکتر متخصص پوست با این روش قابل رفع است. برای انجام این کار لازم است به متخصص پوست و مو مراجعه کنید. کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی در ارومیه دارای بخش اختصاصی لیزر CO2 فرکشنال با دستگاه‌های مدرن است و زیر نظر دکتر رشیدی، یکی از پزشکان باسابقه متخصص پوست و مو در ارومیه انجام می‌گیرد.

این نوع لیزر مؤثرترین روش غیرتهاجمی برای بازسازی پوست و برداشتن انواع اسکارها، خال‌ها، جای جراحی، هایپرپیگمانتاسیون سطحی، و خطوط صورت است و در مقایسه با دیگر روش‌ها، کمترین دوره نقاهت و کمترین تعداد جلسات را لازم دارد.

مطالعه بیشتر

تمام آنچه درباره سابسیژن و برداشتن اسکارهای آکنه باید بدانید
  • استفاده از فیلرها

استفاده از فیلرها روشی ایمن و مؤثر در پر کردن اسکارهای فرو رفته و قدیمی است. دکتر پوست ممکن است از کلاژن، چربی خودِ بیمار، و یا عناصر دیگر در این روش استفاده کند. بسیاری از فیلرها اثر موقتی دارند و 6 تا 18 ماه دوام دارند، و اثر برخی دیگر دائمی است.

هر یک از دو نوع فیلر موقتی و دائمی، مزایا و معایبی دارند. اگر این گزینه برای رفع اسکارهای شما پیشنهاد شد، در مورد این مسئله از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

  • لیفتینگ پوست (Skin tightening)

این روش در مقایسه با روش‌های قبلی روش جدیدتری است و هزینه کمتری دارد. لیفتینگ صورت برای هر نوع رنگ پوست قابل استفاده است.

پزشکان پوست معمولا از روشی به نام رادیوفرکانسی یا «آر اف فرکشنال» برای کشیدن و سفت کردن صورت استفاده می‌کنند. با سفت‌تر شدن پوست، اسکارهای کهنه آکنه کمتر به نظر می‌رسند.

آر اف فرکشنال معمولا نیازمند جلسات متعدد است. در بیشتر موارد لازم است هر ماه یک بار به مدت چهار ماه این کار انجام شود. بسیاری از مراجعان تا یک ساعت پس از انجام این روش احساس سوزش خفیف روی صورت دارند و پوست‌شان تا دو یا سه روز رنگ صورتی به خود می‌گیرد.

یکی از ملزومات انجام این کار، مراقبت‌های خانگی است. به مدت حداقل یک هفته پس از جلسات آر اف فرکشنال هر روز صبح باید ضدآفتاب، و شب‌ها کرم مرطوب‌کننده بزنید. توصیه می‌شود مرطوب‌کننده از نوعی باشد که در مقابل اشعه‌های UVA و UVB از پوست محافظت کند، ضد آب باشد و SPF آن 30 یا بالاتر باشد.

  • درمان با تحریک کلاژن‌سازی (میکرونیدلینگ)

اساس کار این روش، تحریک بدن به تولید بیشتر کلاژن است. برای این کار، یک غلتک کوچک که سطح آن با سوزن‌های ریز پوشانده شده، بر روی پوست گردانده می‌شود. با این کار، سوراخ‌های ریزی روی پوست ایجاد می‌شود. دوره التیام یافتن پوست، موجب تولید کلاژن می‌شود. به ثمر رسیدن کامل این روش حدود 9 ماه زمان نیاز دارد، هر چند بیشتر افراد متوجه تغییراتی پیش از دوره 9 ماهه می‌شوند. در اکثر موارد بین 3 تا 6 جلسه با فواصل دو تا شش هفته‌ای میکرونیدلینگ تجویز می‌شود.

پس از هر جلسه، ممکن است کمی تورم و خراش‌های سطحی داشته باشید. این عوارض در طی 4 یا 5 روز رفع می‌شوند. در طی دوره انجام میکرونیدلینگ، لازم است تحت رژیم‌های درمانی باشید.

این روش برای رفع اسکارهای گسترده مناسب است.

  • درمان با الکترود (Electrodesiccation)

در این روش از میله‌های پروب الکتریکی برای گرم کردن بافت استفاده می‌کنند، که باعث مرگ بافت می‌شود. از این روش ممکن است برای کاستن از لبه‌های اسکارها استفاده شود. Electrodesiccation به تنهایی به عنوان روش درمانی مؤثر برای اسکار آکنه در نظر گرفته نمی‌شود.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

برای انتخاب بهترین روش برای برداشتن اسکار آکنه، توصیه می‌کنیم توسط دکتر متخصص پوست معاینه شوید و در صورت تجویز پزشک، این اقدامات را در مراکز تخصصی و توسط پرسنل مجرب در محیطی استریلیزه انجام دهید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. جوانسازی پوست در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید