کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آیا اعمال جراحی زیبایی برای سنین ۶۵ سال به بالا خطر دارند؟

شاید شما هم جزو دسته‌ای باشید که علاقه‌مند به انجام یک عمل جراحی زیبایی هستید اما نگران این هستید که این کار برای سن شما خطری داشته باشد. طبیعتاً برای همه ما سلامتی اولویتی بالاتر از زیبایی دارد.

در یک تحقیق گسترده در آمریکا، محققان حدود 130 هزار پرونده بیمارانی را که عمل جراحی زیبایی انجام داده بودند مورد بررسی قرار دادند. بیشتر بیماران جوان‌تر از 65 سال بودند اما پزشکان در عین حال بیمارانی در بازه سنی 65 تا 93 سال را نیز مورد جراحی قرار داده بودند.

برای پاسخ به سؤال موضوع این مطلب، محققان این پروژه به بررسی این مسئله پرداختند که آیا تعداد عوارض عملِ پیش‌آمده در سنین بالای 65 سال بیشتر و جدی‌تر از افراد جوان‌تر بود یا خیر. یافته‌های این تحقیق نشان داد خطر بروز مشکلات احتمالی در هر دو گروه یکسان است. البته یک استثنا در این میان ملاحظه شد:

در این مقاله آمده است: افراد بالاتر از 65 سال که عمل جراحی شکم یا ابدومینوپلاستی انجام داده بودند (عملی که برای خارج کردن چربی‌های اضافی و کوچک کردن شکم انجام می‌شود) عوارض جدی‌تری در مقایسه با بیماران جوان‌تر داشتند.

در طی این تحقیق همچنین مشخص شد بیماران بالای 65 سال سن، سلامت جسمانی بهتری نسبت به بیماران جوان داشتند. تعداد افراد سیگاری در بین آنها کمتر بود و وزن طبیعی‌تری نسبت به بیماران جوان‌تر داشتند.

یکی دیگر از نتایج این تحقیق حاکی از آن بود که بیماران دسته جوان‌تر که بیش از یک پروسه زیبایی در طی یک عمل جراحی بر روی آنها انجام شده بود، با احتمال بیشتری دچار ترومبوز سیاهرگی عمقی (یکی از عوارض جدی برخی از اعمال جراحی) می‌شوند.

نتیجه‌گیری به‌عمل‌آمده توسط محققان این پژوهش این بود که در اکثر موارد جراحان توجه بیشتری به بیماران بالای 65 سال نشان می‌دهند، و اعمال زیبایی را تنها بر روی آنهایی در این بازه سنی انجام می‌دهند که از سلامت جسمانی مناسب برخوردارند.

اگر بالای 65 سال سن دارید و می‌خواهید جراحی زیبایی انجام دهید

در عین حال که سطح سلامت جسمانی شما در این موضوع حائز اهمیت است، تجربه و تخصص جراح نیز نقش مهمی در کیفیت خروجی این اعمال دارد.

یک متخصص پوست که اعمال جراحی زیبایی انجام می‌دهد دارای تجربه، دانش و تخصص مورد نیاز برای این کار است:

  • وضعیت سلامتی شما را ارزیابی کرده و تعیین می‌کند که آیا عمل جراحی مورد نظر شما برای‌تان خطری دارد یا نه
  • عمل مورد نظر را به نحو مناسب و ایمن انجام می‌دهد

پیش از تجویز عمل، پزشک متخصص این موارد را مد نظر قرار می‌دهد:

  • سلامت عمومی شما
  • فاکتورهای خطر مانند سابقه برخی بیماری‌ها که می‌تواند برای عمل جراحی باعث ایجاد مشکل شود
  • داروهای مصرفی شما
  • شرایط و وضعیت پوست شما
  • نتایج مطلوب شما و روش یا روش‌هایی که می‌تواند این نتایج را برای شما به همراه داشته باشد.

دانش و تخصص پزشک متخصص پوست وی را قادر به انجام این نوع جراحی‌ها می‌سازد. وقتی این اعمال توسط افرادی که دارای این تحصیلات و تخصص لازم نیستند انجام می‌شود، احتمال بروز عوارض بعد از عمل افزایش می‌یابد.

عده قابل‌توجهی از افرادی که به پزشکان متخصص پوست مراجعه می‌کنند آنهایی هستند که قبلا توسط افراد غیرمتخصص عمل شده و دچار عوارض ناشی از آن شده‌اند. این عوارض شامل کبودی، تغییر رنگ پوست، سوختگی، عفونت، اسکار، تورم، و بی‌حسی صورت است.

پیش از انتخاب نهایی جراح، از او سؤال کنید

برای اطمینان از تبحر و تخصص جراح، پیش از قطعی کردن انتخاب خود از او در این باره سؤال کنید.

مطالعه بیشتر

چه کسانی اجازه انجام روش‌های درمانی زیبایی را دارند؟
اولویت را به امنیت بدهید، نه قیمت

اعمال جراحی زیبایی تحت پوشش بیمه نیستند و از آنجایی که بیمار خودش باید این هزینه را بپردازد، برخی ممکن است با شنیدن قیمت پایین‌تر وسوسه شوند و این کار را به افراد غیرمتخصص بسپارند.

اگرچه برخی عمل‌های زیبایی در سالن‌ها به قیمت کمتر انجام می‌شود، اما در صورت بروز عوارض مجبور به صرف هزینه‌های بیشتر خواهید شد. فراتر از آن، عوارضی مانند سوختگی و اسکار می‌تواند ظاهر و سلامتی شما را به خطر بیاندازد.

مراجعه به پزشک متخصص

برای انجام هرگونه عمل زیبایی، در انتخاب پزشک و مرکز درمانی دقت کافی داشته باشید و پیش از انتخاب، در این زمینه تحقیق کنید تا احتمال بروز عوارض بعد از عمل به حداقل برسد.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

برچسب ها :
اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید