کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

دانستنی‌های ضروری درباره ویتیلیگو یا برص

ویتیلیگو (Vitiligo) یک بیماری خود-ایمنی است که موجب می‌شود سیستم ایمنی بدن به سلول‌های مولد رنگدانه‌های پوست (ملانین) حمله کنند و در نتیجه آن لکه‌های سفید رنگ دائمی روی پوست به‌وجود می‌آید. ویتیلیگو در هر سنی و برای همه نژادها می‌تواند اتفاق بیافتد، هرچند در بسیاری از مبتلایان، این بیماری در سنین کمتر از 21 سالگی بروز می‌یابد. اما چرا سلول‌های مولد رنگدانه ناگهان از بین می‌روند؟ متاسفانه تا به امروز بیشتر سوالات مربوط به ویتیلیگو بی‌جواب بوده است.

 

تشخیص ویتیلیگو

این بیماری به دو شکل ممکن است بروز کند، ویتیلیگوی کلی، که تمام بدن را پوشش می‌دهد، و ویتیلیگوی سگمنتال که در یک طرف بدن و در بخش‌هایی از آن اتفاق می‌افتد. اولین قدم برای جلوگیری از گسترش بیماری، تشخیص درست آن است. تشخیص بر اساس معاینه فیزیکی، محل لکه ها، سوابق خانوادگی و دیگر علائم است. اگرچه علت اصلی ویتیلیگو مشخص نیست، اما تحقیقات بیانگر نقش وراثت در این بیماری است.

 

علائم بیماری

خوشبختانه این بیماری درد و ناراحتی به‌همراه ندارد. اولین و بارزترین علامت ویتیلیگو، لکه‌های فاقد رنگ روی پوست است که در بخش‌های مختلف بدن نمایان می‌شود، که معمولا روی بخش‌هایی از پوست است که در معرض تابش آفتاب بوده‌اند و یا آسیب دیده‌اند از جمله صورت، دست‌ها و بازوها. بیشتر بیماران ابتدا حس خارش در این قسمت‌های پوست خواهند کرد.

لکه‌های روی سر یا زیر ابروها باعث سفید شدن موی آن قسمت از پوست خواهد شد.

 

درمان ویتیلیگو

بسیاری از مبتلایان تصور می‌کنند ویتیلیگو درمان ندارد و بدون تلاش برای درمان، با آن کنار می‌آیند، در حالی که در 70% موارد این بیماری قابل درمان است. بیشتر روش‌های درمانی برای ویتیلیگو شامل روش‌هایی برای رنگ‌دهی مجدد به پوست، یکسان‌سازی رنگ کلی پوست، و محدود کردن گسترش آن به روش‌های زیر است:

  • فتوتراپی (تابش نورهای ماورای بنفش)
  • استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی
  • پیوند پوست اتولوگ (خودی) از نواحی دارای رنگدانه
  • میکروپیگمنتیشن یا کاشت رنگدانه‌های طبیعی در لایه درم پاپیلاری
  • تجویز داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی (Immunosuppressants) موضعی
  • در موارد حاد، روش Depigmentation یا از بین بردن رنگ قسمت‌های دیگر بدن برای یک‌دست شدن رنگ پوست

 

روش فتوتراپی با Narrow Band UVB به عنوان یک روش درمان مؤثر برای ویتیلیگو است و کلینیک دکتر رشیدی در ارومیه تنها مرکز خصوصی ارائه کننده فتوتراپی با دستگاه‌های Narrow Band UVB در استان آذربایجان‌غربی است. برای رزرو وقت ویزیت و انجام فتوتراپی می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

 

آیا ویتیلیگو درمان قطعی دارد؟

همانطور که گفته شد، برص یا ویتیلیگو در 70% موارد قابل درمان است. همچنین تلاش محققان علوم پزشکی برای یافتن روش‌های مؤثرتر در این زمینه و بازیابی رنگدانه‌های پوست ادامه دارد.

اطلاع از محرک‌های تشدید این بیماری نیز در جلوگیری از پیشرفت ویتیلیگو مؤثر است. استرس، قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور آفتاب و مواد شیمیایی از جمله این محرک‌ها هستند. از آنجا که ویتیلیگو یک بیماری خود-ایمنی است، دیگر عکس‌العمل‌های خود-ایمنی بدن نیز می‌توانند آن را تحریک کنند.

 

TLC بالاتر

به دلیل حساسیت بیشتر لکه‌های ناشی از ویتیلیگو به تابش نور آفتاب، محافظت از پوست در برابر آفتاب ضروری است. استفاده از کرم‌های ضدآفتاب باید در برنامه‌های روزمره مبتلایان به این بیماری باشد.

اگر مشکوک به داشتن این بیماری در خود یا یکی از اعضای خانواده هستید، توصیه می‌کنیم از یک پزشک متخصص در این زمینه مشاوره بگیرید. در ارومیه کلینیک تخصصی پوست و مو دکتر رشیدی در این زمینه پذیرای شماست. روش‌های درمانی در این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی در یکی از مجهزترین مراکز درمانی استان آذربایجان غربی انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت ویزیت می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

اشتراک گذاری :

دیدگاه خود را بنویسید