کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

آموزش مراقبت از ناخن‌ها به کودکان

طبیعی‌ است که ناخن‌ها آسیب می‌بینند، بنابراین آموزش مراقبت صحیح از ناخن‌ها به کودکانمان امری مهم است. آموزش نکات زیر از طرف متخصصان پوست به کودکان می‌تواند کمک خوبی در ایجاد عادات صحیح مراقبتی از ناخن باشد.

  1. ناخن‌ها را مرتب نگه دارید. ناخن‌های کوتاه تمیزتر می‌مانند و کمتر می‌شکنند. متخصصان پوست توصیه می‌کنند که افراد بزرگسال ناخن‌های کودک را تا 9 یا 10 سالگی کوتاه کنند. بعد از این دوران، اگر کودکان آمادگی انجام این کار را داشته باشند،‌ بهتر است کوتاه کردن ناخن‌ها را به خودشان بسپاریم.
نحوه‌ی صحیح کوتاه کردن ناخن دست و پا

اگر کودک‌تان در سنی است که می‌تواند ناخن‌هایش را کوتاه کند، باید موارد زیر را به او آموزش دهید:

    • ناخن‌ها را بعد از حمام یا دوش کوتاه کنید،‌ چراکه ناخن بعد از حمام نرم می‌شود و تبعاً‌ کوتاه کردن‌شان راحت‌تر است.
    • برای کوتاه کردن ناخن‌ها از ناخن‌گیر یا قیچی مخصوص ناخن استفاده کنید.
    • ناخن‌های دست را تقریباً مستقیم و صاف برش بزنید. برای محکم نگه داشتن ناخن‌ها، کمی از گوشه‌ها را هلالی کنید.
    • ناخن‌های انگشتان پا را نیز مستقیم و صاف برش دهید. این امر باعث می‌شود که ناخن به‌راحتی رشد کند.
    • لبه‌های ناهموار را به‌کمک یک سوهان صاف کنید (نه هلالی). توجه داشته باشید که همیشه سوهان را در امتداد ناخن بکشید. حرکت به جلو و عقب می‌تواند باعث ضعیف شدن ناخن‌ها شود.
    • به کوتیکول‌ها یا همان پوست اضافی پایین ناخن دست نزنید، چراکه کوتیکول‌ها از ریشه‌ی ناخن محافظت می‌کنند.
  1.   دست‌ها را به‌خوبی خشک کنید. آموزش اینکه کودکان به‌خوبی دست خود را خشک کنند مهم است. اگر ناخن‌های کودکان برای مدتی خیس بمانند، ممکن است باعث بروز عفوت شود.
  2. از استعمال لوسیون بر روی ناخن‌ها غافل نباشید. ناخن‌ها برای انعطاف‌پذیری نیاز به مرطوب‌کننده و رطوبت دارند. بهترین زمان استفاده از لوسیون، بلافاصله بعد از شستن دست‌ها و بعد از استحمام است. این امر به‌ویژه هنگام خشک شدن هوا امری مهم به‌شمار می‌آید. فراموش نکنید که ناخن‌های خشک به‌راحتی می‌شکنند.
  3. دفعات استفاده از پاک‌کننده‌ی لاک ناخن را به دو بار در ماه محدود کنید. پاک‌کننده‌‌های لاک تا حد زیادی خشک هستند و باعث خشک شدن ناخن می‌شوند. سعی کنید از یک پاک‌کننده‌ی بدون اَسِتون استفاده کنید، مثلا پدهای مخصوص که مایع نیستند.
  4.  غذاهایی بخورید که حاوی مقدار زیادی پروتئین و ویتامین B7 (بیوتین) هستند. گوشت، ماهی، شیر، گردو، بادام و تخم‌مرغ سرشار از پروتئین و ویتامین B7 هستند. این غذاها به سالم و قوی ماندن ناخن‌ها کمک شایانی می‌کنند.
  5.  از گوشت یا پوست اضافی کنار ناخن را که برآمده یا کند شده‌اند درست مراقبت کنید. جویدن یا کندن پوست جداشده می‌تواند باعث ایجاد زخم و عفونت شود. برای مراقبت از این نوع اضافات پوستی، توصیه‌ی متخصصان پوست این است که:
    • دستان خود را به‌خوبی با آب و صابون بشویید.
    • از ناخن‌گیر یا قیچی ناخن برای بریدن قسمت آویزان پوست استفاده کنید.
  1. با مراقبت خوب از ناخن‌ها می‌توانید از مشکلات ناخن پا نیز جلوگیری کنید. اگرچه ناخن‌های پا دور از چشم هستند، اما نباید آنها را فراموش کنیم. رعایت این نکات می‌تواند در حفظ سلامت ناخن‌های پا به شما کمک کند:
    • هنگام خرید کفش، فضای مناسبی برای حرکت آزادانه‌ی انگشتان پا درنظر بگیرید. کفش‌های کودک شما باید فضای زیادی برای انگشتان داشته باشد که منجر به درد و عفونت نشود.
    • جوراب‌ها را روزانه عوض کنید. جوراب‌های تمیز در حفظ سلامت پا نقش مهمی دارند. در مقابل، جوراب‌های کثیف می‌توانند منجر به عفونت ناخن پا شوند.
    • به‌جای اینکه پابرهنه در مکان‌های عمومی راه بروید، از صندل یا دمپایی‌های بندانگشتی استفاده کنید. پیاده‌روی با پای برهنه در مکان‌های عمومی می‌تواند منجربه عفونت ناخن پا، بیماری پای ورزشکاران (بیماری قارچی) یا زگیل کف پا شود. با پوشیدن صندل یا دمپایی بندانگشتی در مکان‌های عمومی مانند سواحل، استخر و مکان‌های مشابه، از پاهای خود محافظت کنید.
  1.  ناخن‌های خود را بررسی کنید. ناخن‌های کودکان معمولاً سالم هستند، اما آموزش به آنها برای بررسی ناخن‌هایشان در سنین پایین عادت سالم و لازمی‌ به‌حساب می‌آید. بررسی ناخن از این جهت مهم است که اولین نشانه‌ی مشکل سلامتی و یا یک بیماری می‌تواند در ناخن ظاهر شود. این علائم شامل یک رگه‌ی تیره روی ناخن، خرد شدن سر ناخن و یا افتادن ناخن است. درصورت بروز هر کدام از این علائم، بهتر است به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

مراجعه به دکتر متخصص پوست

در ارومیه کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی را پیشنهاد می‌کنیم. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید