آیا جراحی کاشت مو دردناک است؟

جراحی مدرن کاشت مو اولین بار در اواخر دهه ۱۹۵۰ آغاز شد ولی با پیشرفت تکنولوژی، تکنیک‌های انجام این عمل نیز به طور چشم‌گیری بهبود یافت. این پیشرفت‌ها، پروسه‌های ترمیم و بازسازی مو را به روشی کم‌تهاجمی‌تر با درد کمتر نسبت به زمان‌های گذشته تبدیل کرد. امروزه عمل کاشت مو هیچ شباهتی با عمل کاشت زمان پدربزرگ و حتی پدر‌هایمان ندارد. سوال این است که آیا کاشت مو دردناک است؟

پروسه کاشت مو با وجود کم‌تهاجمی بودن آن، هنوز هم به عنوان یک عمل جراحی محسوب می‌شود. ولی برای بسیاری از بیماران، کلمه «جراحی» ترسی از دیر بهبود یافتن زخم‌ها و عوارض دردناک را ایجاد می‌کند. در مورد کاشت مو، این ترس بی‌معنی است. در مقایسه با سایر جراحی‌ها، عمل کاشت مو بسیار ساده است ولی در حین بهبودی کف سر ممکن است فرد کمی احساس ناراحتی کند. در حین کاشت مو، بی‌حس‌کننده موضعی به کف سر اعمال می‌شود که این از احساس درد در هنگام کاشت جلوگیری می‌کند.

بی‌حسی موضعی در مقایسه با بی‌حسی عمومی

در بی‌حسی عمومی، فرد تحت تاثیر ترکیبی از دارو‌های مختلف زیر نظر تیم پزشکی بی‌هوش می‌شود. این نوع بی‌حسی معمولا برای جراحی‌هایی استفاده می‌شود که بیدار و هوشیار بودن فرد مناسب نیست. در حالی که بی‌حسی موضعی برای جراحی‌های کم‌تهاجمی‌تر که تنها منطقه ویژه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند، نیاز است که هوشیار بودن فرد اشکالی ندارد.

در این حالت، بخش‌هایی از کف سر برای انجام جراحی، بی‌حس می‌شوند. بی‌حسی موضعی به ندرت سبب بروز عوارض می‌شود و فرد در طی این نوع بی‌حسی بیدار است. به همین دلیل کاشت مو در زمان کوتاه‌تری انجام می‌گیرد. بی‌حسی عمومی به بیمارستان و یا مرکز درمانی نیاز دارد ولی بی‌حسی موضعی را در کلینیک نیز می‌توان انجام داد. همچنین فرد با بی‌حسی موضعی دیگر حالت‌ تهوع‌های بعد از جراحی و عوارض دیگر را تجربه نمی‌کند.

بدون بخیه و جای اسکار است

در اصل دو روش برداشت مو برای کاشت وجود دارد:

1. ایجاد برش نواری در قسمت پشتی کف سر و تقسیم آن به بخش‌های کوچک‌تر برای برداشت واحد‌های فولیکولی برای کاشت (واحد‌های فولیکولی کاشت مو یا FUT)
  2. با استفاده از فشار پنوماتیک فولیکول‌ها جداگانه استخراج می‌شوند (FIT). همانطور که می‌توان تصور کرد، حالت دوم برای بیمار راحت‌تر است گرچه هر دو حالت مدت زمان بهبودی یکسانی دارند.

FIT روشی کم‌تهاجمی مورد تایید FDA است که سبب پر‌پشت‌تر دیده شدن موی سر شده و نسبت به سایر روش‌ها درد کمتری دارد. از آنجایی که در این روش پزشک فولیکول‌ها را به صورت تکی از مناطق مختلف سر استخراج می‌کند، در مقایسه با حالت اول احتمال بروز اسکار نیز کمتر است. بعد از استخراج فولیکول‌ها، محل آنها با نقطه‌های قرمز رنگی پوشش داده می‌شوند که بعد از چند روز پوسته‌پوسته خواهند شد. تنها چیز مورد نیاز، کلاهی برای پوشش این نقاط است. ولی لزومی به منتظر ماندن برای بهبودی آنها و همچنین مراجعه مجدد برای برداشت آنها نیست.

بیمارانی که بیشتر از یک بار عمل کاشت مو به روش FUT را انجام داده‌اند، متوجه کشش کف سر خود می‌شوند که این به این معناست که روش FUT با گذشت زمان ظاهری بدی را در کف سر جلوه می‌دهد. به همین دلیل FIT گزینه بهتری است، به ویژه برای افرادی که برای بار دوم می‌خواهند این عمل را انجام دهند.

بهبودی از کاشت مو

عمل کاشت مو به روش FUT به چند مرحله نیاز دارد: برش بخشی نواری از پوست پشت سر، بخیه زدن پوست باقی به یکدیگر، جدا‌سازی فولیکول‌ها از بخش برش داده شده و انتقال آنها به محل مورد نظر برای کاشت. FIT دستگاهی است که با کمک تکنسین ماهر، بدون نیاز به دستکاری بیشتر، واحد‌های فولیکولی را جدا کرده و به بخیه زدن سر نیز احتیاجی ندارد که به کمک آن بسیاری از این مراحل حذف می‌شوند. سوراخ‌های کوچک حین استخراج واحد‌های فولیکولی بسیار ریز هستند و به مرور خود به خود بهبود می‌یابند.

بهبودی از کاشت مو به روش FIT به عوامل مختلفی مانند پاسخ فرد به کاشت مو و همچنین سابقه پزشکی فرد بستگی دارد. بسیاری از بیماران تنها ناراحتی خفیفی را حین بی‌حس کردن و کاشت مو تجربه می‌کنند و در حالت کلی ممکن است درد بسیار کمی را در این روش تجربه کنند.

در مجموع، با روش FIT می‌توان بهترین نتایج را دریافت کرد. در این متد، از روشی مانند وکییوم برای استخراج واحد‌های فولیکولی استفاده می‌شود که به پزشکان اجازه برداشت مو از هر نقطه‌ای از بدن و کاشت آن به محل مورد نظر را می‌دهد.

کاشت مو در ارومیه

همگام با دیگر کشورها، تکنیک‌های نوین کاشت مو در ایران نیز ارائه می‌شود و در کلینیک‌های معتبر، با کیفیت بالا در حد استانداردهای جهانی انجام می‌پذیرد.

کلینیک تخصصی پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر رشیدی یکی از معتبرترین مراکز تخصصی کاشت مو به روش‌های FIT و FUT در ارومیه است. تلفیق تجربه 15 ساله و استفاده از دستگاه‌ها و تکنیک‌های روز باعث بازگرداندن موهای سر هزاران مراجعه کننده به این کلینیک با حداقل درد و بدون برجای ماندن اثر جراحی شده است. برخلاف روش‌های سنتی، انجام این روش‌ها در زمان کوتاهی انجام می‌گیرد و نیازی به نگهداری‌های پیچیده پس از انجام آنها نخواهید داشت.

کلینیک تخصصی دکتر رشیدی در ارومیه سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی دارد و مجهز به آخرین دستگاه‌های روز پزشکی، با پرسنل مجرب و در فضایی مناسب و استریلیزه است. برای رزرو وقت ویزیت و کاشت مو، می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

توجه

کلیه عکس‌های نمایش داده شده در این بخش، بدون هرگونه روتوش و تغییرات، از نمونه‌های کاشت شده در کلینیک دکتر رشیدی تهیه شده و صرفاً به‌منظور ارائه کیفیت کاشت مو در این کلینیک، و با کسب اجازه از صاحبان آنها در این سایت به نمایش درآمده است.