کلینیک پوست، مو، زیبایی و لیزر دكتر تورج رشیدی

از بین بردن خالکوبی: استفاده از لیزر، بهترین راهکار

راه‌های پاک کردن خالکوبی: نکاتی برای بهبودی

قبلا تصور می‌شد خالکوبی (تاتو) دائمی است، ولی به لطف پیشرفت تکنولوژی لیزر، امروزه می‌توان از شر خالکوبی‌ها به کمک لیزر خلاص شد: پاک کردن جوهر خالکوبی در مدت زمان کمتر، و از بین بردن رنگ جوهر‌ها -که زمانی کار دشواری بود.

برای نتایج بهتر بعد از هر جلسه درمان، نکاتی که توسط متخصصان پوست توصیه شده‌اند را رعایت کنید:

 

لیزر‌ها تا حد زیادی جایگزین روش‌های دیگر از بین بردن تاتو شده‌اند.

امروزه به لطف پیشرفت‌های اخیر در تکنولوژی لیزر، لیزر می‌تواند:

  • به طور ایمن و مؤثر تاتو‌ها را از بین ببرد
  • با تعداد جلسات کمتر، جوهر تاتو را از بین ببرد
  • از بین بردن رنگ‌های جوهر تاتو که زمانی دشوار بود امروزه راحت‌تر شده است

با وجود پیشرفت روز‌افزون فناوری، کیفیت کارِ از بین بردن تاتو، به توانمندی فردی که این کار را انجام می‌دهد بستگی دارد. به همین دلیل سازمان غذا و داروی آمریکا توصیه می‌کند برای انجام این کار حتماً با یک متخصص پوست مشورت کنید.

من فقط می‌خواهم خال‌کوبی‌ام را پاک کنم. چرا باید با متخصص مشورت کنم؟

در واقع قبل از پاک کردن تاتو باید مواردی را در نظر گرفت. این‌ها شامل:

  • مدت زمانی که این تاتو را داشته‌اید
  • میزان نفوذ جوهر در پوست شما
  • رنگ‌های موجود در خال‌کوبی
  • محل خال‌کوبی
  • سلامت کلی شما
  • دارو‌هایی که مصرف می‌کنید
  • جای زخم‌هایی که احیاناً روی پوست خود داشته‌اید

مشاوره این فرصت را به شما می‌دهد تا از متخصص سوال‌های مد نظر خود را بپرسید. ممکن است بخواهید عکس‌های قبل و بعد بیمارانی را که به همین روش تاتوی خود را برداشته‌اند را مشاهده کنید. مشاهده این عکس‌ها تا حدودی می‌تواند شما را برای آنچه که انتظار دارید، آماده کند.

 

آیا نمی‌توانم در مراکزی که تاتو را از بین می‌برند، به انجام این کار اقدام کنم؟

برای از بین بردن خال‌کوبی به روش امن و مؤثر، کسی که این کار را انجام می‌دهد باید به نکاتی توجه کند که مهم‌ترین آنها سلامت شما است.

متخصصان پوست با داشتن تحصیلات کافی در این مورد به سلامت شما و پوست‌تان توجه دارند و می‌توانند مراکز معتبر انجام این کار را به شما معرفی کنند.

انجام این کار توسط یک تاتو‌کار، موجب از دست دادن این معاینات تخصصی شود. تحقیقات نشان می‌دهد عوارض جانبی برداشتن تاتو در این قبیل مراکز بیشتر است.

 

عوارض احتمالی از بین بردن خال‌کوبی چیست؟

در پوست بعضی از افراد لکه‌های روشن و تیره‌ای به وجود می‌آید. این لکه‌ها احتمالا در عرض ۶ تا ۱۲ ماه از بین می‌روند.

اگر این کار توسط متخصص پوست انجام گیرد، عوارض جانبی دیگر جزئی خواهند بود. اگر فردی تحصیلات پزشکی نداشته باشد در این صورت عوارض جانبی رایج شامل این موارد می‌تواند باشد:

  • به وجود آمدن جای زخم (اسکار)
  • به وجود آمدن تغییراتی در بافت پوست
  • سوختگی و جراحت‌های دیگر

از آن جا که تاتو‌کار‌ها از یک لیزر برای از بین بردن خال‌کوبی استفاده می‌کنند، به همین دلیل ممکن است هنوز هم مقداری جوهر در پوست مشاهده شود. فقط یک لیزر نمی‌تواند همه رنگ‌های جوهر را از بین ببرد.

 

چرا برای پاک کردن تاتو، به بیش از یک جلسه لیزر نیاز دارم؟

وقتی تاتو انجام می‌دهید، تاتو‌کار جوهر را به صورت لایه‌لایه به پوست شما تزریق می‌کند. این‌ لایه‌های جوهر تنها با یک جلسه لیزر به طور مؤثر از بین نمی‌روند.

مدت زمان بین جلسات لیزر نیز برای سلامتی مهم است. پوست فرصتی برای بهبودی نیاز دارد. بعد از لیزر ممکن است کمی قرمزی، تورم و مقداری حرارت در ناحیه مورد نظر حس شود.

بدن شما نیز برای از بین بردن جوهر به زمان نیاز دارد. وقتی نور لیزر به جوهر بر می‌خورد، نور متلاشی شده و جوهر را به ذرات ریز تبدیل می‌کند. این بدن شماست که باید این ذرات ریز را از بین ببرد.

بعد از هر جلسه، جای تاتو باید روشن‌تر شود.

 

آیا پاک کردن تاتو با لیزر برای همه مناسب است؟

اکثر افراد می‌توانند اقدام به انجام این کار کنند. فقط چند موارد جزئی وجود دارد: برای پاک کردن خال‌کوبی با لیزر، حتماً باید سیستم ایمنی سالمی داشته باشید. از بین بردن تاتو با لیزر برای خانم‌های باردار و در دوران شیر‌دهی توصیه نمی‌شود.

 

آیا این کار درد دارد؟

برای رفع هرگونه احساس ناخوشایند در طی این پروسه، متخصص پوست برای جلوگیری از درد از بی‌حس‌کننده استفاده می‌کند.

 

آیا کاری برای بهبود نتایج می‌توانم انجام دهم؟

بله. شما در کیفیت و نتیجه این کار نقش اساسی دارید. انجام موارد زیر به دستیابی به بهترین نتایج و کاهش خطر عوارض جانبی کمک خواهد کرد:

  • جلسات لیزر را تا آخر تکمیل کنید. اکثر مواقع افراد قبل از این که نتیجه مطلوبی را مشاهده کنند، جلسات لیزر درمانی را متوقف می‌کنند.
  • از دستور‌العمل‌های متخصص در خانه هم پیروی کنید. ممکن است لازم باشد به مدت چند روز ناحیه مورد نظر را شسته و از پماد‌های آنتی‌بیوتیک استفاده کنید. همچنین استفاده از مرطوب‌کننده و پوشاندن ناحیه به ترمیم پوست نیز کمک می‌کند.
  • به مدت ۳ ماه ناحیه مورد نظر را از نور آفتاب حفاظت کنید. بهترین راه برای حفاظت پوست، پوشیدن لباس‌هایی است که ناحیه مورد نظر را حفاظت کند. لباسی که از آن استفاده می‌کنید باید کاملا راه عبور نور را مسدود کند.

 

من یک تاتو کوچک دارم. آیا استفاده از کرم یا پماد پاک‌کننده‌ی تاتو به همان اندازه‌ی لیزر مؤثر است؟

توصیه می‌کنیم از خیر انجام خودسرانه این کار بگذرید زیرا شرط اصلی، سلامتی و ظاهر پوست شماست. به دلیل برخی عوارض جانبی جدی، سازمان‌های غذا و دارو به مصرف‌کنندگان کرم و پماد‌های از بین برنده خال‌کوبی توصیه می‌کند:

  • تاثیر: هیچ مدرکی مبنی بر از بین بردن جای تاتو توسط این محصولات وجود ندارد.
  • امنیت: این محصولات اغلب حاوی اسید‌های قوی هستند که می‌توانند به پوست آسیب برسانند . این محصولات علاوه بر این که تاتو را از بین نمی‌برند بلکه سبب ایجاد جوش، سوختگی و جای زخم دائمی می‌شوند.

 

آیا استفاده از نمک برای از بین بردن خال‌کوبی درست است؟

ممکن است فیلم‌هایی در مورد نحوه استفاده از روش سالابریژن در خانه (Salabrasion)، تکنیکی که از نمک برای از بین بردن خال‌کوبی استفاده می‌کند دیده باشید. سالابریژن شامل برداشتن لایه‌‌های بالایی پوست و سپس مالش پوست با نمک روی پوست خام است تا اثر جوهر از بین برود. این روش بسیار دردناک است و ممکن است سبب عفونت‌های جدی شود. همچنین زمانی که پوست بهبود یافت ممکن است اسکار به وجود بیاید.

 

متخصصان پوست در پیدا کردن روش‌هایی برای تسریع در پاک کردن تاتو

این مسئله قابل درک است که افراد می‌خواهند روند برداشتن خالکوبی به سرعت انجام بپذیرد. برای ارائه خدمات با سرعت بیشتر، دانشمندان به تحقیق در مورد تکنولوژی و روش‌های مختلف پرداخته‌اند. نتایج حاصل از این تحقیق امید‌وار‌کننده به نظر می‌رسد. در یک مطالعه، بیماران در طی یک روز ۴ جلسه لیزر را بدون هرگونه عوارضی انجام دادند.

همچنین محققان به این نتیجه رسیده‌اند که با استفاده از لیزر‌های مختلف می‌توان جوهر‌های بیشتری را از بین برد. با این روش، برخی بیماران در طی یک جلسه بیش از ۵۰٪ از جوهر خالکوبی خود را از دست داده‌ بودند. تحقیقات بیشتری برای دستیابی گسترده به این نوع درمان‌ها لازم است. ولی یک چیز مشخص است: لیزر‌ها همچنان نسبت به روش‌های دیگر در از بین بردن خال‌کوبی‌ها برتری دارند.

برداشتن تاتو با لیزر Q-Switched در ارومیه

لیزر Q-Switched Nd:YAG گزینه ایده‌آل برای برداشتن خالکوبی است که اشعه‌ی آن فقط به نقطه خالکوبی شلیک می‌شود و به پوست اطراف آن کاری ندارد.

کلینیک پوست و موی دکتر رشیدی، مرکز تخصصی برداشتن خالکوبی با استفاده از لیزر Q-Switched در ارومیه است. کلیه فعالیت‌های این کلینیک زیر نظر یکی از باتجربه‌ترین متخصصان پوست و مو در استان با سوابق علمی متعدد و سابقه پزشکی درخشان در امور درمانی و زیبایی، در یکی از مجهزترین مراکز درمانی ارومیه و استان آذربایجان‌غربی در زمینه دستگاه‌های لیزر، پوست، کاشت مو انجام می‌گیرد. برای رزرو وقت و معاینه می‌توانید با پذیرش کلینیک تماس بگیرید.

دیدگاه خود را بنویسید