پنج بیماری پوستی مزمن شایع: علائم و روش های درمانی

بیماری‌های مزمن پوستی بسیار شایع هستند. این واقعیت برای بسیاری می‌تواند مایه آرامش باشد، زیرا وقتی برای اولین بار نابهنجاری در پوست خود مشاهده می‌کنند به راحتی احساس تنهایی و ترس می‌کنند. طبیعی است در مورد جدی بودن شرایط و چگونگی تأثیر اختلالات پوستی بر کیفیت زندگی نگران باشیم. خوشبختانه بسیاری از بیماری‌های پوستی قابل درمان هستند.

هر روزه تعدادی از بیماری‌های مزمن پوستی توسط متخصصان پوست تشخیص داده می‌شوند. این بیماری‌های پوستی با توجه به شدت و علائم آن متفاوت هستند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است دچار یکی از این پنج بیماری مزمن پوستی باشید، لازم است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید.

پسوریازیس (Psoriasis)

میلیون‌ها نفر در جهان دارای علائم پسوریازیس هستند، بیماری خود-ایمن که معمولا باعث ایجاد خارش و لکه‌های قرمز و فلس مانند می‌شود. در حالی که این لکه‌های دردسر‌ساز پوست می‌توانند در هر جای بدن ظاهر شوند ولی اغلب در زانو‌ها، آرنج‌ها و پوست سر دیده می‌شوند. پسوریازیس بیماری مسری نیست و محققان دقیقا مطمئن نیستند که چرا برخی از افراد به این بیماری مبتلا می‌شوند در حالی که برخی دیگر اینگونه نیستند. هر چند، نقص در سیستم ایمنی بدن باعث تولید سریع تعداد زیادی سلول پوستی می‌شود. چندین روش درمانی از جمله انواع درمان‌های موضعی در دسترس هستند. متخصصان پوست ممکن است برای درمان پسوریازیس، نور‌درمانی (Light Therapy) یا دارو‌های تزریقی و یا خوراکی مختلف را تجویز کنند. همچنین توصیه می‌شود که بیماران، محرک‌های ایجادکننده‌ی پسوریازیس خود را بشناسند و از آن پرهیز کنند تا از تشدید بیماری جلوگیری کنند. با یک درمان مداوم می‌توان تعداد و شدت این وقایع را به طور قابل‌توجهی محدود کرد.

اگزما (Eczema)

در واقع اگزما به چندین نوع بیماری پوستی مزمن طبقه‌بندی می‌شود که همگی باعث التهاب و تحریک پوستی می‌شوند. در بیشتر افرادی که مبتلا به درماتیت آتوپیک (Atopic dermatitis) تشخیص داده‌ می‌شوند، اساساً تمایل پوست به قرمزی و سوزش یک ویژگی ارثی است. اگزما تقریبا در 10 تا 20 درصد نوزادان دیده می‌شود. به نظر می‌رسد بیشتر نوزادان موفق به رفع این بیماری می‌شوند، به طوری که فقط ۳% از بزرگسالان و کودکان بزرگتر، علائم اگزما را نشان می‌دهند. بیماری‌های پوستی که معروف به اگزما هستند، همگی به علت ایجاد خارش شدید شناخته می‌شوند. بعضی اوقات خارش قبل از ظاهر شدن بثورات شروع می‌شود. در اغلب موارد، اگزما در دست‌ها، مچ‌ها و پاها ظهور می‌یابد، گرچه در قسمت پشت زانو‌ها و صورت نیز ممکن است ظاهر شود. علائم اگزما اغلب با کرم‌های موضعی کورتیکواستروئید و آنتی‌هیستامین درمان می‌شود. بیماران همچنین می‌توانند یاد بگیرند از برخی عوامل تحریک‌کننده که باعث بروز اگزمای آنها می‌شود، اجتناب کنند. با درمان توسط پزشک متخصص می‌توان علائم آن را کنترل کرد و مشکلات ناشی از آن را کاهش و یا از بین برد.

آکنه (Acne)

این تصور که فقط نوجوانان از جوش‌های پوستی رنج می‌برند، تصور اشتباهی است. واقعیت این است که آکنه می‌تواند در هر رده‌ی سنی ظهور پیدا کند. همچنین باید توجه داشت همه افراد حداقل یک بار در زندگی خود دچار آکنه شده‌اند. متاسفانه، بیشتر افرادی که دچار آکنه می‌شوند آن را به عنوان یک نگرانی مداوم در مراقبت پوستی تبدیل می‌کنند که ممکن است ماه‌ها و حتی سال‌ها به طول انجامد و این امر آن را به شایع‌ترین و نگران‌کننده‌ترین بیماری پوستی مزمن تبدیل می‌کند. محققان می‌دانند که هورمون‌ها و وراثت از عوامل اصلی ایجاد آکنه هستند. اغلب، افراد صرف نظر از اینکه چقدر صورت خود را می‌شویند و یا از غذا‌های چرب دوری می‌کنند، هنوز به خاطر این عوامل خطر‌ساز از آکنه رنج می‌برند. آکنه زمانی ظهور پیدا می‌کند که چربی‌های طبیعی پوست فولیکول‌های مو را مسدود کنند. بقایای به دام افتاده در منافذ، باعث ایجاد عفونت می‌شوند که منجر به قرمزی، التهاب و تورم می‌شود. پزشک متخصص می‌تواند چند روش درمانی برای آکنه به شما پیشنهاد دهد. این‌ها شامل دارو‌های موضعی مانند رتینوئید‌ها، بنزوئیل پراکسید یا سالیسیلیک اسید هستند. دارو‌های خوراکی نیز ممکن است تجویز شود.

همچنین متخصصان پوست ممکن است درمان‌های کلینیکی مثل لیزر، لایه‌برداری شیمیایی یا استخراج را نیز پیشنهاد دهند.

آکنه روزاسه (Rosacea)

روزاسه یکی دیگر از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی مزمن است. مانند پسوریازیس و اگزما، دانشمندان هنوز دقیقا علت ایجاد روزاسه را پیدا نکرده‌اند. با این وجود، تعدادی از روش‌های درمانی مؤثر وجود دارد که ممکن است متخصص پوست توصیه کند. علائم روزاسه معمولا صورت را تحت تأثیر قرار می‌دهند و باعث قرمزی صورت می‌شوند. رگ‌های خونی که معمولا دیده نمی‌شوند ممکن است ظاهر شوند. بعضی از افرادی که دچار این بیماری هستند ممکن است شاهد لکه‌هایی قرمز در سایر نقاط بدن خود مانند گردن، قفسه سینه و یا پشت باشند.

همچنین دیده شده‌است که در برخی موارد، روزاسه بر روی چشم تأثیر می‌گذارد که در این صورت باید فوراً اقدام به درمان آن کرد. میلیون‌ها نفر در جهان هر روز با روزاسه سر‌ و کار دارند. بیشتر آنها نمی‌دانند که گُرگرفتگی ، برجستگی و رگ‌های خونی قابل مشاهده‌ی آنها در واقع یک بیماری است. با این حال، با تشخیص روزاسه توسط پزشک متخصص، روند درمان و کنترل شرایط بیماری، قابل دستیابی است.

پیسی یا ویتیلیگو (Vitiligo)

افرادی که متوجه لکه‌های سفید بر روی پوست خود می‌شوند ممکن است دچار ویتیلیگو شوند. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های رنگدانه‌ای معروف به ملانوسیت‌ها از بین بروند. نشانه‌های سفید روشن اغلب در اطراف چشم‌ها، سوراخ بینی و دهان ظاهر می‌شوند. زیر بغل، ناف و کشاله ران‌ها نیز ممکن است تحت تأثیر قرار بگیرند.

لکه‌های ویتیلیگو ممکن است گسترش یابند و مناطق بزرگتری از بدن را تحت تأثیر قرار دهند. محققان نمی‌دانند دقیقاً چه عواملی باعث ایجاد این بیماری می‌شود اما اعتقاد بر این است که ویتیلیگو یک بیماری خود-‌ایمنی است. افراد از هر رده‌ی سنی می‌توانند مبتلا به ویتیلیگو باشند. همچنین همه نژادها مستعد این بیماری هستند. شواهدی وجود دارد بر اینکه ممکن است ویتیلیگو یک عامل ارثی داشته‌ باشد.

درمان‌های موضعی و خوراکی برای ویتیلیگو در دسترس است. همچنین متخصص پوست شما ممکن است نور‌درمانی را توصیه کند.

فتوتراپی (نوردرمانی)

انجام فتوتراپی با دستگاه‌های Narrow Band UVB در ارومیه

اگرچه این بیماری‌های مزمن پوستی شایع هستند، ولی برای کماکان برای کسانی که از این بیماری‌ها رنج می‌برند، استرس ایجاد کنند. برای کنترل علائم و عوارض این بیماری‌ها، لازم است با متخصصان پوست مشورت کنید.

اگر فکر می‌کنید مبتلا به هر یک از بیماری‌ها هستید، حتماً به دکتر متخصص پوست و مو مراجعه کنید. در نظر داشته باشید ممکن است این عوارض ناشی از بیماری‌های دیگری باشند؛ از این رو به‌هیچ‌عنوان بدون مشورت دکتر متخصص اقدامات درمانی انجام ندهید.

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.